Home  >  RSS čtečka  >  www.silnice-zeleznice.cz

RSS kanál - Časopis SILNICE ŽELEZNICE

Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova SO 02-19-05 – Most v km 40,672

Publikováno: 25.4.2019

Jak z nadpisu vyplývá, mostní objekt se nachází na železnici mezi stanicemi Řikonín – Vlkov u Tišnova, a sice v km 40,672 trati č. 250 Brno – Havlíčkův Brod. Původní konstrukce dvoukolejného mostního objektu pochází z roku 1941. Disponuje celkem 14 železobetonovými klenbami se světlým rozpětím přibližně 12 m, díky čemuž jeho celková délka činí 210 m. Směrově je pak objekt situován do oblouku o poloměru cca 600 m. Mostní objekt překlenuje údolí, s místní účelovou komunikací a trvalou vodotečí – řeka Libochůvka, mezi obcemi Řikonín a Kutiny. Pilíře i opěry jsou provedeny z monolitického betonu, opatřeny kamennou obezdívkou v podobě řádkového zdiva až pod úroveň monolitických betonových bloků, plnících funkci opěr klenebních oblouků. Do paměti veřejnosti se viadukt vepsal mimo jiné nešťastnou událostní, při níž v prosinci roku 1970 došlo k vykolejení, a dokonce zřícení dvou vozů mezinárodního expresu Pannonia. Při této tragické nehodě zemřelo celkem 31 osob.

Celý článek zde

Konference Dopravní infrastruktura 2019 - stojí za to přijet

Publikováno: 24.4.2019

Historie konference Dopravní infrastruktura sahá do roku 2006, kdy se v Masarykově koleji v Dejvicích konal její první ročník pod taktovkou společnosti AF-CityPlan pod původním názvem Bezpečná dopravní infrastruktura.

Celý článek zde

Mostní dílo roku 2017

Publikováno: 24.4.2019

Každý rok na jaře se koná mezinárodní sympozium Mosty. Letošní sympozium MOSTY 2019 bude již 24. v pořadí a bude se konat ve dnech 25. – 26. dubna 2019 v hotelu International v Brně. Součástí letošního sympozia je soutěž o Mostní dílo roku 2017, do které se mohly přihlásit mosty, které byly uvedeny do provozu v roce 2017, případně dříve, a které se již osvědčily v provozu po dobu minimálně jednoho roku. Přípravnému výboru sympozia bylo předloženo 6 návrhů, z toho 2 v kategorii novostavba a 4 v kategorii přestavba nebo oprava. Přípravný výbor doporučil ministrovi dopravy k ocenění celkem 3 mosty. Ocenění budou předána projektantům a zhotovitelům mostů v úvodu sympozia za účasti vrcholných představitelů resortu dopravy.

Celý článek zde

Tři roky v německé buňce

Publikováno: 24.4.2019

Tak by se dala s nadsázkou popsat práce šestadvacetiletého Jakuba Mareše, který se intenzivně připravuje na projekt divize 4 Metrostavu v německé Pirně. Na obchvatu města kousek za českou hranicí vyroste nový kilometrový semi-integrovaný most, na němž se podílí i ocelářská divize Metrostavu. Pro mladého přípraváře a stavbyvedoucího nejde o první stavbu v Německu. Podílel se také na výstavbě dvou dálničních mostů v Dortmundu na dálnici A1 Bremen – Köln.

Celý článek zde

AŽD Praha získala další zakázky v Bělorusku

Publikováno: 23.4.2019

Další dva významné kontrakty s Běloruskou železnicí uzavřel český výrobce a dodavatel řídicích a zabezpečovacích technologií, společnost AŽD Praha. V rámci modernizace železniční tratě Žlobin – Kalinkoviči – Slověčno dodá v počáteční etapě zabezpečovací zařízení za 20 mil. Kč a pro železniční uzel Kalinkoviči technologie v hodnotě 270 mil. Kč.

Celý článek zde

TOTAL ČR: Naše cesta k speciálním asfaltům

Publikováno: 23.4.2019

TOTAL ČESKÁ REPUBLIKA s. r. o. je tradičním dodavatelem asfaltových pojiv a na tuzemském trhu působí již od roku 1993. Asfalty dováží převážně z německé rafinérie Leuna (která produkuje produkty špičkové kvality) přímo z vakuové destilační jednotky bez následné hloubkové konverze. Dále také z rafinérie Brunsbüttel, která je jako jedna z mála v Evropě specializovaná na výrobu asfaltů a asfaltových výrobků, a z dalších rafinérií skupiny TOTAL. Společnost TOTAL ČR se zaměřuje zejména na speciální asfaltové produkty s vyšší přidanou hodnotou.

Celý článek zde

ŘSD zahájilo výstavbu dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy

Publikováno: 23.4.2019

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo ve čtvrtek 14. března výstavbu dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy. Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou a po dokončení bude s celkovou délkou přes 200 kilometrů druhou nejdelší dálnici v ČR. D35 je také v celé svojí délce součástí globální sítě TEN-T evropských dopravních koridorů.

Celý článek zde

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo modernizaci D1 na dalších dvou úsecích

Publikováno: 22.4.2019

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo modernizaci na dalších dvou úsecích dálnice D1. Jedná se o Velké Meziříčí, západ (EXIT 141) – Velké Meziříčí, východ (EXIT 146) a Velký Beranov (EXIT 119) – Měřín (EXIT 134).

Celý článek zde

Bankovní záruky po odstoupení od smlouvy o dílo dle smluvních podmínek FIDIC

Publikováno: 22.4.2019

Výstavba pozemních komunikací v České republice je po právní stránce řešena v režimu smluv o dílo, které vycházejí ze zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku (dále jen „obč. zák.“). Nicméně z převažující části je zákonná úprava doplňována vzorovými smluvními podmínkami FIDIC. Výstavba pozemních komunikací jako jsou dálnice a silnice I. tříd je v současné době prováděna z převážné části dle obecných smluvních podmínek pro výstavbu pozemních inženýrských staveb projektovaných objednatelem (tzv. Conditions of Contract for Construction, používaná zkratka CONS nebo i Red Book/Červená kniha; dále jen „obecné podmínky CONS“) 1. Tyto obecné podmínky CONS jsou doplněny, měněny a rozšiřovány zvláštními podmínkami, které vydalo Ministerstvo dopravy ČR (dále jen „zvláštní podmínky“ nebo též „ZP“) 2.

Celý článek zde

SŽDC zahajuje kompletní rekonstrukci stanice Letohrad za miliardu korun

Publikováno: 21.4.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes slavnostně zahájila rekonstrukci stanice Letohrad v Pardubickém kraji, která spočívá v kompletní přestavbě kolejiště a nástupišť. Stavební práce zajistí Společnost Rekonstrukce žst. Letohrad, jejími společníky jsou firmy Chládek a Tintěra Pardubice a Elektrizace železnic Praha.

Celý článek zde

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu dálnice D3 v úseku Hodějovice – Třebonín

Publikováno: 20.4.2019

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu dálnice D3 v úseku Hodějovice – Třebonín. Spolu s úsekem mezi Úsilným a Hodějovicemi bude tato stavba tvořit obchvat Českých Budějovic, který odvede z města veškerou tranzitní dopravu.

Celý článek zde

SŽDC zahajuje druhou etapu rekonstrukce uzlu Přerov za více než tři miliardy korun

Publikováno: 19.4.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) uzavřela smlouvu na realizaci druhé etapy rekonstrukce uzlu Přerov, která obsahuje přestavbu výhybny Dluhonice a navazujících mezistaničních úseků. Za 3,22 miliardy korun bez DPH budou stavební práce provádět společnosti EUROVIA CS, Subterra, STRABAG Rail a GJW Praha. Hotovo má být do konce roku 2021. S financováním stavby pomůže Evropská unie prostřednictvím programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy).

Celý článek zde

Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová

Publikováno: 19.4.2019

Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová. Dálnice D1 je důležitou dopravní spojnicí od Bratislavy údolím Váhu do oblasti Vysokých Tater a dále přes Prešov a Košice do nejvýchodnější části Slovenska. Předmětný úsek dálnice navazuje na připravovaný úsek Turany – Hubová na západní straně a připojuje se na již provozovaný úsek při odpočívadle Ivachnová na východní straně. V současnosti je celá doprava vedena po silnici I/18, která svojí kapacitou, technickými parametry a stavem v některých úsecích současnému dopravnímu zatížení cesty nevyhovuje a navíc prochází intravilánem města Ružomberok. Stavba je realizována podle smluvních podmínek FIDIC – žlutá kniha. Tento článek popisuje zásadní změnu stavby v průběhu výstavby spočívající v úpravě trasování cca 5 km dálnice včetně tunelu Čebrať, kterému se věnuje podrobněji.

Celý článek zde

Začíná rekonstrukce železniční stanice Řetenice

Publikováno: 18.4.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahajuje rekonstrukci železniční stanice Řetenice na trati z Ústí nad Labem do Chomutova. Vedle přestavby samotné stanice řeší i úpravu navazujících mezistaničních úseků směrem na Teplice v Čechách, Oldřichov u Duchcova a Úpořiny. Stavba přinese kromě zkrácení jízdní dob také zvýšení bezpečnosti cestujících vybudováním mimoúrovňových nástupišť s bezbariérovým přístupem.

Celý článek zde

Inovativní materiál pro hydroizolaci a ochranu železobetonových mostních konstrukcí II.

Publikováno: 18.4.2019

Společnost BASF Stavební hmoty Česká republika s. r. o. představuje inovativní jednosložkovou hydroizolační a ochrannou membránu na cementové bázi MasterSeal 6100 FX. Mezi hlavní přednosti tohoto materiálu patří použití lehkých plniv v kombinaci s vybranými pojivy a speciálními polymery v práškové podobě, čímž je možné dosáhnout požadované ochranné vrstvy s polovičním množstvím materiálu ve srovnání s tradičními dvousložkovými cementovými izolacemi. Zároveň však není kompromitována elasticita materiálu (tj. schopnost překlenovat trhliny) a odolnost vůči agresivnímu prostředí (mráz, chloridy, vysoká vlhkost atd.). Deklarované vlastnosti a odolnosti byly ověřeny na řadě silně exponovaných referenčních staveb napříč odvětvími: od vodohospodářských staveb (vodní kanály, akvadukty, přehrady, čistírny odpadních vod), přes průmyslové stavby (výrobní haly, zásobní sila, technologické nádrže) až po dopravní stavby (mosty, tunely, lávky). Produkt je certifikovaný dle ČSN EN 1504-2 pro následující principy a metody: ochrana proti průsaku, kontrola vlhkosti a zvýšení fyzikální odolnosti.

Celý článek zde

Workshop představil pilotní projekty a klíčové prvky BIM

Publikováno: 18.4.2019

V pořadí již deváté pokračování úspěšného workshopu Budoucnost zadávání a realizace stavebních zakázek, pořádaného analytickou společností CEEC Research a společností Graitec, proběhlo ve čtvrtek 28. března v budově Ministerstva dopravy a potvrdilo velký a stále rostoucí zájem odborníků i novinářů o téma digitalizace ve stavebnictví a využívání informačního modelu budov BIM.

Celý článek zde

Veřejní investoři říkají, že stát neposkytuje potřebnou podporu pro digitalizaci stavebnictví. Klíčové je financování pilotních projektů

Publikováno: 17.4.2019

Společnost CEEC Research zpracovala mezi veřejnými investory průzkum věnovaný digitalizaci stavebnictví, ze kterého mimo jiné vyplynulo, že 84 % z nich nepociťuje ze strany státu dostatečnou podporu pro vzdělávání v efektivním uplatňování metody BIM. Od roku 2022 přitom stát ukládá těmto investorům povinnost využívat metodu BIM u všech nadlimitních stavebních zakázek. Vyvstává tak otázka, zda bude Česko včas připraveno na digitalizaci stavebnictví.

Celý článek zde

AŽD Praha dodá diagnostiku pro Izraelské železnice

Publikováno: 17.4.2019

V návaznosti na úspěch ve výběrovém řízení byla podepsána rámcová smlouva mezi českou společností AŽD Praha a Israel Railways Ltd. (Izraelskými železnicemi) o dodávkách neinvazivní diagnostiky výhybkových přestavníků v rámci sítě Izraelských železnic.

Celý článek zde

Škoda Transtech prodala třetí tramvaj do německého Schöneiche

Publikováno: 17.4.2019

Společnost Škoda Transtech ze skupiny Škoda Transportation dodá třetí tramvaj ForCity Smart Artic X34 do německého města Schöneiche. Celková hodnota kontraktu činí zhruba 3 miliony EUR. Tramvaj bude vyrobena ve finském závodě v Kajaani a do Německa bude dodána na jaře 2020. 

Celý článek zde

Architektonicko-konstrukční soutěž „Dvorecký most“

Publikováno: 17.4.2019

V uplynulém roce jsem se ve spolupráci s Ing. arch. Martinem Smržem spolu s kolegy Lukášem Molcarem a Danou Wangler zúčastnil dvoukolové mezinárodní otevřené architektonicko-konstrukční soutěže „DVORECKÝ MOST“. Přestože v prvním kole bylo podáno celkem 45 soutěžních návrhů, podařilo se nám s naším návrhem postoupit do druhé fáze, kde jsme se nakonec umístili na šestém místě. To lze zajisté vnímat jako velmi úspěšný výsledek, zvláště s přihlédnutím k tomu, že námi navržená konstrukce je bezpečně realizovatelná a dle našeho názoru tvoří i velmi zdařilý architektonický prvek respektující umístění mostu.

Celý článek zde

Lávka přes řeku Lubinu v Příboře

Publikováno: 16.4.2019

Od května do listopadu 2018 realizovala společnost STRABAG a. s. ve městě Příbor výstavbu lávky, jejíž konstrukce převádí pěší stezku přes koryto řeky Lubiny. Lávka spojuje ulici „Rudoarmějců“ s ulicí „Smetanova“ na levém břehu, kde je pěší stezka napojena na komunikaci a přejezd přes železniční trať. Lávka se nachází na území ochranného pásma Městské památkové rezervace Příbor a nahradila staré kovové přemostění. Na tuto mimořádně tenkostěnnou konstrukci lávky byl použit speciální typ betonu, který má oproti normálnímu betonu vynikající mechanické vlastnosti. Ultra-vysokohodnotný beton, ze kterého je lávka vyrobena, má zhruba čtyřikrát či pětkrát vyšší tlakovou pevnost a vyšší tahové pevnosti. Disponuje tak vyšší trvanlivostí, což umožnilo nechat jako pochozí vrstvu lávky jen betonovou desku nosné konstrukce bez další úpravy. Nemusely tak být aplikovány žádné asfaltové kryty a nátěry. Životnost betonu se uvádí až 100 let.

Celý článek zde

Silnice II/272 Lysá nad Labem, rekonstrukce mostu ev. č. 272-006

Publikováno: 15.4.2019

Silnice II/272, procházející městem Lysá nad Labem, propojuje v severojižním směru dálnice D10 a D11 a je jednou z páteřních komunikací Středočeského kraje. Na své trase poplatné historickému vývoji prochází silnice II/272 přímo městem Lysá n. L. Součástí průtahu městem je i výškově komplikované přemostění zhlaví nádraží. Silnice je zde převedena po mostě a přístupových rampách přes rozsáhlé kolejiště nádraží Lysá. Dopravní zatížení převáděné komunikace II. třídy je vysoké – jedná se o cca 10 000 vozů/den včetně značného podílu nákladní kamionové dopravy.

Celý článek zde

3D projektování mostů

Publikováno: 12.4.2019

3D modelování konstrukcí infrastrukturních staveb souvisí s požadavky na BIM model. BIM představuje nový přístup k tvorbě, nakládání a využívání dat, které vznikají v projektu a mají být využitelné pro všechny účastníky projektu, tedy i investora během provozu po dobu životnosti konstrukce. 3D model je jedna z možností prezentace projektované stavby a jde o důležitou (ne jedinou) součást BIM modelu.

Celý článek zde

„Stavebnictví pomůže jen legislativní revoluce“

Publikováno: 11.4.2019

je přesvědčený obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf. V rozhovoru pro Silnice železnice rozebírá, jak je Metrostav připravený na soutěž o výstavbu nové linky metra, proč by měl stát tlačit na snadnější zaměstnávání cizinců a upozorňuje, že cenové odhady investorů zhusta neodpovídají reálným cenám stavebních prací. Dotkli jsme se rovněž aktuálních kauz „Geosan na D1“ a co vedlo sdružení firem k odstoupení od smlouvy na stavbě dálnice D11.

Celý článek zde

Konference dozorování – Brno 2019

Publikováno: 10.4.2019

Autor tohoto textu se domnívá, že téměř každý, kdo se pohybuje v oboru dopravních staveb v českém prostředí, by s jistou mírou oborové sebereflexe musel uznat, že v oblasti investorského projektového řízení mají dopravní stavby prostor k rozvoji. Protože jsou si této skutečnosti vědomy i konzultační společnosti, které se v oboru pohybují, s podporou České asociace konzultačních inženýrů (CACE) vznikla v roce 2018 Konference dozorování. Tato konference do pojmu „dozorování“ zahrnuje projektové řízení a správu zakázky na investorské úrovni, a proto se mezi tématy neobjevují jen ryze praktické problémy novel předpisů a zkušeností ze staveb, ale hovoří se i o koncepcích, metodikách a budoucnosti.

Celý článek zde

Horizon Grand Prix, 17. – 18. 4. 2019

Publikováno: 9.4.2019

Pátý ročník národního finále závodů autíček na vodíkový pohon v Ostravě bude výjimečný počtem závodních týmů a atraktivním programem pro návštěvníky všech věkových kategorií. Dva dny dramatických závodů Horizon Grand Prix představí 17. – 18. 4. 2019 v Trojhalí v Ostravě energii budoucnosti – vodík a nadějné technické talenty ze středních škol České republiky.

Celý článek zde

Začínáme vylepšovat stav silnic, soutěžení na nejnižší cenu ale přináší státu ekonomické ztráty

Publikováno: 5.4.2019

Navzdory velikým problémům způsobeným především nevyhovující legislativou a vyhodnocováním zakázek na základě nejnižší ceny setrval v roce 2018 pozitivní trend ve výrobě rozhodujících materiálů pro stavbu silnic. Mohl by se tak začít zlepšovat jejich roky zanedbaný stav. V loňském roce se objem vyrobených asfaltových směsí blížil 8 milionům tun. Jedná se tak o jeden z nejlepších roků v historii. Důvodem je především zvýšení objemu financí v rozpočtu ŘSD ČR určených na opravy a rekonstrukce, a to jak dálnic, tak silnic I. třídy, a financí v rozpočtu krajů.

Celý článek zde

Nákladní vozy Mercedes-Benz pro stavbu

Publikováno: 2.4.2019

Nákladní vozidla Mercedes-Benz jsou velmi oblíbená pro svou robustnost, spolehlivost, dlouhou životnost, vysokou užitnou hodnotu a širokou nabídku doprovodných služeb. To jsou hlavní důvody, proč Mercedes-Benz v roce 2018 obsadil již po sedmnácté v řadě první pozici v prodeji nákladních vozidel nad 6t celkové hmotnosti v České republice. Značka je zároveň za rok 2018 i evropským leadrem v prodeji nákladních vozidel. Podívejme se nyní na jednotlivé typové řady, které Mercedes-Benz nabízí.

Celý článek zde

Zeppelin na veletrhu Bauma 2019

Publikováno: 2.4.2019

Po třech letech je tu opět stavební veletrh Bauma. A Zeppelin se svou prezentací stavební techniky Caterpillar patří opět mezi největší vystavovatele.

Celý článek zde

Stavebnictví jede nadoraz, letos ještě čeká růst zakázek

Publikováno: 22.3.2019

Stavebnictví v loňském roce rostlo nejrychleji za posledních 14 let. Ještě více než jiné obory se ale potýká s nedostatkem pracovníků, problémy s obsazováním volných míst hlásí 95 % firem. Budou i v letošním roce stavební firmy nucené kvůli nedostatku kapacit odmítat zakázky?  

Celý článek zde

Defektoskopie u Správy železniční dopravní cesty

Publikováno: 19.3.2019

1. Úvod Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (dále jen SŽDC) v rámci zvyšování technické úrovně diagnostiky železniční dopravní cesty, v loňském roce dokončila přípravu nového systému defektoskopie kolejnic. V rámci tohoto záměru byla u SŽDC pořízena diagnostická jednotka pro nedestruktivní kontrolu kolejnic (dále jen DJ NDT), měřicí vozík systému vířivých proudů a další technické prostředky lokální diagnostiky kolejnic. Všechny tyto měřicí systémy jsou provozovány Technickou ústřednou dopravní cesty v Hlavním defektoskopickém středisku SŽDC se sídlem v Pardubicích. V průběhu roku 2018 došlo k zahájení plného provozu jednotky DJ NDT a následně i ke změně v systému defektoskopické kontroly kolejnic na všech úrovních jejího zajištění.

Celý článek zde

Přehled metod používaných při hodnocení stavu pozemních komunikací

Publikováno: 12.3.2019

Jen stěží se najde řidič motorového vozidla, který by se nikdy nevyjadřoval ke stavu té či oné pozemní komunikace. Nejčastěji si pak všímáme množství a velikosti výtluků na vozovce. Ač se to možná někomu nezdá, pravidelné kontroly stavu vozovek zabezpečuje i vlastník nebo správce dotčené komunikace a o jejím výsledku vede záznam. Tyto prohlídky mají většinou charakter vizuální kontroly a podle rozsahu se dělí do čtyř kategorií. Nejkratší interval mají běžné prohlídky, na dálnicích se provádí každý pracovní den, na silnicích I. třídy 2x týdně, na silnicích nižších tříd již méně často. Běžnou prohlídkou se zjišťuje hlavně správná funkce dopravního značení, bezpečnostního zařízení a závady ve sjízdnosti. Naopak podrobnější diagnostický průzkum zpravidla předchází plánované opravě či rekonstrukci vozovky a slouží jako podklad pro přípravu projektové dokumentace. Některá měření se také provádí před uvedením nové vozovky do provozu. K tradičním zkoumaným parametrům patří měření protismykových vlastností vozovky, měření průhybů a hodnocení únosnosti prostřednictvím rázového zařízení FWD, či odběr jádrových vývrtů a jejich analýza v laboratoři. Mezi novější metody lze zařadit georadar, s jehož pomocí je možné stanovit tloušťky vrstev vozovky. Laserové skenování umožňuje měřit proměnné parametry, jako je příčná a podélná nerovnost a díky termokameře lze mimo jiné určit teplotu asfaltové směsi při pokládce vrstev asfaltových vozovek.

Celý článek zde

EUROVIA CS zahajuje práce na modernizaci dálnice D1 v úseku Mirošovice - Hvězdonice

Publikováno: 7.3.2019

Na začátku března začínají práce na dálnici D1 v úseku Mirošovice – Hvězdnice. V pátek 8. března se zahájí realizace dopravního opatření, aby pracovníci mohli pracovat v pravém odstavném pruhu a připravit ho na plné zatížení z převedené dopravy. O víkendu 16. -17. března pak dojde k demolici mostu přes dálnici u Mirošovic. Práce provádí EUROVIA CS pro ŘSD do roku 2021.

Celý článek zde

EUROVIA CS zahajuje modernizaci dálnice D1 v úseku Soutice - Loket

Publikováno: 7.3.2019

Na začátku března začínají práce na modernizaci dálnice D1 v úseku Soutice – Loket. Práce provede EUROVIA CS pro ŘSD ČR do roku 2020.

Celý článek zde

Začátek roku 2019 zaznamenal mírný pokles počtu i objemu vypisovaných veřejných investic

Publikováno: 7.3.2019

V prvním měsíci roku 2019 bylo vypsáno 625 veřejných investic v celkové hodnotě 21 miliard korun, což v meziročním srovnání představuje mírný čtyřprocentní, respektive devítiprocentní pokles. V oblasti ukončování výběrových řízení začátek roku zaznamenal zvýšenou aktivitu investorů a konkrétním dodavatelům bylo zadáno o polovinu více zakázek než v loňském roce. Vyplývá to z nejnovější analýzy zpracované analytickou společností CEEC Research na základě dat uveřejněných ve Věstníku veřejných zakázek na konci ledna 2019.

Celý článek zde

STAVBA ROKU 2019 otevřela přihlášky. Uzávěrka je do 10. června!

Publikováno: 7.3.2019

Nadace ABF – Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství vypisuje již 27. ročník tradiční prestižní soutěžní přehlídky toho nejlepšího co se událo ve stavebnictví a architektuře. Vypisovateli jako každoročně jsou kromě Nadace ABF, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě a Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Přihlášky do soutěží STAVBA ROKU 2019 a ZAHRANIČNÍ STAVBA ROKU 2019 jsou otevřené do 10. června 2019. Přihlášky najdete na www.stavbaroku.cz. 

Celý článek zde

Zimní podmínky prověřily odolnost obrubníkového odvodnění MEA KERB

Publikováno: 7.3.2019

V obci Pila (550 m n.m.) na pomezí Slavkovského lesa byly na podzim 2018 nainstalovány obrubníky MEA KERB, které odvádí dešťovou vodu z nedostatečně spádované vozovky. Systém MEA KERB z polymerického betonu byl pečlivě vybrán po dohodě s projektantem a konzultacích se stavební firmou. Ve vyšších polohách musí odolávat nejen mrazům, ale je také vystaven vyšším rázovým účinkům při zimní údržbě (pro zatížení A15-D400 kN). Díky systému pero-drážka bylo možné žlaby skládat bez problémů do oblouku a zároveň nezasahovaly do vozovky. I letošní náročná zima prověřila odolnost a pevnost zvoleného materiálu žlabu – polymerického betonu. 

Celý článek zde

Metodika pro termografické měření objektů dopravní infrastruktury

Publikováno: 6.3.2019

V roce 2016 byla v Centru dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) vytvořena metodika pro termografické měření objektů dopravní infrastruktury. Metodika popisuje použití termografické metody při diagnostice mostů, pozemních komunikací a tunelů. V případě mostů se měření provádí standartní ruční termokamerou, u vyšších nebo špatně přístupných staveb ji lze osadit na dron. Při termografickém snímání pozemních komunikací a tunelů je výhodné připevnit termokameru na měřicí vozidlo. Termografie jako nedestruktivní diagnostická metoda mimo jiné umožňuje odhalit skryté vady pod povrchem konstrukce. Odlišné teploty na povrchu konstrukce mohou být důsledkem poškození pod povrchem a zobrazují se jako teplotní anomálie na zaznamenaném termosnímku. Tuto technologii lze využít k určení oblastí, na které je potřeba zacílit podrobnou (lokální) diagnostiku. Hlavní výhodou této metody je její rychlost a jednoduchost, kdy lze měření provádět i bez přímého přístupu ke konstrukci a bez nutnosti vyloučení provozu. Naopak některé druhy měření je možné provádět pouze za určitého počasí a denní doby. Metodika definuje nejvhodnější podmínky pro měření. V neposlední řadě se metodika pokouší varovat před možnými chybami, kterých se lze dopustit špatným postupem při měření nebo nevhodnou obsluhou termokamery.

Celý článek zde

Obnova železničního náspu v traťovém úseku Hájek – Dalovice

Publikováno: 4.3.2019

Nestává se každým dnem, aby došlo k rozsáhlému sesuvu na frekventované železniční trati, proto bychom rádi uvedli několik technických údajů a zajímavostí ohledně mediálně propírané situace po kolapsu náspu na trati poblíž Dalovic.

Celý článek zde

Na dálnici D8 u Prahy se vracejí práce a dopravní omezení

Publikováno: 1.3.2019

Na začátku března se na dálnici D8 u Prahy vracejí pracovníci EUROVIA CS, aby dokončili opravy na 7km úseku dálnice, konkrétně provedli výměnu druhého dálničního mostu u Zdib. Od 1. března budou realizována dopravní opatření v místě a v pondělí 4. března začnou práce, které provádí EUROVIA CS pro ŘSD ČR.

Celý článek zde

„Nejhorší je nedostatek času, ale při dobré organizaci se dají zvládnout i tři stavby najednou“

Publikováno: 1.3.2019

říká Ing. Jiří Zapadlo z divize 4 Metrostavu, mj. hlavní stavbyvedoucí opravy cementobetonové (CB) vozovky na dálnici D5. Desetikilometrový úsek má být hotový za 105 dní včetně bourání cementobetonového krytu, instalace svodidel a dalších technologických prací.

Celý článek zde

Smart Construction od Komatsu - systém budoucnosti je k dispozici už dnes

Publikováno: 27.2.2019

Rychlejší provedení projektu s efektivní úsporou pohonných hmot, významné ušetření vrstvených materiálů, to vše s menším počtem lidí a tedy s výrazně vyšší bezpečností na pracovišti - to jsou hlavní výhody, které zákazníkovi přináší systém Smart Construction. Zrodil se před čtyřmi lety v Japonsku u tamního výrobce stavebních strojů Komatsu, dnes je značka registrovaná po celém světě včetně České republiky a otevírá cestu pro budoucí chytré technologie ve stavebnictví.

Celý článek zde

peTAG? Chytré řešení, usnadňující revize vázacích a kotevních řetězových prostředků

Publikováno: 27.2.2019

Každého bezpečnostního technika a vedoucího provozu zatěžuje „papírová“ administrativa spojená s pravidelnou bezpečnostní kontrolou vázacích prostředků. Ta je nutná a nevyhnutelná. Jde přeci o zdraví obsluhy a bezpečnost při manipulaci s produkty a materiálem. Už žádné dohledávání certifikátů a revizních zpráv pro auditory. Vše na jednom místě a vždy on-line. 

Celý článek zde

Modernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatření

Publikováno: 25.2.2019

Účelem stavby bylo vyřešit snížení nadlimitní hladiny hluku vznikající na libeňském spádovišti. Hluk je způsoben zejména vlakotvornými pracemi ve spojení s provozem kolejových brzd. Tento rušivý zvuk, který je způsobený dobrzďováním jednotlivých odvěsů při rozřaďování nákladních vlaků, je od roku 2008 předmětem stížností obyvatel přilehlých bytových domů. Za účelem boje proti překračování hygienických limitů hluku vzniklo i sdružení Tichá Libeň. Od uvedené doby byla opakovaně prováděna akustická měření a rovněž probíhala jednání mezi provozovatelem spádoviště Správou železniční dopravní cesty (dále jen SŽDC) a Hygienickou stanicí hlavního města Prahy (dále jen HS HMP) na řešení nastolené situace. Po opakovaném vydání časově omezených povolení provozu zdroje nadměrného hluku ze strany HS HMP vyústila celá situace v roce 2013 příslibem SŽDC provést technická opatření na snížení hladiny hluku – impulsem bylo neudělení dalšího časově omezeného povolení.

Celý článek zde

Na hostivařské trati Swietelsky Rail o dva měsíce zkrátil technologickou přestávku. Bude víc času na komplikovaný most v Zahradním Městě

Publikováno: 22.2.2019

Náročná optimalizace pražského traťového úseku z Hostivaře na hlavní nádraží má za sebou první půlrok a s novou stavební sezonou vstoupila do další fáze.

Celý článek zde

Skanska zahájila rekonstrukci železničního spojení mezi Kadaní a Kadaní-Prunéřovem

Publikováno: 22.2.2019

Do roku 2021 opraví také kadaňské nádraží a postaví novou zastávku, která zajistí obsluhu místní části Bystřice.

Celý článek zde

Mladí za volantem často nadávají, každý desátý Čech už v životě nenahlásil škodu

Publikováno: 22.2.2019

Okřídlený vtip o tom, jaké auto by si přála blondýnka, zná zřejmě každý. Jenže realita, podle které lidé dbají v první řadě na barvu, není tak vzdálená. Podle průzkumu, který si nechaly zpracovat společnosti ČSOB Pojišťovna a ČSOB Leasing, nemá vysněnou barvu vozidla pouze 23 % Čechů. Z výsledných dat rovněž plyne, že téměř polovina (45 %) Čechů za volantem telefonuje, nutno ale dodat, že naprostá většina tak činí s handsfree příslušenstvím.

Celý článek zde

„Sudoměřice – Votice završují naše působení na jihočeské železnici“

Publikováno: 20.2.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Lumír Pyszko, ředitel stavby téměř dvacetikilometrového úseku trati Sudoměřice – Votice na IV. tranzitním železničním koridoru, která letos odstartovala přípravnými pracemi.

Celý článek zde

Analýza vybraných vlastností asfaltových pásů pro izolaci betonových mostovek ve Slovenské republice mezi lety 2013 – 2016; složení asfaltových pásů

Publikováno: 18.2.2019

Příspěvek analyzuje, kde se pohybují skutečné hodnoty množství asfaltové hmoty a jaké je množství plniv v asfaltových pásech, které se používaly pro izolaci betonových mostovek [1], [2] v Slovenské republice v letech 2013 – 2016. Vzhledem k tomu, že legislativně není stanoven žádný požadavek na množství asfaltu a plniv v asfaltové hmotě a tím v asfaltových pásech, je cílem tohoto příspěvek ukázat, kde se v současné době nachází obvyklé množství asfaltu v asfaltových pásech a jaké je množství plniv v asfaltové hmotě. Získané výsledky jsou dále porovnány s asfaltovými pásy, které se používaly v letech 2011 – 2012. Dalším cílem je tak ukázat, k jaké změně došlo v dosažených hodnotách v porovnání s lety 2011 – 2012. Tento příspěvek tak přímo navazuje na články zveřejněné v roce 2012 – 2017 [3], [4], [5].

Celý článek zde

Rypadlo R 950T na výstavbě tunelu u slovenského Ružomberku

Publikováno: 15.2.2019

Pro výstavbu nového tunelu pod místním kopcem Čebrať u Ružomberku zakoupila společnost OHL ŽS, a. s. nové speciální rypadlo Liebherr R 950T. Tento model byl vyvinut speciálně pro stavby tunelů, stejně jako jeho předchůdce R 944 C. Vyznačuje se kompaktními rozměry, vysokou produktivitou a komfortem. Ražba tunelu byla spuštěna v září 2018 a nasazení bude trvat přibližně 18 měsíců.

Celý článek zde

Včerejší on-line konference Zoom At Technology ZAT se zúčastnily firmy z 42 zemí světa

Publikováno: 14.2.2019

Hodinový přímý přenos s novinkami v řídicích systémech ze studia z výrobních prostor firmy ZAT z Příbrami – tak vypadal patnáctý zákaznický den společnosti ZAT a.s., českého dodavatele inteligentních systémů a výrobce řídicích systémů pro energetiku a průmysl. „Náš řídicí systém pro náročné průmyslové procesy SandRA sklízí ve světě úspěch. V současné době dodáváme do šedesáti zemí světa a obrat firmy spěje k 80procentnímu exportu. Proto jsme se letos rozhodli zprostředkovat novinky v oblasti řídicích systémů také partnerům v zahraničí,“ říká Ivo Tichý, člen představenstva ZAT.

Celý článek zde

„Chceme i stavby kolem miliardy korun“

Publikováno: 13.2.2019

říká Pavel Mužík, člen představenstva společnosti Chládek & Tintěra Pardubice, která byla dosud dominantní především v údržbě a zaměřovala se na větší množství menších investičních staveb. „Myslím si, že už jsme dorostli do velikosti firmy, která má místo i na investičních projektech. Máme na to vyzkoušet si postupnými kroky stavby většího charakteru, a to technicky i organizačně,“ je přesvědčený Mužík.

Celý článek zde

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice

Publikováno: 11.2.2019

Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancelář, dobře si uvědomoval, jaký potenciál v této oblasti Česká republika nabízí. Dlouhodobá úspěšná tradice tuzemského dopravního inženýrství v oblasti železničního průmyslu pro něj byla velkou výzvou. Široká základna vzdělávacích institucí zaměřených na strojírenství mu dávala předpoklady pro rozvoj tohoto oboru i v budoucnu. A nejen to. Při expanzi firmy STADLER na trhy střední a východní Evropy se mu tak naskytla příležitost upevnit své již dříve získané pozice v Polsku, Maďarsku a později i v Bělorusku vytvořením pražského vývojového centra. Hlavním záměrem jeho vzniku byla konstrukční podpora výrobních aktivit v těchto lokalitách.

Celý článek zde

Při opravě trati AŽD Praha nasadil Swietelsky Rail CZ stroj RU 800 S, který dobu rekonstrukce zkrátil o tři dny

Publikováno: 8.2.2019

Severočeská „švestková dráha“ Čížkovice – Obrnice, patřící AŽD Praha, prošla v polovině října rekonstrukcí zhruba tříkilometrového úseku od souběhu tratí před Sedlcem u Obrnic po Obrnice. Společnost Swietelsky Rail CZ při ní poprvé v Česku využila mimořádně výkonný stroj RU 800 S. Ten dokáže koleje současně obnovovat i čistit štěrkové lože. Mění štěrk i pražce, aniž by se měnily kolejnice a dokáže také měnit celý kolejový rošt. Odtud i jeho označení: Reinigung = čistění, Umbau = obnova.

Celý článek zde

Železniční spojení Praha – Letiště – Kladno

Publikováno: 6.2.2019

Při pohledu na současnou železniční síť v okolí Prahy je zřejmá disproporce mezi severozápadním sektorem a zbývajícím územím. Zatímco od Kralup nad Vltavou, Nymburka, Kolína, Benešova a Berouna vedou do centra dvoukolejné elektrizované tratě, ve směru od největšího města středočeského kraje Kladna a jeho okolí pouze tratě jednokolejné, neelektrizované. Zatímco na výše uvedených dvoukolejných tratích trvale roste počet přepravených cestujících, trať ze severozápadního regionu, ačkoli má velké předpoklady k růstu, zůstává vzhledem k zastaralé infrastruktuře s prakticky vyčerpanou kapacitou dráhy ve stagnaci. Silný přepravní proud se uskutečňuje majoritně silniční dopravou, se všemi negativními dopady na spolehlivost dopravního spojení i na životní prostředí.

Celý článek zde

„Letos jsme žili bez velké investiční akce, ale pracovat za „krvavé“ peníze nedává smysl“

Publikováno: 4.2.2019

říká Petr Homolka, ředitel závodu Železniční stavitelství společnosti Skanska. Rok 2018 se v našem závodu nesl především v duchu stabilizace a přípravy kapacit na předpokládaný boom železničních staveb v následujících několika letech. „Můžeme nabídnout zkušené projekční i výrobní týmy a komplexní strojní vybavení. Budoucnost vidím optimisticky,“ uvedl Homolka.

Celý článek zde

Most Pavla Wonky musí projít nutnými opravami

Publikováno: 1.2.2019

V červenci 2018 při běžné prohlídce mostu bylo zjištěno vychýlení dvou deviátorů nad pilíři mostu (zařízení, které přenáší tlakovou sílu z předpínacího kabelu – volného lana do mostní konstrukce). Konkrétně šlo o lana v jedné z komor prostředního pásu (pod odbočovacím pruhem do Labské ulice k lodi Arnošt z Pardubic ze směru od Hradce Králové).

Celý článek zde

Studie proveditelnosti nové trati Praha – Drážďany postoupila do druhé části

Publikováno: 31.1.2019

Studie proveditelnosti nového železničního spojení Praha – Drážďany postoupila do další fáze. Společnost CEDOP a francouzský Egis Rail ukončily dílčí první etapu. Celá studie bude hotová do konce letošního června. Výstavba nové tratě mezi českou a saskou metropolí přinese nejen konkurenceschopné spojení těchto dvou měst, ale i napojení Česka na vysokorychlostní síť v Německu. Její součástí bude 26 kilometrů dlouhý přeshraniční tunel pod Krušnými horami, který bude sloužit rovněž nákladní dopravě.

Celý článek zde

V pražském Sedlci instalovala SŽDC nový typ sklopné protihlukové stěny

Publikováno: 31.1.2019

Požadavek na snížení hlukové zátěže v místě, kde není možné použít klasickou protihlukovou stěnu, stál za instalací nízké sklopné protihlukové clony na trati z Prahy-Holešovic do Roztok u Prahy v místě průchodu železnice městskou částí Praha 6-Sedlec. Jedná se o vůbec první použití protihlukové clony tohoto typu na síti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Celý článek zde

Komplexní rekonstrukce autobusového terminálu a přednádražního prostoru v Holešově

Publikováno: 30.1.2019

Holešov je město, které leží na pomezí Hané a Valašska a žije v něm jen něco málo přes deset tisíc obyvatel. Přesto je důležitým dopravním uzlem mikroregionu a tvoří přirozenou hranici Zlínského a Olomouckého kraje. Společnost mmcité+ uvedla do provozu k poslednímu září tohoto roku autobusové nádraží, které navazuje na vlakové, a rovněž dodala komplexní řešení pro celý přednádražní prostor. Rozsáhlá rekonstrukce probíhala ve sdružení s projektantem Laboro Ateliér a stavební firmou Strabag.

Celý článek zde

Sdružení stavebních firmem z D11 podmínečně odstoupilo od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic

Publikováno: 29.1.2019

Sdružení stavebních firem, které je dodavatelem zakázky na výstavbu nového úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, dnes oznámilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podmínečné odstoupení od smlouvy. Důvodem je dlouhodobá nečinnost ŘSD, které v podstatě zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby.

Celý článek zde

Most přes Rouštanský potok na obchvatu Rouštan

Publikováno: 28.1.2019

Silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Svitavy) je jednou z páteřních komunikací severní části Českomoravské vysočiny. Na své trase, poplatné historickému vývoji, prochází silnice I/34 množstvím místních obcí a má mnohdy omezující až nevyhovující parametry pro dopravu na silnici 1. třídy. Součástí úprav této komunikace je i obchvat Rouštan (celkové délky cca 3 km, část stavby je zcela nová, část je vedena v trase stávající silnice). Rouštanský potok překonává obchvat mostem délky cca 130 m. Tento most je v současné době dokončen a zprovozněn.

Celý článek zde

Railway Tools pro moderní projektování železnic

Publikováno: 25.1.2019

Společnost CAD Studio ve spolupráci s firmou PROJEKT servis je autorem CAD aplikace pro navrhování železničních liniových staveb podle českých norem.

Celý článek zde

Modernizace ŽST Karlovy Vary – staniční část

Publikováno: 23.1.2019

Město Karlovy Vary je díky své pověsti lázeňského centra, ale i poloze blízko hranic, oblíbeným cílem našich i zahraničních turistů. Část lázeňských hostů přijíždí do města vlakem a první dojem o místě svého pobytu získávají v železniční stanici Karlovy Vary. Modernizace chátrajícího nádraží a oprava kolejiště, včetně lávky vedoucí nad kolejemi, jsou tak ze strany SŽDC a města Karlovy Vary příspěvkem k vylepšení tváře města. Po provedení stavebních prací, které realizovala společnost STRABAG Rail a. s., se nádraží proměnilo v moderní železniční stanici 21. století.

Celý článek zde

SŽDC začíná s výběrem zhotovitele Studie proveditelnosti na VRT Brno – Přerov – Ostrava

Publikováno: 22.1.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybere jako první organizace v resortu dopravy vítěze výběrového řízení s využitím nové unikátní metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP). Proces výběru začal dnes otevíráním nabídek. Zhotovitel zpracuje Studie proveditelnosti vysokorychlostní trati (Brno) – Přerov – Ostrava, která bude zahrnovat návrh samotné trasy nové trati i případné další úpravy stávající železniční infrastruktury.

Celý článek zde

„Naší výhodou je rychlost nasazení kolejové mechanizace“

Publikováno: 21.1.2019

je přesvědčený Martin Varecha, předseda představenstva společnosti Hrochostroj, která je členem skupiny Enteria. „Veškerá mechanizace je alokovaná v České republice a můžeme ji rychle nasadit. Stojí to více peněz a energie, ale nejspíš jsme více nadšenci než primárně byznysmeni.“

Celý článek zde

Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice

Publikováno: 18.1.2019

Od srpna 2017 pracuje společnost dodavatelů ČET-DET na obnově téměř 21kilometrové trati procházející Slezskem, která je součástí III. tranzitního železničního koridoru. Projekt přinese zvýšení traťové rychlosti až na 120 km/h pro nákladní, resp. 160 km/h pro osobní vlaky, zabezpečí prostorovou průchodnost pro ložnou míru UIC GC, zlepší traťovou třídu zatížení (D4 UIC) a především zajistí bezpečnější, komfortnější a spolehlivější dopravu. Kromě rekonstrukce železničního spodku a svršku zahrnuje stavba modernější technické vybavení, nová nástupiště i další objekty. Práce jsou celkem plánovány na více než dva a půl roku.

Celý článek zde

„Tunely na Islandu připomínají spíše expedici, než standardní stavbu“

Publikováno: 16.1.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Jan Kvaš, obchodní náměstek divize 5 Metrostavu, která se zaměřuje na tunelové, železniční a dopravní stavby. Divize úspěšně působí v Norsku, Finsku, na Islandu a možnosti má v rámci dceřiné společnosti i v Německu a Rakousku. Po skončení Ejpovic ale hledá uplatnění tunelářských kapacit na českém a slovenském trhu. „Sledujeme řadu projektů na Slovensku i jinde v zahraničí a samozřejmě doufáme, že se rozjede trasa metra D.“

Celý článek zde

Realizace pevné jízdní dráhy v železničních tunelech stavby „Modernizace trati Rokycany – Plzeň“

Publikováno: 14.1.2019

Realizace pevné jízdní dráhy (dále pouze PJD) v železničních tunelech nedaleko Ejpovic je závěrečnou etapou stavby „Modernizace trati Rokycany – Plzeň“. Modernizovaný úsek stavby je součástí III. tranzitního železničního koridoru (Čadca SK – Mosty u Jablunkova – Bohumín – Olomouc – Česká Třebová – Pardubice – Praha – Plzeň – Cheb – Schirnding D), respektive železniční trati č. 170 (Praha – Beroun – Plzeň – Cheb), který je řešen v souladu s požadavky interoperability pro železniční síť Evropy.

Celý článek zde

„EIA by měla proběhnout jednou a dost“

Publikováno: 11.1.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Martin Kolovratník, poslanec PSP ČR a člen hospodářského výboru, který se zabývá primárně dopravou a stavebnictvím. „To znamená podle zákona o EIA. Dnes je praxe taková, že ještě před územním rozhodnutím uděláte EIA a u stavebního povolení vám to někdo z aktivistů znovu napadne podle Zákona o ochraně životního prostředí. Nově v EIA vypořádáte vše a už se životní prostředí neřeší,“ nastiňuje Kolovratník druhou fázi legislativních změn, které by měly v příštím roce urychlit přípravu liniových staveb. V plánu jsou například výkupy pozemků podle cenových map.

Celý článek zde

AŽD Praha podepsala kontrakt v Polsku

Publikováno: 9.1.2019

Společnost AŽD Praha podepsala smlouvu s polským správcem železniční infrastruktury PKP PLK na modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na trati Słonice - Szczecin Dąbie. Hodnota kontraktu činí 201,2 mil zł (1,2 mld. Kč). 

Celý článek zde

K otázce zajištění bezpečnosti mostů pozemních komunikací v ČR

Publikováno: 9.1.2019

Budeme-li pátrat po skutečně zásadních aspektech rozvoje celé naší současné společnosti a důvodech jeho akcelerace v posledních několika staletích, musíme zákonitě dojít ke zcela zásadní roli dopravní infrastruktury. Bezpečnost a spolehlivost dopravní infrastruktury je proto zásadním tématem nejen z hlediska zajištění rozvoje celé společnosti, ale i z hlediska zajištění dalších národních zájmů a společenských potřeb.

Celý článek zde

Změna na pozici prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví

Publikováno: 8.1.2019

Od 1. ledna 2019 má Svaz podnikatelů ve stavebnictví nového prezidenta. Stal se jím Jiří Nouza, který nahradil Václava Matyáše, který na konci roku 2018 ukončil své dlouholeté působení v této funkci, kterou zastával od roku 2004.

Celý článek zde

Silničáři jsou na zimní údržbu připraveni

Publikováno: 7.1.2019

Správa a údržba silnic Pardubického kraje řeší zimní údržbu silnic pouze na majetku Pardubického kraje, tedy pro silnice II. a III. třídy tak, aby byla zajištěna v maximální možné míře efektivita provádění zimní údržby a minimalizovány náklady. Ředitel SÚS Miroslav Němec doplňuje: „Jedná se o 914 km „dvojek“ a 2 209 km „trojek“. V zimním období se pro malý dopravní význam neudržuje pouze 134 km silnic, což jsou jen 4 % z celkové délky spravované silniční sítě. Jde o úseky bez zástavby, a kde není provozována veřejná hromadná autobusová doprava. Náklady na údržbu těchto úseků by byly neadekvátní k jejich dopravnímu významu.“

Celý článek zde

Náhrada betonu při osazování a výměně mostních závěrů technologií odolnou vůči dynamickému zatížení

Publikováno: 4.1.2019

Jedním z dlouhodobých problémů v provozu mostních konstrukcí je stav mostních závěrů a dilatací, kde řidiči často nedokáží pochopit, proč jsou tyto konstrukce v neustále špatném stavu. Velmi často se stává, že se betonová směs v okolí závěru zničí v důsledku vysokého dynamického zatížení těžkými nákladními vozidly. Při takto porušeném závěru se poškozují projíždějící vozidla, snižuje se komfort jízdy, zvyšuje se hlučnost v okolí mostu a v konečném důsledku se poškozuje i samotná mostní konstrukce. Tím se snižuje životnost, přičemž je nutné opakovat rekonstrukce mostních závěrů v kratších intervalech, což opět zvyšuje finanční náklady na provoz objektu v čase.

Celý článek zde

Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj

Publikováno: 2.1.2019

Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regionální dopravu v Plzeňském kraji.

Celý článek zde

Rekonstrukce mostu v km 48,927 trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary

Publikováno: 31.12.2018

V září 2017 započala společnost Edikt a. s. s rekonstrukcí mostu v km 48,927 trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary. Jedná se o železniční most nacházející se v extravilánu na jižním okraji Karlových Varů v prostorovém oddílu Karlovy Vary-Březová – Karlovy Vary dolní nádraží, který přemosťuje silnici I/20 Karlovy Vary – Plzeň. Trať je v tomto místě v násypu. Došlo ke kompletní demolici stávajícího železničního mostu a k výstavbě zcela nového, hlubině založeného mostního objektu.

Celý článek zde

Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice II – SO 35-19-13 ocelový most přes řeku Olši

Publikováno: 28.12.2018

Stavba „Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice“ je součástí III. železničního tranzitního koridoru České republiky (Cheb – Plzeň – Praha – Česká Třebová – Ostrava – Petrovice u Karviné – Dětmarovice – Mosty u Jablunkova – st. hranice SR).

Celý článek zde

„Máme v republice spoustu schopných a vzdělaných projektantů a techniků, kteří mohou projekty vysokorychlostních železnic řídit a zpracovávat. Je klíčové, aby u nich byly české firmy“

Publikováno: 26.12.2018

uvedl v rozhovoru pro Silnice-železnice Ing. Václav Kratochvíl, předseda představenstva a generální ředitel MORAVIA CONSULT Olomouc a. s.

Celý článek zde

Online služba Projektování s katastrem

Publikováno: 24.12.2018

Liniové stavby a inženýrské sítě mají zpravidla shodné to, že zasahují do velkého množství pozemků. Projektant takové stavby může mít buď přesné zadání, kudy stavbu projektovat, nebo se snaží postupovat tak, aby se vyhnul pozemkům, kde se dají předpokládat potíže během následného majetkoprávního vyrovnání. Sem patří typicky pozemky zatížené exekucí, pozemky s neznámým vlastníkem nebo naopak s velkým počtem vlastníků. Ať už zvolí kterýkoliv z výše uvedených způsobů, součástí jeho práce je vždy vypracování tabulky s výčtem dotčených pozemků a údajů o vlastnících těchto pozemků.

Celý článek zde

V Gdaňsku je hotovo. Metrostav předal S7 u Baltského moře do provozu

Publikováno: 21.12.2018

Realizovaný úsek rychlostní komunikace S7 Koszwały – Nowy Dwór Gdański nedaleko metropole Gdańsk při Baltickém moři v Pomořském vojvodství je důležitou součástí nejen městské aglomerace „Trójmiasta“ (konurbace Gdańsk – Gdynia – Sopot), ale především modernizovaného úseku spojení města Gdańsk s hlavním městem Polska Varšavou tvořícím evropský koridor (E77). Realizovaný úsek z mezinárodního pohledu spojuje východ se západem na trase Riga – Kaliningrad – Elbląg – Gdańsk – Hamburg (Via Hanseatica) a sever s jihem na trase Gdańsk – Varšava – Oděsa (Via Intermare).

Celý článek zde

Stavba čtyřkolejné tratě z Hostivaře do stanice Praha hl. n. je v plném proudu

Publikováno: 19.12.2018

„Pražská železniční zakázka desetiletí,“ tak se hovoří v železničních kruzích o rozsáhlé modernizaci trati mezi pražským hostivařským a hlavním nádražím. Díky ní vznikne do konce roku 2021 vůbec první čtyřkolejná trať na síti SŽDC. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař a s ročním zpožděním se intenzivně rozjely stavební práce. Požádali jsme tak o několik vět Ladislava Šabacha, ředitele výstavby z divize 5 Metrostavu.

Celý článek zde

Na čtvrtém koridoru začíná ražba tunelu Deboreč

Publikováno: 18.12.2018

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes slavnostně zahájila ražbu tunelu Deboreč. Je to kratší ze dvou tunelů, které nově budou součástí tratě Sudoměřice – Votice na čtvrtém tranzitním koridoru. Ražba začala z výjezdového (pražského) portálu, proražení tunelu včetně primárního ostění se předpokládá v červenci příštího roku.

Celý článek zde

Škoda Electric znovu uspěla v Rumunsku

Publikováno: 18.12.2018

Škoda Electric se bude významně podílet na dodávce padesáti trolejbusů pro rumunské město Cluj-Napoca (Kluž). Plzeňská firma pro flotilu nových nízkopodlažních kloubových trolejbusů dodá kompletní elektrovýzbroj a také během příštího roku zajistí finální montáž vozidel.

Celý článek zde

Turecké ocelárny koupí od CZ LOKO šest posunovacích lokomotiv EffiShunter 600

Publikováno: 17.12.2018

Největší turecké ocelárny Isdemir koupí v příštím roce šest posunovacích lokomotiv EffiShunter 600, vyráběných společnosti CZ LOKO. Ta vyšla vítězně z výběrového řízení a kontrakt už stvrdila podpisem smluv. V provozu nahradí zastaralé stroje sovětské a čínské konstrukce.

Celý článek zde

„Osmdesát procent stavebních problémů vychází ze špatné projektové dokumentace“

Publikováno: 14.12.2018

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Jan Kokeš. S generálním ředitelem a předsedou představenstva litoměřické společnosti Chládek & Tintěra, a. s. jsme se bavili rovněž o tom, proč je nutné výrazně zdražit stavební práce, o posunech v legislativě i tristní situaci stavbyvedoucích, z nichž se stali vazalové administrativy.

Celý článek zde

SŽDC zahájila provoz v nejdelším železničním tunelu v České republice, první vlak projel Ejpovicemi 15. listopadu

Publikováno: 12.12.2018

Rekordních 4 150 metrů, tolik nově měří nejdelší železniční tunel v České republice. Trať Rokycany – Plzeň, jejíž je součástí, tím získala primát v rámci celé sítě Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Prvním vlakem, který projel sníženou rychlostí jižním tubusem Ejpovického tunelu, byl 15. listopadu v podvečerních hodinách nákladní vlak. Cestující se tunelem poprvé projeli ve zvláštním spoji 16. listopadu.

Celý článek zde

Skončila modernizace klíčového úseku tranzitního koridoru mezi Prahou a Plzní

Publikováno: 11.12.2018

Kompletním zprovozněním Ejpovického tunelu skončila modernizace v současnosti čtrnáct kilometrů dlouhého úseku třetího tranzitního železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava. Dnešního slavnostního ukončení stavby se zúčastnil za Evropskou komisi generální ředitel DG Regio Marc Lemaître v doprovodu ministra dopravy Dana Ťoka.

Celý článek zde

ČEZ v Řeži otevírá první „vodíkovou“ dobíječku pro elektromobily v Česku

Publikováno: 11.12.2018

Ekologicky naladění elektromobilisté mohou ode dneška načerpat šťávu v unikátní dobíjecí stanici ve středočeské Řeži. Zdejší dobíječka je totiž prostřednictvím lokální distribuční sítě společnosti ÚJV Řež, u jejíhož areálu se nachází, propojená s vodíkovým hospodářstvím. Střešní fotovoltaické panely vyrábějí elektřinu a její přebytky se skladují ve vodíku jako v baterii. Slavnostní křest dobíječky proběhl za účasti starostky obce Veroniky Kristové a generálního ředitele ÚJV Řež Daniela Jiřičky.

Celý článek zde

Škoda Transportation představila první tramvaj pro německé město Chemnitz

Publikováno: 10.12.2018

Škoda Transportation představila v rámci slavnostní akce v německém městě Chemnitz první z celkem čtrnácti nových moderních tramvají ForCity Classic. Jedná se o obousměrné 100% nízkopodlažní vozidlo s nerezovou skříní. Celková hodnota zakázky je zhruba 950 milionů korun.

Celý článek zde

„Tunely už stavíme jen v zahraničí“

Publikováno: 10.12.2018

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Jiří Tesař, obchodní ředitel společnosti Subterra. Kvůli nedostatku práce doma je tradiční stavební firma aktivní v tunelařině ve Švédsku, na Slovensku a postupně se prosazuje i v náročném Německu. Největší železniční stavbu paradoxně realizuje na Slovensku, ačkoliv se na tuzemském trhu významně podílí i na rozsáhlé modernizaci trati Rokycany – Plzeň. A již dvanáct let úspěšně podniká na maďarském trhu.

Celý článek zde

Lávka pro pěší přes řeku Otavu, Hradiště – Sv. Václav, Písek – SO 301 Lávka

Publikováno: 6.12.2018

Řeka Otava je nad jezem u Václavského předměstí přemostěna dvěma nestejně dlouhými lávkami pro pěší a cyklisty šířky 3,3 m, které se setkávají na plošině čtvercového tvaru na pilíři P2 založeném v řece, který je umístěn blíže levého břehu. Z pravého břehu (opěry O1) na pilíř překlenuje řeku lávka o délce 81,7 m. Lávka z levého břehu (opěry O2) na pilíř P2 má rozpětí 46,7 m. Obě lávky jsou půdorysně přímé. Mostovka byla s ohledem na konfiguraci terénu umístěna na co nejnižší úroveň, přičemž byla respektována úroveň hladiny stoleté vody. S ohledem na tvarové, dispoziční a prostorové záměry architekta bylo zvoleno řešení, které vzhledově nezatížilo střed řeky vysokými konstrukcemi a minimalizovalo rozměry a výšku pylonů tak, aby se negativně nekonfrontovaly s jakýmikoliv architektonickými či přírodními dominantami města.

Celý článek zde

Ministerstvo dopravy vybírá čtyři konsorcia, která budou soutěžit o dostavbu a provoz 32 km D4

Publikováno: 5.12.2018

Ministerstvo dopravy spolu se SFDI a poradenským konsorciem tvořeným společnostmi White&Case, Česká spořitelna, Obermeyer Helika posoudilo obsah žádostí o účast ve výběrovém řízení na koncesionáře pro projekt PPP (Public Private Partnership) na dálnici D4. Všech sedm žadatelů deklaruje zkušenosti s obdobným typem projektů, kdy koncesionář postaví a následně provozuje například vybraný úsek dálnice. Nyní ministerstvo vybírá čtyři zájemce, kteří budou o zakázku na dostavbu a provoz 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem soutěžit.

Celý článek zde

BIM World 2018 v Mnichově: nová softwarová řešení na podporu BIMu jsou na vzestupu

Publikováno: 4.12.2018

Závěr listopadu patřil již tradičně mezinárodní konferenci BIM World v Mnichově, která se zaměřuje na digitalizaci ve stavebnictví a především na technologii BIM. Informační modelování staveb se stalo hlavní hnací silou inovací a efektivity ve stavebnictví. Navíc zásadně ovlivňuje také facility management a šetří náklady na něj. Pojem „digitální dvojče“ staveb se skloňoval v mnoha příspěvcích zahraničních účastníků, a není tudíž pochyb, že je vnímán jako hlavní správná cesta pro BIM. Lze očekávat, že v blízké budoucnosti digitální model budov nahradí tradiční 2D dokumentaci, a to včetně funkčních schémat zapojení TZB systémů. Letošního ročníku BIM World se zúčastnilo více než 4 000 návštěvníků a 120 vystavovatelů z celého světa; v rámci dvoudenního programu vystoupilo na 100 řečníků.

Celý článek zde

SŽDC zahájí další významné investiční akce

Publikováno: 4.12.2018

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokračuje ve zlepšování parametrů drážní infrastruktury. Dnes bylo schváleno vypsání dalších šesti soutěží na stavby, jejichž celkové investiční náklady přesáhnou 13 miliard korun. Už za pár měsíců by tak měla začít například modernizace koridorových úseků z pražského Smíchova do Černošic a ze Soběslavi do Doubí u Tábora.

Celý článek zde

Zodpovědný přístup k sanaci železobetonu

Publikováno: 4.12.2018

Železobetonové konstrukce, které se nacházejí v blízkosti pozemních komunikací, nebo které jsou přímo součástí dopravní infrastruktury, obvykle bývají vzorovými konstrukcemi, konstrukcemi reprezentativními. Současně jsou však také více namáhány a to celou řadou vlivů. Tomu musí být přizpůsoben jejich návrh a výroba. Stejné nároky musí být kladeny i na materiály, které jsou určeny k opravě železobetonových konstrukcí a které jsou součástí dopravní infrastruktury.

Celý článek zde

Pardubická Správa a údržba silnic použila nanovlákna při pokládce nové vozovky

Publikováno: 3.12.2018

Správa a údržba silnic Pardubického kraje se ucházela o dotaci na použití nanovláken do asfaltových a betonových směsí. Jednalo se o dotaci, která je určená na nové technologie, kterou poskytuje Státní fond dopravní infrastruktury. Prioritou bylo spíše použití v betonu.

Celý článek zde

Splněný slib – Inovace výrobního programu těžké třídy nákladních vozidel Mercedes‑Benz

Publikováno: 1.12.2018

Na letošním největším veletrhu užitkových vozidel IAA v Hannoveru, který se konal na konci září, jsme měli možnost vidět inovovaný výrobní program nákladních vozidel značky Mercedes‑Benz. Jejich výrobce, německý koncern Daimler, si jako své strategické cíle pro nejbližší roky stanovil, že se zaměří na konektivitu, automatizaci, bezpečnost, služby a elektrifikaci v celém svém výrobním programu od osobních vozů přes dodávkové a nákladní vozy až po autobusy. Inovace, které Daimler ve své rozsáhlé expozici předvedl, ukazují, že svou strategii bere vážně a její uplatnění již přináší konkrétní výsledky. Představena byla řada novinek, jejichž uvedení na trh výrobce před několika lety ve svých studiích představil a slíbil jejich zavedení do sériové produkce. Podívejme se nyní spolu na nejdůležitější z nich.

Celý článek zde

„Založili jsme 300 staveb bez reklamací a řadu z nich v extrémních podmínkách také pro SŽDC“

Publikováno: 30.11.2018

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Jiří Benda, majitel společnosti BENDA TRADE s. r. o. „Ze stavby odcházíme až poté, kdy jsou provedeny výsledky statických zátěžových zkoušek. Dílo považujeme za předané až poté, kdy jsou výsledky těchto zkoušek v souladu s požadavkem statika, geotechnika a investora. Naším výrobkem je de facto hotová základová spára,“ shrnuje motto své práce Benda.

Celý článek zde

BIM nám pomůže spolupracovat

Publikováno: 30.11.2018

Co je to vlastně BIM? Tuto otázku si poslední dobou pokládá nejen laická veřejnost, ale velice často se sami sebe ptají i profesionálové z oboru stavebnictví. Naráží na to, že neumí definovat přesné hranice a s obtížemi stanovují i jeho náplň. Co to tedy je? Jde zcela jistě o „blízkou budoucnost stavebnictví“. Jde o nástroj, ve kterém se bude lépe spolupracovat, který redukuje finanční i časové ztráty. Zjednodušeně se můžeme bavit o prostředí, kde existuje komplexní počítačový systém, který dokáže živě propojit všechny zúčastněné strany projektu, ať už se jedná o investora, zhotovitele, nebo dozory a projektanty. Každému z nich umožní dělat svou práci způsobem odpovídajícím 21. století. Jde o systém, který dokáže urychlit výstavbu, zefektivnit a minimalizovat administrativu, dohlédne na pravidla a kompletně zaštítí contract management projektu.

Celý článek zde