Home  >  RSS čtečka  >  www.silnice-zeleznice.cz

RSS kanál - Časopis SILNICE ŽELEZNICE

Společnost AŽD pomůže městům a obcím i s vyřízením dotací

Publikováno: 18.10.2019

Dalších 120 milionů korun dostanou města a obce na rekonstrukce veřejného osvětlení. A to díky programům Ministerstva životního prostředí, či díky programu Ministerstva průmyslu a obchodu s názvem EFEKT. O dotace žádají právě nyní, do 31. října 2019.

Celý článek zde

Výstavba dálnice D3 v úseku Ševětín – Borek

Publikováno: 18.10.2019

Práce na dálnici D3 nabraly na obrátkách. Společnost EUROVIA CS si se stavebními pracemi na hlavní tepně z Prahy do středních a jižních Čech rychle postupuje. Investor a zhotovitel tak společně dělají všechno pro to, aby zprovoznění bezmála 11 kilometrů dlouhého úseku Ševětín – Borek proběhlo do konce letošního roku. Zkrácení prací navzdory komplikacím s chybějícím pozemkem předchází ale ještě hodně práce. Dokončením stavby povede dálnice D3 z Českých Budějovic na hranice Jihočeského a Středočeského kraje.

Celý článek zde

„Těžko španělskému majiteli vysvětlujeme, že máme nedostatek lidí. Ale jinak jsme si názorově velmi blízcí,“

Publikováno: 17.10.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Roman Kocúrek, generální ředitel společnosti OHL ŽS. Tradiční stavební firma rostla v posledních letech dvouciferným tempem a stabilizovala se v TOP 5 stavebních společností na trhu. „Ale rezervy ještě vidím především v silničním stavitelství, do něho napínáme naše úsilí,“ nastiňuje Kocúrek, kam se bude společnost v blízké budoucnosti ubírat.

Celý článek zde

Začíná další stavba na čtvrtém koridoru, napřímí se trať mezi Soběslaví a Doubím

Publikováno: 16.10.2019

Přestavba čtvrtého železničního koridoru z Prahy do jižních Čech se dostává do závěrečné fáze. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes slavnostně zahájila modernizaci předposledního úseku mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Stavba s celkovými náklady přes čtyři miliardy korun potrvá do roku 2023. Vzhledem k tomu, že půjde z velké části o novostavbu trati, její výstavba bude mít minimální dopad na cestující. 

Celý článek zde

Pardubický Silniční veletrh plný novinek a zajímavostí

Publikováno: 16.10.2019

V pořadí už 18. ročník mezinárodního Silničního veletrhu přilákal do Pardubic stovky návštěvníků. Na sedmdesát vystavovatelů prezentovalo materiály, stroje, technologie a dopravní prostředky v oboru silničního hospodářství a stavitelství. Nechyběly praktické ukázky, zajímavý doprovodný program a oficiálně tu odstartoval projekt „Tatra do škol“.

Celý článek zde

Digitální technologie jako motor změn

Publikováno: 15.10.2019

Naše asociace je aktivním členem FIDIC nejen při využívání a prosazování standardů (např. smluvní standardy), ale rovněž pravidelnou účastí na výročních konferencích a valných hromadách FIDIC. Letošní výroční Mezinárodní infrastrukturní konference se konala v Mexiku v prostředí, které je pro nás vzdálené nejen geograficky. Zjistil jsem, že rozdíly jsou ve skutečnosti, pokud budeme akceptovat místní specifika, významně menší. Problémy technického, manažerského a společenského charakteru jsou v principu hodně podobné těm našim vč. inovací, digitální transformace. Právě na tomto půdorysu společných principů je vhodné stavět a spolupracovat. Doslova nebát se být poučen úspěchy a selháním i ze vzdálenějšího koutu světa. Témata jako digitální transformace a boj s korupcí jsou toho důkazem.

Celý článek zde

Předváděcí akce Mercedes-Benz Trucks Česká republika na letišti Kámen

Publikováno: 14.10.2019

V prvním říjnovém týdnu pořádal český dovozce nákladních vozidel značky Mercedes-Benz, společnost Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o., pro své zákazníky prezentační akci nových systémů, které jsou použity v nové generaci Actrosu. Inovovaná řada Actros byla tisku představena před veletrhem IAA v září 2018, na veletrhu IAA v Hannoveru byla oficiálně uvedena na trh a první vozidla se k zákazníkům dostala v červnu 2019. 

Celý článek zde

Všechny druhy dopravy se protnuly v Pardubicích

Publikováno: 14.10.2019

Už po osmé se Pardubice staly dějištěm jedné z největších odborných konferencí v České republice. DOPRAVNÍ KONFERENCE PARDUBICE 2019 znovu do metropole dopravy na východě Čech přilákala odborníky nejen z České republiky. Stěžejními tématy konference byl rozvoj a financování dopravní infrastruktury, i pohled na současnou legislativu.

Celý článek zde

Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton

Publikováno: 11.10.2019

Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které je potřeba pro výrobu betonu, přitom rychle ubývá. Společnost Skanska právě přichází s unikátním materiálem, který by oba tyto problémy mohl vyřešit. Začala totiž používat takzvaný recyklovaný beton, vyvinutý ve spolupráci s českou firmou ERC-TECH a vyráběný až ze 100% recyklované stavební suti.

Celý článek zde

Škoda Transportation získala zakázku na dodávku souprav metra pro Varšavu

Publikováno: 11.10.2019

Škoda Transportation byla potvrzena jako vítěz tendru na dodávku až 45 šestivozových souprav metra pro polskou metropoli Varšavu. První souprava bude předána zákazníkovi do dvou let od podpisu kupní smlouvy. Celková hodnota kontraktu činní necelých 8 mld. korun.

Celý článek zde

Pro inovaci sektoru stavebnictví je nutné zvýšit lidskou kapacitu, shodl se SPS s ministrem průmyslu a obchodu. Pomoci má investiční plán

Publikováno: 9.10.2019

Členové Svazu podnikatelů ve stavebnictví se minulý týden v rámci pracovního oběda v Paláci Žofín sešli s ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem, aby s ním probrali, jak odstranit překážky, kterým jejich obor v současné době čelí.

Celý článek zde

SŽDC pokračuje v intenzivní přípravě VRT Polabí

Publikováno: 7.10.2019

Na konci září byla v registru smluv uveřejněna smlouva na geodetické zaměření VRT Praha-Běchovice – Poříčany (VRT Polabí). Zhotovitelem prací za téměř 10 milionů korun bude společnost GEFOS. Geodeti budou v terénu pracovat do konce letošního roku, hotové dílo odevzdají příští rok v březnu. Geodetické podklady výrazně uspíší zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí.

Celý článek zde

Startuje 61. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně

Publikováno: 4.10.2019

Přes 1 600 vystavovatelů z několika desítek zemí světa se představí již od 7. října na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Chystá se i interaktivní výstava zaměřená na digitalizaci průmyslu a řada konferenčních i networkingových akcí.

Celý článek zde

SŽDC spouští interaktivní mapu staveb

Publikováno: 3.10.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má od dnešního dne novou interaktivní mapu staveb na české železniční síti. Dostupná je na titulní stránce webu SŽDC a nabízí přehled rozestavěných či připravovaných staveb zasazených do reálné mapy. Ten se bude postupně rozšiřovat tak, jak bude přibývat připravených projektů.

Celý článek zde

Na výstavbu obchvatu Frýdku - Místku dodá Liberty Ostrava v letošním roce 150 tisíc tun vysokopecní strusky

Publikováno: 3.10.2019

Huť Liberty Ostrava dodá letos pro výstavbu obchvatu Frýdku - Místku 150 tisíc tun vysokopecní strusky, tzv. struskového kameniva, které vzniká jako vedlejší produkt při výrobě surového železa. Vysokopecní struska, jejímž použitím se šetří přírodní kámen, patří mezi vysoce kvalitní materiály pro podkladové vrstvy pozemních komunikací. První automobily by měly na obchvat vyjet v únoru 2022.

Celý článek zde

ETCS získá už příští rok modernizovaná část koridoru z Prahy-Uhříněvsi do Votic

Publikováno: 27.9.2019

Zavádění jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici začíná nabírat na obrátkách. Už příští rok jej získá také významná část čtvrtého koridoru. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes slavnostně zahájila instalaci moderního vlakového zabezpečovače na traťovém úseku Praha-Uhříněves – Votice. Zhotovitelem prací je společnost AŽD Praha.

Celý článek zde

Výstavba nové vozovny Hloubětín

Publikováno: 25.9.2019

Vozovna Hloubětín byla uvedena do provozu v březnu roku 1951 a postupně přistavována. Jedná se o nejmladší ze sedmi tramvajových vozoven provozovaných Dopravním podnikem hl. m. Prahy, který dále využívá pro deponování a opravy tramvajových vozů v Praze vozovny v Kobylisích, Motole, na Pankráci, ve Strašnicích, Vokovicích a na Žižkově. V současné době probíhá v Hloubětíně 1. fáze bourání, která zahrnuje odstranění staticky nevyhovujících konstrukcí hal odstavů a údržby s jejich přístavky. Záměr má pravomocný demoliční výměr na všechny fáze bourání a územní rozhodnutí na všechny etapy výstavby.

Celý článek zde

Letohrad – rekonstrukce železniční stanice

Publikováno: 23.9.2019

Železniční stanice Letohrad (do r. 1937 Kyšperk) vznikla koncem 19. století, kdy po vítězství pruské armády bylo staré mocnářství přinuceno vybudovat nové tratě k pruským hranicím, a jedna z tratí procházela přes Kyšperk. V roce 1874 byla otevřena spojka Kyšperk – Ústí n. Orlicí. Za I. světové války byla tato severojižní trať pro říši strategická a z kapacitních důvodů byly zřizovány výhybny, zejména v Lanšperku (tehdy Hnátnice) a v Těchoníně, v Kyšperku došlo k rozšíření stanice pro dlouhé vlaky.

Celý článek zde

Budoucnost ostravských hutí je jasnější. Díky podepsanému memorandu.

Publikováno: 20.9.2019

Strategický rozvoj a udržitelný růst ostravských oceláren. Hlavní důvody, proč vzniklo memorandum o porozumění mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu a společností Liberty Steel Continental Europe. V Ostravě ho 17. 9. 2019 podepsali vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a výkonný předseda Gupta Family Group Alliance (GFG) Sanjeev Gupta. Právě do GFG prostřednictvím skupiny Liberty Steel od letošního 1. července patří huť Liberty Ostrava. Memorandum navazuje na obdobný dokument uzavřený mezi ostravskými hutěmi a zaměstnanci, které zastupuje odborová organizace. Ten upravoval zaměstnanost, objem výroby a prodloužil platnost kolektivní smlouvy do roku 2023.

Celý článek zde

„Vášeň ke stavařině jsem objevila ve Stockholmu“

Publikováno: 20.9.2019

říká Klára Šemberková, která pracuje jako technik absolvent v divizi 4 Metrostavu a aktuálně je členem týmu na stavbě dálnice D3 v jižních Čechách.

Celý článek zde

Kabely LAPP v novém vlakovém spoji LEO Express

Publikováno: 19.9.2019

Společnost ČMŽO - elektronika s.r.o. použila kabely ÖLFLEX® TRAIN pro instalaci zabezpečovacího zařízení, elektronického rychloměru, zásuvek 230 V a USB v rámci projektu „BOHEMIZACE“ v motorových jednotkách LINT řady 27 a 41 výrobce ALSTOM.

Celý článek zde

Nové autobusové nádraží v Sázavě

Publikováno: 18.9.2019

V jednom z nejmalebnějších měst na řece Sázavě bylo potřeba postavit nový dopravní terminál. Pro hlavního zhotovitele, Dopravní stavby Bohemia s. r. o., dodala společnost mmcité+ a. s. zastřešení dvou ostrovních nástupišť pro autobusovou dopravu.

Celý článek zde

Praha hostí konferenci o plánech na rozvoj nádraží a území kolem nich

Publikováno: 17.9.2019

První ročník konference Nádraží – rozvoj území kolem nich má sestaven program. Do hotelu Olšanka v Praze se tak ve čtvrtek 3. října 2019 chystají špičky v oboru a ve sledované problematice. Konferenci pořádá SŽDC ve spolupráci s vydavatelstvím Konstrukce Media. Akcí bude provázet Nela Friebová, moderátorka konference a tisková mluvčí SŽDC. V rámci úvodního bloku (od 9 do 10 hodin) vystoupí se svým projevem ministr JUDr. Vladimír Kremlík (Ministerstvo dopravy ČR), dále pak Bc. Jiří Svoboda, MBA, generální ředitel SŽDC, Ing. Adam Scheinherr, MSc., Ph.D., náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu a Ing. Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR. 

Celý článek zde

Systém inteligentního řízení strojů Komatsu na trhu uspěl; skokově změnil produktivitu, efektivitu a uspořil náklady všem, kteří s nově vybavenými stroji pracují

Publikováno: 16.9.2019

Na letošním veletrhu Bauma výrobce strojů Komatsu představil pásové rýpadlo PC360LCi-11. S tímto strojem mohou zákazníci využívat výhody inteligentních strojů i u velkých infrastrukturních projektů a u rozsáhlých zemních prací.

Celý článek zde

Lomy: kvalita, bezpečnost, široká nabídka materiálu a kompletní servis

Publikováno: 13.9.2019

Pod značkou COLAS CZ působí v závodu Lomy dvanáct provozů; osm z nich je na Vysočině, čtyři kamenolomy jsou vzdálenější (Znojmo, Praha, Tachovsko, Šluknovský výběžek). V současné době produkujeme ročně více než dva a půl milionu tun drceného kameniva, jímž zásobujeme jak silniční stavební firmy a společnosti zabývající se výstavbou všech druhů silničních děl, železnic i kanalizací, tak betonárky, prefy a obalovny.

Celý článek zde

Ražba tunelu Mezno odstartovala

Publikováno: 11.9.2019

Modernizace trati Sudoměřice – Votice na 4. tranzitním koridoru zdárně pokračuje. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes slavnostně zahájila ražbu delšího ze dvou budovaných tunelů – Mezno. Jeho výstavba přispěje ke zkrácení jízdních dob vlaků jedoucích z hlavního města na jih Čech.

Celý článek zde

Jak správně vybrat úhlovou brusku?

Publikováno: 11.9.2019

Úhlová bruska je jedním ze základních pomocníků při úpravě, zpracování a broušení zejména kovových materiálů. Zatímco stolní kotoučová bruska slouží hlavně k broušení, úhlová bruska je všestranný multifunkční pomocník.

Celý článek zde

KOBELCO SK350LC-10 je vyrobené z HI-TECH materiálů a výrazně šetří palivo

Publikováno: 11.9.2019

Alois Vokurka se pohybuje v oblasti demolic a zemních prací již od počátku 90. let. Za tu dobu vystřídal několik desítek stavebních strojů od různých výrobců. „Vždycky jsem šel po kvalitě a za ta léta nedám dopustit na stroje značky Kobelco, pokud jsme je získali přímo z Japonska,“ říká majitel firmy, která v lednu přikoupila nejnovější přírůstek do flotily: KOBELCO SK350LC-10.

Celý článek zde

Na nově budovaném mostě v Komenského ulici v Olomouci se již betonují chodníky

Publikováno: 10.9.2019

Po technologicky náročném betonování nosné konstrukce mostu v Komenského ulici v Olomouci stavbaři ze SILNICE GROUP úspěšně pokračují přípravou betonážních říms (chodníků po stranách mostu). Navzdory technologické náročnosti předchozí fáze stavebních prací se daří dodržovat harmonogram a stavbaři stále předpokládají předání mostu ještě v prosinci letošního roku.

Celý článek zde

D5 Oprava CB krytu v km 100,5 – 110,3 vpravo

Publikováno: 9.9.2019

Dálnice D5 spojuje Prahu s Německem, kde je přes hraniční přechod Rozvadov/Waidhaus napojena na německou dálnici A6. Opravovaný úsek dálnice D5 se nachází v blízkosti obcí Heřmanova Huť a Kladruby. Hlavním předmětem opravy tohoto úseku je kompletní výměna cementobetonového krytu.

Celý článek zde

Odvodnění rekonstruovaného autobusového nádraží na Benešovsku

Publikováno: 6.9.2019

Rozsáhlá rekonstrukce autobusového nádraží v Sedlčanech na Benešovsku pokračuje zastřešením nástupišť, celé odbavovací haly, vysokým návozem jednotlivých kamenných vrstev celkové pojezdové plochy a řešením odvodnění. Finální povrch bude realizován v září a budou pokračovat práce na budovách.

Celý článek zde

Unikátní lávky a mosty z UHPC

Publikováno: 6.9.2019

Příspěvek shrnuje nové aplikace materiálu UHPC (Ultra High Performance Concrete) přesněji UHPFRC (Ultra High Performance Fibre Reinforced Concrete), které se podařilo v roce 2018 zrealizovat. Jedná se o tři unikátní lávky pro pěší: Lávku přes řeku Lubinu ve městě Příbor, Lávku pro pěší a cyklisty v prostoru Černých mostů v Táboře a o Lávku přes Dřetovický potok v Kladně-Vrapicích. Další aplikací je použití ztraceného bednění na mostech přes tratě SŽDC v Přerově v ulici Dluhonská. Všechny tyto konstrukce si zaslouží pozornost nejen odborné veřejnosti.

Celý článek zde

Když zkolabuje mostní jeřáb – přepočet Motsa Bridge v Izraeli

Publikováno: 4.9.2019

Projekt Road 1 – Motsa s rozpočtem překračujícím 170 milionů USD se nachází v Izraeli v blízkosti města Jeruzaléma na hlavní spojnici s městem Tel Aviv. Jedná se o jeden z nejrozsáhlejších projektů rozšíření silniční infrastruktury financovaných izraelským ministerstvem dopravy v současné době. Součástí projektu zkapacitnění dálnice Road 1 byl mostů v blízkosti obce Motsa, jehož výstavbu prováděla izraelská stavební společnost Danya-Cebus (součást AFI group). Generálním projektantem díla byla izraelské firma SPB. Firma FINLEY Engineering Group (Tallahasee, USA) dodávala dokumentaci stupně Final Design a Construction Engineering (ekvivalent stupně DPS a RDS) pro hlavní nosnou konstrukci obou mostů. Izraelská kancelář YDE byla zodpovědná za návrh spodní stavby. Pro firmu FINLEY znamenal projekt Motsa vyvrcholení déle než 15 let trvající spolupráce se společností Danya-Cebus.

Celý článek zde

Šumavská železniční trať s kompozitními lávkami a zábradlím

Publikováno: 3.9.2019

Jedna část regionální železniční tratě Strakonice-Volary prošla v úseku Vimperk-Lipka rekonstrukcí. Jihočeská trať sleduje více než polovinou své délky údolí říčky Volyňky a na trase je i nejvýše položená železniční stanice v ČR, nádraží Kubova Huť (995 m. n. m.). V uvedeném úseku bylo nutné v náročném terénu instalovat nové lávky a zábradlí, pro které byl zvolen kompozitní materiál. Tento materiál ze skelných vláken vytvoří pevné, lehké a odolné konstrukce bez údržby.

Celý článek zde

Rekonstrukce výpravní budovy železniční stanice Praha Smíchov

Publikováno: 2.9.2019

Stávající výpravní budova se nachází v železniční stanici Praha Smíchov pražské čtvrti Smíchov a představuje jeden z významných uzlových bodů pražské veřejné dopravy. Těsná návaznost s MHD umožňuje přímý přestup z železniční dopravy na městskou. Před nádražní budovou jsou zastávky tramvají a terminál autobusů pražské integrované dopravy do blízkých částí Prahy i do oblasti Zbraslavi, Mníšku nebo Štěchovic. V roce 1985 bylo navíc realizováno napojení na trasu B pražského metra vybudováním přístupu ke stanici Smíchovské nádraží.

Celý článek zde

„Jsme připraveni spolupracovat i na návrhu asfaltových směsí“

Publikováno: 30.8.2019

říká Petr Janeček, ředitel divize silničních staveb Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. V portfoliu má od roku 2015 Obalovnu Týniště a od června 2019 i Obalovnu Chvaletice.

Celý článek zde

Jdeme cestou větších a sofistikovanějších strojů

Publikováno: 28.8.2019

AUSTRO Baumaschinen je významným distributorem strojů Kobelco. Ale portfolio má širší, na což jsme se zeptali jednatele společnosti Romana Kopeckého.

Celý článek zde

Chceme náš tým ještě rozšířit, posílit a investovat do vybavení

Publikováno: 26.8.2019

Ing. Pavel Vacek je od března novým ředitelem odštěpného závodu Dopravní stavby Východ, oblast Hradec Králové, společnosti Swietelsky stavební. V rámci firmy má tedy odpovědnost za region zahrnující Královéhradecký kraj, v němž značka Swietelsky na trhu liniových a inženýrských staveb působí už jedenáct let od roku 2008.

Celý článek zde

Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR

Publikováno: 21.8.2019

Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcích v České republice.

Celý článek zde

Na ČVUT v Praze začala Letní škola IT pro středoškolačky

Publikováno: 20.8.2019

Dne 19. 8. 2019 začala Letní škola IT pro 31 dívek ze středních škol, kterou organizuje spolek Czechitas společně s ČVUT v Praze a firmou Microsoft. Hlavním cílem akce je přilákat ke studiu informatiky na vysokých školách co nejvíce studentek.  

Celý článek zde

Černé monolitické žlaby MEA DM1500 na rekonstruovaném mostě v Plzni

Publikováno: 20.8.2019

Černá barva polymerbetonových monolitických žlabů MEA DM byla zvolena pro řešení odvodnění při rekonstrukci zvlněné vozovky Wilsonova mostu v Plzni. Od začátku července 2019 probíhají stavební práce při výměně podkladové vrstvy vozovky, zpětném osazení dlažby, provedení úprav svedení dešťové vody a další úpravy.

Celý článek zde

SŽDC vybaví úsek Přerov – Česká Třebová evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS

Publikováno: 19.8.2019

Evropský zabezpečovací systém ETCS získá do poloviny příštího roku další traťový úsek. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes slavnostně zahájila instalaci moderního vlakového zabezpečovače na spojovacím rameni prvního a druhého koridoru z Přerova do České Třebové. Zhotovitelem stavby je společnost AŽD Praha.

Celý článek zde

Za bezpečnost na našich silnicích ručí náš stát, nikoliv Evropská unie. Požadavky na technologické postupy instalace a údržby svodidel v Česku se musí zpřísnit, zkoušení by mělo odpovídat národním specifikům

Publikováno: 16.8.2019

Po skončení zasedání Ocelářské unie jsme Bc. Richarda Tomana (vedoucího provozu svodidel a důlních výztuží Liberty Ostrava) požádali o doplňující rozhovor.

Celý článek zde

Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov; SO 26-19-04 – Železniční most v km 73,610 (Morava)

Publikováno: 14.8.2019

Článek se zabývá návrhem nového železničního mostu v km 73,610 trati Brno – Přerov. Jedná se o ocelový most o třech polích, který přemosťuje řeku Moravu. Nosná konstrukce je navržena jako trámová z ocelových hlavních plnostěnných nosníků. V krajních polích jsou nosníky navrženy s proměnnou výškou, ve středním poli jsou nosníky konstantní výšky a jsou vyztužené obloukem jako langerův trám.

Celý článek zde

Realizace přeložky silnice Fv. 714 v Norsku

Publikováno: 12.8.2019

V současné době je realizována výstavba přeložky silnice Fv. 714 Stokkhaugen – Sundan, která je součástí Lososí stezky (norsky Lakseveien) a která se nachází ve středním Norsku na území Trøndelagu v místech, kde se Norsko zužuje na úzký pruh. Po silnici Fv. 714 je z ostrova Hitra dopravována více než třetina všech norských lososů ze Severního a Norského moře kolem fjordů směrem na Trondheim. Realizaci úseku komunikace délky 5,6 km dostalo na starosti sdružení společnosti Metrostav, a. s. a místní firmy Bertelsen & Garpestad. Výstavba byla zahájena v lednu 2018 a termín dokončení je plánován na listopad 2020.

Celý článek zde

Provoz Posázavského pacifiku je plně obnoven

Publikováno: 9.8.2019

Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy byla trať kvůli špatnému technickému stavu uzavřená.

Celý článek zde

Používání CNG v dopravě v ČR prudce roste. LNG na svou šanci čeká

Publikováno: 8.8.2019

Stlačený zemní plyn (CNG) se definitivně stal významnou ekologickou alternativou k běžně používaným fosilním palivům. Český plynárenský svaz (ČPS), zástupci státu a dopravců dnes představili plány na další rozvoj používání CNG v České republice a k podpoře zavádění zkapalněného zemního plynu (LNG) v segmentu nákladní dopravy. V této oblasti zatím většímu rozšíření brání nedostatek plnicích stanic a vyšší pořizovací náklady vozidel.

Celý článek zde

Matematické modelování dokáže predikovat úspěšnost praktických a finančně náročných Crash testů silničních svodidel

Publikováno: 8.8.2019

Tradiční přední výrobce silničních svodidel, ostravská huť ArcelorMittal, která se v nejbližších dnech přejmenuje podle svého nového vlastníka na Liberty Ostrava, pokračuje dále v oblasti zvyšování kvality svých výrobků, optimalizaci výroby a snižování nákladů – např. efektivnějšími formami vývoje a testování svodidel nebo uváděním nových typů na trh. I na toto téma vystoupil v červnu 2019 v prostorách Ministerstva průmyslu a obchodu, v rámci setkání členů Ocelářské Unie, Bc. Richard Toman – vedoucí provozu svodidel a důlních výztuží této ostravské firmy. Ten v úvodu uvedl, že jen v Evropské unii najdeme cca 20 významných výrobců svodidel. „K největším konkurenčním výhodám ostravské společnosti však určitě patří 50leté know-how, které drží klíčoví zaměstnanci, a také možnost kontroly a řízení celého hutního procesu od prvovýroby přes druhovýrobu až po konečnou finalizaci jednotlivých hotových výrobků – svodidel. Takovou možnost mnoho konkurentů v tomto oboru nemá,“ říká R. Toman.

Celý článek zde

Další dvě miliardy na opravy dálnic a silnic, novou bezpečnostní techniku dostanou i letiště

Publikováno: 7.8.2019

2,14 miliardy korun poputují na opravy a údržbu dálnic a silnic I. tříd ještě v letošním roce. Rozhodl o tom Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Prostředky se budou týkat oprav například na dálnicích D2 u Brna, D1 u Vyškova, D5 v okolí Berouna nebo D8 u státní hranice. Kromě prostředků na opravy silnic rozhodl také výbor SFDI o financování vybavení letišť technickými prostředky k ochraně civilního letectví.

Celý článek zde

Digitalizace stavebnictví míří vpřed

Publikováno: 5.8.2019

V České národní bance se 21. června konala celonárodní konference DIGITALIZACE VE STAVEBNICTVÍ I., které se zúčastnili zástupci veřejné správy z celé České republiky. Zde měli možnost diskutovat ohledně tématu digitalizace a BIM s představiteli firem ze soukromého sektoru, které mají s tímto tématem bohaté zkušenosti, jež získávají na pilotních projektech. Toto setkání uskutečnila analytická společnost CEEC Research ve spolupráci s organizacemi CZ BIM a Asociací pro rozvoj infrastruktury, generálními partnery byly skupina Sudop Group a společnost Valbek.

Celý článek zde

Od června 2019 se jezdí po dalším úseku jihočeské dálnice D3 mezi obcemi Bošilec a Ševětín

Publikováno: 2.8.2019

Před letními prázdninami se nám podařilo zprovoznit v plánovaném termínu 24. 6. 2019 další úsek důležité dálniční tepny, která by měla po jejím celkovém dokončení spojit Prahu s jihem Čech a dále s Rakouskem.

Celý článek zde

„Špunt“ na trase Chrudim – Vysoké Mýto zmizel o dva týdny dříve

Publikováno: 1.8.2019

Dopravní „špunt“ ucpávající v obci Kočí přetíženou silnici z I/17 z Chrudimi do Vysokého Mýta, zmizel o 14 dní dříve, než určoval smluvní termín. Společnost Swietelsky stavební, závod Dopravní stavby Východ oblast Pardubice, ho zprovoznila 2. června.

Celý článek zde

Sudop Group posiluje svou ICT divizi, kupuje českou firmu ORBIT

Publikováno: 22.7.2019

Skupina Sudop Group, která zastřešuje převážně firmy z oblasti projektové a inženýrské činnosti, podepsala smlouvu o akvizici poradenské a konzultační IT firmy ORBIT. Posílí tím svoje podnikání v ICT a digitalizaci. Transakce zahrnuje převod stoprocentního obchodního podílu a její hodnota transakce dosahuje vyšších desítek milionů korun. Přesnou částku nebudou smluvní strany zveřejňovat.

Celý článek zde

ŘSD podepsalo smlouvu na první část prací modernizace D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem

Publikováno: 19.7.2019

Ředitelství silnic a dálnic podepsalo smlouvu na první část prací v rámci modernizovaného úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Práce mohou začít bezodkladně.

Celý článek zde

Stav ocelových mostů po sto letech v provozu

Publikováno: 17.7.2019

Přestože se na našem území setkáváme s použitím nosných železných prvků ve stavebních konstrukcích již v období vrcholné gotiky, k významnějšímu rozšíření kovových konstrukcí jako takových mohlo dojít až po přechodu od řemeslného zpracování železa k jeho průmyslové výrobě. Technologie průmyslové výroby železa, zprvu v koksových vysokých pecích (pol. 18. století), pudlovacích pecích (80. léta 18. století), přes výrobu tekuté plávkové oceli (poč. 19. století) až k výrobě oceli v konvertorech (od pol. 19. století), pak vzhledem ke stále se zlepšujícím mechanickým vlastnostem ocelí, jejich vyšší produkci i klesající ceně, etapizovala i způsob návrhu a výroby mostních konstrukcí. Válcování ocelových plechů, které navázalo na mnohem starší postupy při válcování plechů z měkkých kovů, počíná sestavením válcovacích linek (1760), které přecházejí s nástupem železnic na válcování profilů, zprvu kolejových (20. léta 19. století), později úhelníků, T profilů a konečně i konstrukčních I a U profilů. Spojovací technologie šroubováním, nýtováním a kovářským svařováním v ohni, byly známy již z dob antiky a pro mostní konstrukce byly pouze přejaty a technologicky vylepšeny. Ke svařování elektrickým obloukem pak dochází až ve 20. letech 20. století.

Celý článek zde

Znovuvyužití existujících ocelových mostních konstrukcí z pohledu diagnostiky

Publikováno: 15.7.2019

Tento článek popisuje poznatky a zkušenosti, získané při posouzení mostu „Malá Hrabovka“, vyrobeného v roce 1991 – 1992 při jeho znovuvyužití pro novou mostní konstrukci v km 4,103 trati Děčín – Jedlová. Jde zejména o rizika, spočívající v nedostatečné kvalitě původního základního materiálu.

Celý článek zde

„Vznikem projekčního střediska se připravujeme i na zakázky formou Design&Build“

Publikováno: 12.7.2019

říká Tomáš Herman, který má na starosti vybudování projekčního střediska divize 4 Metrostavu. Vedoucí střediska považuje jeho vznik za logický krok právě v době, kdy jsou projektanti zavaleni prací. „Trh projekčních zakázek je přesycený a zároveň trpí nedostatkem projektantů. Každá další zakázka pak vyvolává u partnerských firem tlak na snížení kvality nebo nedodržení termínu projektu. Vzhledem k tomu, že snížení kvality nelze připustit, pak jediná možnost je prodloužení termínu, což zase druhotně vyvolává problém u Metrostavu v rámci stavební zakázky.“

Celý článek zde

Rekonstrukce žst. Řetenice

Publikováno: 11.7.2019

Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – Oldřichov u Duchcova a Řetenice – Úpořiny. Začátek stavby je v žkm 20,039; konec stavby v žkm 20,522 trati Ústí nad Labem – Chomutov (s přesahem technologických profesí do stanic Teplice v Čechách, Oldřichov u Duchcova a Úpořiny).

Celý článek zde

Společnost SaZ slaví 65. výročí

Publikováno: 10.7.2019

V letošním roce společnost SaZ s. r. o. slaví již 65 let od založení výrobního areálu v Sázavě, kde v roce 1954 vzniklo zkušební středisko Železničního vojska a posléze strojírenský závod specializovaný na výrobu železniční techniky.

Celý článek zde

Přestavba Letohradu je v plném proudu, nejtěžší práce čekají stavaře v roce 2020

Publikováno: 9.7.2019

Železniční uzel Letohrad projde modernizací, která umožní mj. řízení stanice z centrálního dispečerského stanoviště v Praze. Na další podrobnosti jsme se zeptali stavbyvedoucího Přemysla Krejsy z divize kolejových staveb společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a. s., která je vedoucím účastníkem sdružení zhotovitelů.

Celý článek zde

„Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova“, SO 02-16-01 železniční spodek

Publikováno: 8.7.2019

V roce 2017 byla zahájena odbornou i laickou veřejností velice sledovaná stavba „Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova“. Jedná se o dvoukolejnou elektrifikovanou trať, která je součástí evropského tranzitního systému TEN-T. Hlavním zhotovitelem této stavby bylo sdružení „Chládek a Tintěra Litoměřice a Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod“. Společnost REMEX CZ a. s. realizovala v rámci této stavby objekt SO 02-16-01 – železniční spodek mezistaničního úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova a současně zajišťovala komplexní odpadové hospodářství stavby, respektive všech SO a PS.

Celý článek zde

Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“

Publikováno: 4.7.2019

Pro realizaci rekonstrukce železniční stanice Cheb jasně hovořil popis jejího stavu: Není zajištěn bezbariérový přístup cestujících na obě ostrovní nástupiště. Nástupištní hrany jsou ve špatném technickém stavu a vyklánějí se do kolejiště. Zařízení ve stanici je morálně vyžité a stav železničního svršku na hranici své životnosti. Dochází k průsakům do podchodu a nefunguje jeho odvodnění. Zastřešení vykazuje známky koroze.

Celý článek zde

Plzeňský přesmyk letos finišuje, Swietelsky zdolává další milníky a blíží se k cíli

Publikováno: 3.7.2019

Letošní rok je pro dokončení třetí části modernizace železničního uzlu Plzeň klíčový. Končí v něm naprostá většina smluvně daných termínů a tak sdružení firem Swietelsky Rail CZ a Swietelsky stavební, které má přesmyk domažlické trati na starosti, postupně zdolává jeden milník za druhým a blíží se k cíli. K němu vede cesta dlouhá 25 měsíců od zahájení stavby v prosinci 2017.

Celý článek zde

Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská

Publikováno: 2.7.2019

Jedná se o jednu z hlavních staveb modernizace železničního uzlu Plzeň, jejíž stěžejní částí byla rekonstrukce přemostění Mikulášské ulice v centru města při zajištění minimálních dopadů do železniční dopravy a do jedné z páteřních komunikací silniční sítě a linek městské hromadné dopravy. Rozšířením mostní konstrukce u obou mostů došlo k výraznému zkvalitnění silniční dopravy a k celkovému zvýšení bezpečnosti účastníků silničního provozu v dané lokalitě. Výstavba nových nástupišť a nového kolejiště osobního nádraží celkově pozvedla úroveň železniční infrastruktury, včetně maximálního zajištění komfortu pro cestující a bezpečnosti železničního provozu. Po provedení stavebních prací, které realizovalo sdružení firem Metrostav, a. s. a OHL ŽS, a. s., se na plzeňském nádraží podařilo skloubit současné moderní a funkční požadavky na železniční dopravu s historickou noblesou a monumentálností.

Celý článek zde

Optimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice Vršovice

Publikováno: 1.7.2019

Od poslední zprávy o dění na stavbě v současnosti největší pražské železniční zakázky již uplynulo pár měsíců, co se tedy během jara vybudovalo a kde se nyní odehrává největší stavební ruch?

Celý článek zde

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu; osazení NOK nad ul. Prvního pluku

Publikováno: 28.6.2019

Rekonstrukce druhého nejstaršího mostu v Praze probíhá od 25. 4. 2017, kdy bylo zhotovitelem stavby převzato staveniště. Nepřetržitá výluka na mostě byla zahájena na začátku července 2017.

Celý článek zde

Nová trať přispěje ke zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Českými Budějovicemi

Publikováno: 28.6.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala zhotovitele modernizace dalšího úseku čtvrtého železničního koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Zakázku za téměř 3,9 miliardy Kč bez DPH bude realizovat sdružení firem Soběslav – Doubí, které tvoří společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CS a Metrostav. Zahájení stavebních prací se předpokládá v září letošního roku, do dubna 2023 vznikne místo původní trati téměř v celém úseku novostavba vedená v souběhu s dálnicí D3.

Celý článek zde

CHVALIS: nejen nové projekty, ale i modernizace, opravy a údržba hydraulických systémů, pomocných i trakčních pohonů kolejových vozidel

Publikováno: 27.6.2019

Oblast oprav, modernizací a údržby je kromě výroby nových systémů jednou z klíčových aktivit, které se v oblasti aplikací pro železnice intenzivně věnujeme od roku 2001. Startem v tomto odvětví pro nás bylo projektové zadání našeho klíčového českého výrobce na modernizaci 30kusové série legendární československé dieselelektrické lokomotivy z předlistopadové éry závodu ČKD, tzv. „Brejlovec“. Na lokomotivě jsme řešili modernizaci hydraulického systému pohonu vrtulí chlazení spalovacího motoru a zcela nově jsme navrhli a realizovali kompaktní hydraulický pohon lamelového kompresoru pro výrobu stlačeného vzduchu, který je klíčový pro ovládání a řízení lokomotivy a připojených vagónů nebo osobních vozů s bezpečnostní funkcí.

Celý článek zde

Projekt S-CODE: Revoluční koncepty výhybek

Publikováno: 26.6.2019

Výzkumný projekt „Switches and Crossings Optimal Design and Evaluation“ (Optimální návrh a hodnocení výhybek a výhybkových konstrukcí, S-CODE), podporovaný společným podnikem Shift2Rail v rámci výzkumného evropského programu Horizon2020, je zaměřen na technologické vize pro budoucí generace výhybek. Předmětem výzkumu a vývoje je celková architektura konstrukce výhybek, zařízení pro diagnostiku, ovládání a zabezpečení, konstrukce kolejové jízdní dráhy a technologických postupů. V článku je prezentována malá část řešení projektu, a to jen nové koncepty výhybek, hodnocení těchto konceptů pomocí SWOT analýzy a jejich možný budoucí vývoj.

Celý článek zde

V rámci modernizace trati do Lysé nad Labem se postaví nový most přes Labe

Publikováno: 26.6.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahajuje další velký projekt v okolí Prahy. Jde o optimalizaci mezistaničního úseku Lysá nad Labem – Čelákovice, jehož dominantní součástí je výstavba nového železničního mostu přes Labe nedaleko Čelákovic. Stavební práce provedou společnosti EUROVIA CS, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha. Plánovaná investice dosáhne výše 1,47 miliardy Kč bez DPH, s financováním stavby pomůže Evropská unie prostřednictvím programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy).

Celý článek zde

Vliv koroze předpínací výztuže na její vlastnosti a možnosti sanace takto vyztužených betonových konstrukcí

Publikováno: 25.6.2019

Předpínací výztuž byla široce používána k vyztužení předem i dodatečně předpjatých betonových konstrukcí. Nedávné poruchy některých předpínaných mostních konstrukcí, způsobené korozí výztuže, vyvolaly velký zájem inženýrů o problém koroze předpínací výztuže a její protikorozní ochrany. Článek prezentuje naše zkušenosti z diagnostiky zkorodovaných předpjatých konstrukcí v návaznosti na možnosti jejich sanace.

Celý článek zde

Začíná revitalizace a elektrizace trati z Oldřichova u Duchcova do Litvínova

Publikováno: 24.6.2019

Celkovou přestavbou projde v následujících dvou letech další trať v Ústeckém kraji. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v těchto dnech zahájila revitalizaci a elektrizaci úseku z Oldřichova u Duchcova do Litvínova. Celkové investiční náklady dosahují 1,1 miliardy korun.

Celý článek zde

„Zběsilé tempo mi dělá dobře“

Publikováno: 24.6.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Marián Šroba, který je na divizi 4 Metrostavu odpovědný za veškeré zemní práce. První a zároveň stěžejní zkušenosti sbíral na stavbě S7 v Gdaňsku, aktuálně řídí zemní práce na 13 menších či větších projektech v rámci Metrostavu.

Celý článek zde

Strojní závod je nejrychleji rostoucí částí Swietelsky Rail CZ. „Cítíme velký tlak na rychlost oprav a zkrácení výluk,“ říká jeho ředitel Lukáš Vostrý.

Publikováno: 24.6.2019

Po moderních strojích a technologiích, zrychlujících železniční stavby, je poptávka. Díky tomu je také Závod stroje a mechanizace nejrychleji rostoucí částí společnosti Swietelsky Rail CZ. Během necelých tří let závod své tržby posunul z nuly na zhruba 50 milionů korun a počet zaměstnanců na 17. Jejich jádro tvoří strojníci a svářeči. Sama firma, působící na trhu teprve čtvrtým rokem, letošní hospodářský rok ukončila s tržbami 1,7 miliardy korun a poprvé zdolala miliardovou hranici.

Celý článek zde

Modernizace stanice metra Jiřího z Poděbrad

Publikováno: 21.6.2019

Stanice metra Jiřího z Poděbrad byla uvedena do provozu v roce 1980 v rámci výstavby části úseku trasy II.A. Jedná se o raženou trojlodní stanici s jedním eskalátorovým tunelem a jedním podpovrchovým vestibulem. Po cca 38 letech provozu vznikl požadavek na celkovou rekonstrukci stanice a současně na vybudování bezbariérového zpřístupnění vlastní stanice.

Celý článek zde

Mulčovače Seppi BMS F 150 vč. uchycení T620 pomáhají při údržbě železničních tratí a vleček

Publikováno: 20.6.2019

Ing. Tomáš Živný je vedoucí střediska železničních staveb společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. Zeptali jsme se ho na nově pořízený mulčovač Seppi BMS F 150, který Firesta zařadila do svého strojového vybavení. Má pomoci kvalitněji pomáhat při údržbě tratí SŽDC.

Celý článek zde

Cenu Grand Prix soutěže Stavba Moravskoslezského kraje ovládlo Vodní dílo Šance v Ostravici

Publikováno: 19.6.2019

V industriálních prostorách Kompresorovny areálu Landek Park byly ve čtvrtek 13. června 2019 slavnostně vyhlášeny výsledky XIII. ročníku soutěže Stavba Moravskoslezského kraje. Vyhlašovateli soutěže, která se každoročně koná pod záštitou hejtmana kraje Ivo Vondráka a letos také pod záštitou ministra průmyslu a obchodu, jsou Svaz podnikatelů ve stavebnictví, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků, Obec architektů a Moravskoslezský kraj. V letošním ročníku bylo oproti několika minulým ročníkům přihlášeno větší množství staveb do kategorie Průmyslové stavby a kategorie Dopravní, inženýrské a vodohospodářské stavby. Mediálním partnerem této prestižní akce byly i časopisy Konstrukce a Silnice Železnice.

Celý článek zde

Výstavba druhé koleje vilniuského obchvatu Vaidotai (Pušynas) – Paneriai IXB. koridoru v Litvě

Publikováno: 19.6.2019

V prosinci 2018 skončil železniční projekt v Litvě s názvem „Výstavba druhé koleje vilniuského obchvatu Vaidotai (Pušynas) – Paneriai IXB. koridoru“. Hlavním úkolem tohoto projektu bylo změnit uspořádání železniční trati Vilnius – Kaunas a vilniuského obchvatu. Díky tomu, že dodavatel postavil dvoukolejnou trať namísto dřívější jednokolejné, již probíhá tranzitní nákladní doprava ve směru Kaunas a Klaipeda mnohem rychleji a hladčeji.

Celý článek zde

Začaly práce na proměně historického zdymadla Hořín na Vltavě

Publikováno: 18.6.2019

Symbolickým poklepáním na ocelové pachole pro vyvazování lodí dnes byla zahájena velká proměna památkově chráněného zdymadla Hořín na Vltavě u Mělníka. Kameníci začali rozebírat zdivo z roku 1905, aby se vjezd do plavební komory rozšířil a nově jim propluly i moderní vysoké lodě. Za rok se tyto kameny vrátí zpět na unikátní novou konstrukci zdvižného mostu, který zachová původní památkově chráněný vzhled zdymadla. Tento projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF zajistí zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy. 

Celý článek zde

„Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská“ – výstavba nástupišť

Publikováno: 18.6.2019

Společnost REMEX CZ a. s. realizovala v období srpen 2017 až prosinec 2018 jako dodavatel společnosti OHL ŽS a. s. výstavbu tří nástupišť v rámci stavby „Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská“. Předmětem díla bylo dokončení 3. nástupiště, částečně zrealizovaného již v 1. stavbě a dále kompletní rekonstrukce nástupišť č. 5 a 6.

Celý článek zde

ČD Cargo se podílí na modernizaci pražského uzlu

Publikováno: 17.6.2019

V létě 2018 byla zahájena jedna z nejvýznamnějších železničních staveb v Praze – přestavba traťového úseku Praha-Hostivař – Praha‑Vršovice. Během této stavební akce v hodnotě zhruba 4,4 miliardy korun se celý tento úsek změní skutečně k nepoznání. Zanikne původní dvojkolejná trať přes zastávku Praha-Strašnice a zcela nová čtyřkolejná trať povede přes někdejší seřaďovací stanici Praha-Vršovice.

Celý článek zde

Kabely v metru odolají ohni i ledu

Publikováno: 17.6.2019

Metro v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP. Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci.

Celý článek zde

DC/DC převodníky pro použití v železniční dopravě

Publikováno: 14.6.2019

DC/DC převodníky jsou v železničních zařízeních používané hlavně pro převod stejnosměrného napětí z baterií směrem dolů k napájení různých řídících a silových obvodů. Důvodem je hlavně to, že v železničních dopravních prostředcích se distribuce stejnosměrného napětí řeší zejména použitím bateriových zdrojů, které udržují zařízení v činnosti i při výpadku napájení z generátorů nebo v případě jejich selhání.

Celý článek zde

„V úseku Votice – České Budějovice zvažujeme zavedení rychlosti 200 km/h“

Publikováno: 13.6.2019

říká Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC. „Vzhledem k tomu, že velká část tratě již byla nebo bude realizována mimo stopu stávající jednokolejky, jedná se o ideální a dostatečně dlouhý úsek,“ uvedl v rozhovoru pro Silnice železnice. Hovořili jsme s ním rovněž o dalším rozvoji železniční infrastruktury i budoucnosti nádraží, jejichž správu SŽDC převzala od Českých drah v roce 2016.

Celý článek zde

Visegrádská čtyřka se chystá na vysokorychlostní železnici

Publikováno: 12.6.2019

Příprava dalšího financování dopravních staveb z evropských peněz po roce 2020, lepší výběr dlužného mýtného a příprava vysokorychlostní tratě propojující Polsko, Česko, Slovensko a Maďarsko. Taková byla témata jednání ministrů dopravy a zástupců Visegrádské čtyřky v Bratislavě.

Celý článek zde

České vysokorychlostní vlaky budou jezdit podle norem francouzského TGV!

Publikováno: 12.6.2019

V Dřítči u Pardubic se v půli dubna konala Železniční konference, kterou organizuji již pátým rokem. Jedním z mých politických témat, kterému se intenzivně věnuji, je vybudování sítě vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Není tak překvapující, že hlavní témata diskuze byla zaměřena na českou železnici a její rozvoj. Společně s vrcholnými politiky a předními odborníky jsme během dvoudenní konference jednali o financování výstavby dopravní infrastruktury a o plánování vysokorychlostních tratí. Vrcholem celé konference byl podpis smlouvy mezi Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a francouzskou SNCF Mobilités o tvorbě technických standardů pro projektování VRT v České republice a o spolupráci na přípravě výstavby vysokorychlostních tratí.

Celý článek zde

Silničáři v Pardubickém kraji se vzpamatovávají po náročné zimě

Publikováno: 11.6.2019

Správa a údržba silnic Pardubického kraje zajišťuje sjízdnost silnic v zimním období na téměř třech tisících dvou stech kilometrech. Jedná se o silnice II. a III. třídy, které jsou ve vlastnictví Pardubického kraje. Právě končící zima pro ně byla jednou z nejnáročnějších od rekordního roku 2005. Například jen lednové náklady na zimní údržbu byly dvojnásobně vyšší než v předchozím roce 2018.

Celý článek zde

Na sympozium Mosty se sjelo 700 odborníků

Publikováno: 10.6.2019

Více než 700 specialistů v oboru mostního stavitelství se sešlo na 24. ročníku Mezinárodního sympozia Mosty 2019 v Brně. Rekordní účast podpořilo i několik zástupců ze zahraničí a i díky tomu lze o této akci hovořit jako o jedné z největších mezinárodních akcí svého druhu v Evropě. Na programu sympozia, které se konalo ve dnech 25. a 26. dubna v prostorách Hotelu International Brno, bylo 70 přednášek ve 4 tematických okruzích. Sympozium tradičně pořádá společnost SEKURKON s. r. o. ve spolupráci s přípravných výborem, jehož členy jsou zástupci mostařské veřejnosti. Záštitu převzalo Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa železniční dopravní cesty, s. o. a Asociace krajů ČR.

Celý článek zde

V mnoha směrech rekordní Bauma 2019

Publikováno: 10.6.2019

Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší stavební veletrh (a vlastně zřejmě i největší veletrh světa) obecně letos do Německa přilákal ve dnech 8. až 14. dubna více než 620 tisíc lidí a bylo se nač koukat. Přečtěte si, co jsme vše zažili my, zástupci skupiny Com4in – konkrétně výkonný ředitel Michal Sirovátka, obchodní ředitel Marek Janda a moje maličkost (autor článku). Jako vydavatelé časopisů Silnice Železnice, Konstrukce a All for Power a organizátoři desítek konferencí a seminářů, jsme se na beznadějně vyprodaném setkání stavařů sice neprezentovali, spíše jsme hodlali navštívit pár svých známých, obchodních partnerů a kamarádů, či načerpat „energii ze strojů“.

Celý článek zde

Moderní projektování konstrukcí infrastruktury

Publikováno: 7.6.2019

Projekční činnost spojená s infrastrukturou se čím dál více digitalizuje. Je kladen velký důraz na inovace a na produktivitu, to vše za rostoucího tlaku spojeného s požadavky na snížení ceny, zkrácení termínů a udržitelnost. Building Information Modeling (BIM) se stává rozšířenou platformou mezi projektanty a ostatními účastníky výroby a výstavby. Zvyšuje se tak úroveň projektů a informací, které jsou dostupné pro všechny členy zapojené do stavebního procesu. Následně je možné všechny tyto informace doručit například správě nemovitosti pro další použití v budoucnu. Nyní se objevuje sourozenec této platformy zaměřující se na liniové stavby známý jako BrIM (Bridge Information Modeling) a hledá využití v oblasti mostních konstrukcí.

Celý článek zde

Monolitické žlaby MEA DM1500 odvodňují plochy s vysokou zátěží areálu v Plzeňském kraji

Publikováno: 6.6.2019

Při rozšíření výrobního závodu pro automobilový průmysl v Holýšově v Plzeňském kraji bylo třeba pro odvodnění zpevněných ploch zvolit únosný systém s dostatečnou hydraulickou kapacitou. Náročným požadavkům vyhověl celopolymerický monolitický žlab MEA DM1500, který je navržen pro odolnost na vysoké zatížení D400-F900 kN. Je tak dostatečně dimenzovaný vůči očekávané zátěži a současně nabízí i tichý provoz. Celková délka odvodnění v této etapě je cca. 1100 bm.

Celý článek zde

Datový sklad stavby – jednotný zdroj dat a informací vašeho projektu

Publikováno: 5.6.2019

Obor stavebnictví je jedním z největších a nejstarších oblastí lidské činnosti. Jedná se o odvětví, které tvoří 9 % HDP EU a zaměstnává okolo 18 milionů lidí [1]. Ačkoliv by se mohlo zdát, že za celou dobu existence tohoto odvětví budou mít zavedené procesy tendenci blížit se k pomyslnému absolutnímu vrcholu efektivity, realita je zcela opačná. Znepokojujícím faktem je, že obor stavebnictví je na tom podle analýzy McKinsey Global Institute z roku 2016 z hlediska digitalizace v porovnání s ostatními obory velmi špatně. Hůře je na tom už jen lesnictví a rybolov. Neexistuje však v dnešní digitální době, založené na všudypřítomném internetu a chytrých mobilních zařízeních, nějaké východisko této neutěšené situace? Možná ano, BIM a CDE.

Celý článek zde

Komfort obyvatel zajišťuje v Sedlci u Prahy unikátní protihluková stěna

Publikováno: 3.6.2019

V dnešní zrychlující se době neustále rostou i nároky na rychlost a hustotu dopravy. Ta však přináší do okolí dopravních staveb i stoupající hladinu hluku a je nutno neustále hledat nová řešení tohoto problému.

Celý článek zde

Vytížený silniční průtah u Domažlic odvodněn obrubníkovým systémem MEA KERB

Publikováno: 31.5.2019

Právě dokončovaná rekonstrukce vozovky na průtahu silnice I. třídy/22 u Domažlic je odvodněna téměř 500 m dlouhým obrubníkovým odvodněním MEA KERB. Nepříznivé spádové a podzemní podmínky a také intenzivní provoz neumožňovaly bezproblémové použití klasických silničních vpustí. Byly zde proto navrženy a instalovány obrubníkové žlaby v celkové délce 470 metrů tak, aby dešťová voda byla svedena ihned mimo vozovku a poté odtékala plynule uvnitř žlabu do nejbližší gule, obvykle umístěné v chodníkové části. Na vozovce se tak nevytváří nesouvislé kaluže a také nepřekáží žádné vtokové mříže. Konečná dodávka proběhla na stavbu přímo z MEA výrobního závodu v Plzni.

Celý článek zde

Most ev. č. 3082-1 Svinary přes řeku Orlici – skruž a betonová mostovka

Publikováno: 31.5.2019

Společnost Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. se od dubna 2018 jako vedoucí účastník sdružení společně s firmou Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. podílí na realizaci díla: Most ev. č. 3082-1 Svinary. Jedná se jednopolový most s rozpětím 75,0 m. Nosná konstrukce je tvořená podélně předepnutou betonovou mostovkou vyztuženou ocelovým obloukem (tzv. Langrův nosník). Most bude převádět komunikaci III. třídy, chodník a inženýrské sítě. Společnost Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. v rámci sdružení zajišťovala kompletní odstranění stávající konstrukce mostu, založení a realizaci spodní stavby, výstavbu betonové mostovky, komunikace a veškeré práce spojené s napojením mostu na stávající komunikace.

Celý článek zde

Tažírna oceli testuje provoz automatického skladového zakladače

Publikováno: 31.5.2019

Nový automatický skladový zakladač pro ocelové tažené tyče uvedli do zkušebního provozu v Tažírně oceli Třineckých železáren ve Starém Městě. Jde o první část rozsáhlé investice v celkové výši 600 milionů korun, která povede k zefektivnění výroby a zvýšení kapacity produkce tažených tyčí.

Celý článek zde

Výstavba protipovodňové ochrany Olomouce jede podle harmonogramu, v Komenského ulici roste nový most

Publikováno: 29.5.2019

Sdružení Morava pod vedením společnosti SILNICE GROUP pokračuje ve stavebním koncertu v centru Olomouce. Před zraky místních roste nový most v Komenského ulici. Stavbaři dokončili pilíře spodní stavby a nyní budují podpěrnou konstrukci mostovky. Souběžně realizují přeložku inženýrských sítí včetně kanalizačního sběrače. Činí se však také archeologové – v místě budoucí náplavky na pravém břehu řeky Moravy objevili základy středověkých domů. 

Celý článek zde

Ejpovické tunely – průběh výstavby

Publikováno: 29.5.2019

V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn jižní tunel, kterým v 16:20 projel vůbec první nákladní vlak. Severní tunel se svého zprovoznění dočkal o necelý měsíc později, konkrétně 7. prosince 2018. Síť železničních drah SŽDC se tak rozrostla o dva tunelové tubusy délky v součtu přesahující 8 000 m; nejdelších železničních tunelů na území ČR. V následujícím článku se však vrátíme v čase zpět. Do doby, kdy železniční trať v úseku mezi Rokycany a Plzní vedla oklikou přes obec Chrást a kdy oba ejpovické tunely existovaly pouze v projektech. A přiblížíme, jakým způsobem probíhala výstavba obou tunelů.

Celý článek zde

Candela 2019 - interiér, exteriér a rušivé světlo v obci

Publikováno: 28.5.2019

Konference Candela 2019 – Interiér, exteriér a rušivé světlo v obci, která se bude konat 6. 6. 21019, se bude věnovat aktuálním tématům interiérového (školy, školky, kanceláře) a exteriérového (sportoviště, parkoviště, průmyslových oblasti či sklady na území obce) osvětlení veřejných prostor (I. Blok). Předmětem zájmu bude i osvětlování významných budov, objektů či náměstí. Účastníci akce získají informace i o tom, jak pracovat se světlem jako s marketingovým nástrojem. Přednášky budou postaveny na příkladech z praxe.  Součástí konference budou i veřejné zakázky a úspory energie. 

Celý článek zde