Home  >  RSS čtečka  >  www.silnice-zeleznice.cz

RSS kanál - Časopis SILNICE ŽELEZNICE

Za bezpečnost na našich silnicích ručí náš stát, nikoliv Evropská unie. Požadavky na technologické postupy instalace a údržby svodidel v Česku se musí zpřísnit, zkoušení by mělo odpovídat národním specifikům

Publikováno: 16.8.2019

Po skončení zasedání Ocelářské unie jsme Bc. Richarda Tomana (vedoucího provozu svodidel a důlních výztuží Liberty Ostrava) požádali o doplňující rozhovor.

Celý článek zde

Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov; SO 26-19-04 – Železniční most v km 73,610 (Morava)

Publikováno: 14.8.2019

Článek se zabývá návrhem nového železničního mostu v km 73,610 trati Brno – Přerov. Jedná se o ocelový most o třech polích, který přemosťuje řeku Moravu. Nosná konstrukce je navržena jako trámová z ocelových hlavních plnostěnných nosníků. V krajních polích jsou nosníky navrženy s proměnnou výškou, ve středním poli jsou nosníky konstantní výšky a jsou vyztužené obloukem jako langerův trám.

Celý článek zde

Realizace přeložky silnice Fv. 714 v Norsku

Publikováno: 12.8.2019

V současné době je realizována výstavba přeložky silnice Fv. 714 Stokkhaugen – Sundan, která je součástí Lososí stezky (norsky Lakseveien) a která se nachází ve středním Norsku na území Trøndelagu v místech, kde se Norsko zužuje na úzký pruh. Po silnici Fv. 714 je z ostrova Hitra dopravována více než třetina všech norských lososů ze Severního a Norského moře kolem fjordů směrem na Trondheim. Realizaci úseku komunikace délky 5,6 km dostalo na starosti sdružení společnosti Metrostav, a. s. a místní firmy Bertelsen & Garpestad. Výstavba byla zahájena v lednu 2018 a termín dokončení je plánován na listopad 2020.

Celý článek zde

Provoz Posázavského pacifiku je plně obnoven

Publikováno: 9.8.2019

Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy byla trať kvůli špatnému technickému stavu uzavřená.

Celý článek zde

Používání CNG v dopravě v ČR prudce roste. LNG na svou šanci čeká

Publikováno: 8.8.2019

Stlačený zemní plyn (CNG) se definitivně stal významnou ekologickou alternativou k běžně používaným fosilním palivům. Český plynárenský svaz (ČPS), zástupci státu a dopravců dnes představili plány na další rozvoj používání CNG v České republice a k podpoře zavádění zkapalněného zemního plynu (LNG) v segmentu nákladní dopravy. V této oblasti zatím většímu rozšíření brání nedostatek plnicích stanic a vyšší pořizovací náklady vozidel.

Celý článek zde

Matematické modelování dokáže predikovat úspěšnost praktických a finančně náročných Crash testů silničních svodidel

Publikováno: 8.8.2019

Tradiční přední výrobce silničních svodidel, ostravská huť ArcelorMittal, která se v nejbližších dnech přejmenuje podle svého nového vlastníka na Liberty Ostrava, pokračuje dále v oblasti zvyšování kvality svých výrobků, optimalizaci výroby a snižování nákladů – např. efektivnějšími formami vývoje a testování svodidel nebo uváděním nových typů na trh. I na toto téma vystoupil v červnu 2019 v prostorách Ministerstva průmyslu a obchodu, v rámci setkání členů Ocelářské Unie, Bc. Richard Toman – vedoucí provozu svodidel a důlních výztuží této ostravské firmy. Ten v úvodu uvedl, že jen v Evropské unii najdeme cca 20 významných výrobců svodidel. „K největším konkurenčním výhodám ostravské společnosti však určitě patří 50leté know-how, které drží klíčoví zaměstnanci, a také možnost kontroly a řízení celého hutního procesu od prvovýroby přes druhovýrobu až po konečnou finalizaci jednotlivých hotových výrobků – svodidel. Takovou možnost mnoho konkurentů v tomto oboru nemá,“ říká R. Toman.

Celý článek zde

Další dvě miliardy na opravy dálnic a silnic, novou bezpečnostní techniku dostanou i letiště

Publikováno: 7.8.2019

2,14 miliardy korun poputují na opravy a údržbu dálnic a silnic I. tříd ještě v letošním roce. Rozhodl o tom Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Prostředky se budou týkat oprav například na dálnicích D2 u Brna, D1 u Vyškova, D5 v okolí Berouna nebo D8 u státní hranice. Kromě prostředků na opravy silnic rozhodl také výbor SFDI o financování vybavení letišť technickými prostředky k ochraně civilního letectví.

Celý článek zde

Digitalizace stavebnictví míří vpřed

Publikováno: 5.8.2019

V České národní bance se 21. června konala celonárodní konference DIGITALIZACE VE STAVEBNICTVÍ I., které se zúčastnili zástupci veřejné správy z celé České republiky. Zde měli možnost diskutovat ohledně tématu digitalizace a BIM s představiteli firem ze soukromého sektoru, které mají s tímto tématem bohaté zkušenosti, jež získávají na pilotních projektech. Toto setkání uskutečnila analytická společnost CEEC Research ve spolupráci s organizacemi CZ BIM a Asociací pro rozvoj infrastruktury, generálními partnery byly skupina Sudop Group a společnost Valbek.

Celý článek zde

Od června 2019 se jezdí po dalším úseku jihočeské dálnice D3 mezi obcemi Bošilec a Ševětín

Publikováno: 2.8.2019

Před letními prázdninami se nám podařilo zprovoznit v plánovaném termínu 24. 6. 2019 další úsek důležité dálniční tepny, která by měla po jejím celkovém dokončení spojit Prahu s jihem Čech a dále s Rakouskem.

Celý článek zde

„Špunt“ na trase Chrudim – Vysoké Mýto zmizel o dva týdny dříve

Publikováno: 1.8.2019

Dopravní „špunt“ ucpávající v obci Kočí přetíženou silnici z I/17 z Chrudimi do Vysokého Mýta, zmizel o 14 dní dříve, než určoval smluvní termín. Společnost Swietelsky stavební, závod Dopravní stavby Východ oblast Pardubice, ho zprovoznila 2. června.

Celý článek zde

Sudop Group posiluje svou ICT divizi, kupuje českou firmu ORBIT

Publikováno: 22.7.2019

Skupina Sudop Group, která zastřešuje převážně firmy z oblasti projektové a inženýrské činnosti, podepsala smlouvu o akvizici poradenské a konzultační IT firmy ORBIT. Posílí tím svoje podnikání v ICT a digitalizaci. Transakce zahrnuje převod stoprocentního obchodního podílu a její hodnota transakce dosahuje vyšších desítek milionů korun. Přesnou částku nebudou smluvní strany zveřejňovat.

Celý článek zde

ŘSD podepsalo smlouvu na první část prací modernizace D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem

Publikováno: 19.7.2019

Ředitelství silnic a dálnic podepsalo smlouvu na první část prací v rámci modernizovaného úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Práce mohou začít bezodkladně.

Celý článek zde

Stav ocelových mostů po sto letech v provozu

Publikováno: 17.7.2019

Přestože se na našem území setkáváme s použitím nosných železných prvků ve stavebních konstrukcích již v období vrcholné gotiky, k významnějšímu rozšíření kovových konstrukcí jako takových mohlo dojít až po přechodu od řemeslného zpracování železa k jeho průmyslové výrobě. Technologie průmyslové výroby železa, zprvu v koksových vysokých pecích (pol. 18. století), pudlovacích pecích (80. léta 18. století), přes výrobu tekuté plávkové oceli (poč. 19. století) až k výrobě oceli v konvertorech (od pol. 19. století), pak vzhledem ke stále se zlepšujícím mechanickým vlastnostem ocelí, jejich vyšší produkci i klesající ceně, etapizovala i způsob návrhu a výroby mostních konstrukcí. Válcování ocelových plechů, které navázalo na mnohem starší postupy při válcování plechů z měkkých kovů, počíná sestavením válcovacích linek (1760), které přecházejí s nástupem železnic na válcování profilů, zprvu kolejových (20. léta 19. století), později úhelníků, T profilů a konečně i konstrukčních I a U profilů. Spojovací technologie šroubováním, nýtováním a kovářským svařováním v ohni, byly známy již z dob antiky a pro mostní konstrukce byly pouze přejaty a technologicky vylepšeny. Ke svařování elektrickým obloukem pak dochází až ve 20. letech 20. století.

Celý článek zde

Znovuvyužití existujících ocelových mostních konstrukcí z pohledu diagnostiky

Publikováno: 15.7.2019

Tento článek popisuje poznatky a zkušenosti, získané při posouzení mostu „Malá Hrabovka“, vyrobeného v roce 1991 – 1992 při jeho znovuvyužití pro novou mostní konstrukci v km 4,103 trati Děčín – Jedlová. Jde zejména o rizika, spočívající v nedostatečné kvalitě původního základního materiálu.

Celý článek zde

„Vznikem projekčního střediska se připravujeme i na zakázky formou Design&Build“

Publikováno: 12.7.2019

říká Tomáš Herman, který má na starosti vybudování projekčního střediska divize 4 Metrostavu. Vedoucí střediska považuje jeho vznik za logický krok právě v době, kdy jsou projektanti zavaleni prací. „Trh projekčních zakázek je přesycený a zároveň trpí nedostatkem projektantů. Každá další zakázka pak vyvolává u partnerských firem tlak na snížení kvality nebo nedodržení termínu projektu. Vzhledem k tomu, že snížení kvality nelze připustit, pak jediná možnost je prodloužení termínu, což zase druhotně vyvolává problém u Metrostavu v rámci stavební zakázky.“

Celý článek zde

Rekonstrukce žst. Řetenice

Publikováno: 11.7.2019

Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – Oldřichov u Duchcova a Řetenice – Úpořiny. Začátek stavby je v žkm 20,039; konec stavby v žkm 20,522 trati Ústí nad Labem – Chomutov (s přesahem technologických profesí do stanic Teplice v Čechách, Oldřichov u Duchcova a Úpořiny).

Celý článek zde

Společnost SaZ slaví 65. výročí

Publikováno: 10.7.2019

V letošním roce společnost SaZ s. r. o. slaví již 65 let od založení výrobního areálu v Sázavě, kde v roce 1954 vzniklo zkušební středisko Železničního vojska a posléze strojírenský závod specializovaný na výrobu železniční techniky.

Celý článek zde

Přestavba Letohradu je v plném proudu, nejtěžší práce čekají stavaře v roce 2020

Publikováno: 9.7.2019

Železniční uzel Letohrad projde modernizací, která umožní mj. řízení stanice z centrálního dispečerského stanoviště v Praze. Na další podrobnosti jsme se zeptali stavbyvedoucího Přemysla Krejsy z divize kolejových staveb společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a. s., která je vedoucím účastníkem sdružení zhotovitelů.

Celý článek zde

„Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova“, SO 02-16-01 železniční spodek

Publikováno: 8.7.2019

V roce 2017 byla zahájena odbornou i laickou veřejností velice sledovaná stavba „Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova“. Jedná se o dvoukolejnou elektrifikovanou trať, která je součástí evropského tranzitního systému TEN-T. Hlavním zhotovitelem této stavby bylo sdružení „Chládek a Tintěra Litoměřice a Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod“. Společnost REMEX CZ a. s. realizovala v rámci této stavby objekt SO 02-16-01 – železniční spodek mezistaničního úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova a současně zajišťovala komplexní odpadové hospodářství stavby, respektive všech SO a PS.

Celý článek zde

Modernizace ŽST Cheb: „Nové výzvy a zkušenosti s řešením škvárového podloží v zemní pláni“

Publikováno: 4.7.2019

Pro realizaci rekonstrukce železniční stanice Cheb jasně hovořil popis jejího stavu: Není zajištěn bezbariérový přístup cestujících na obě ostrovní nástupiště. Nástupištní hrany jsou ve špatném technickém stavu a vyklánějí se do kolejiště. Zařízení ve stanici je morálně vyžité a stav železničního svršku na hranici své životnosti. Dochází k průsakům do podchodu a nefunguje jeho odvodnění. Zastřešení vykazuje známky koroze.

Celý článek zde

Plzeňský přesmyk letos finišuje, Swietelsky zdolává další milníky a blíží se k cíli

Publikováno: 3.7.2019

Letošní rok je pro dokončení třetí části modernizace železničního uzlu Plzeň klíčový. Končí v něm naprostá většina smluvně daných termínů a tak sdružení firem Swietelsky Rail CZ a Swietelsky stavební, které má přesmyk domažlické trati na starosti, postupně zdolává jeden milník za druhým a blíží se k cíli. K němu vede cesta dlouhá 25 měsíců od zahájení stavby v prosinci 2017.

Celý článek zde

Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská

Publikováno: 2.7.2019

Jedná se o jednu z hlavních staveb modernizace železničního uzlu Plzeň, jejíž stěžejní částí byla rekonstrukce přemostění Mikulášské ulice v centru města při zajištění minimálních dopadů do železniční dopravy a do jedné z páteřních komunikací silniční sítě a linek městské hromadné dopravy. Rozšířením mostní konstrukce u obou mostů došlo k výraznému zkvalitnění silniční dopravy a k celkovému zvýšení bezpečnosti účastníků silničního provozu v dané lokalitě. Výstavba nových nástupišť a nového kolejiště osobního nádraží celkově pozvedla úroveň železniční infrastruktury, včetně maximálního zajištění komfortu pro cestující a bezpečnosti železničního provozu. Po provedení stavebních prací, které realizovalo sdružení firem Metrostav, a. s. a OHL ŽS, a. s., se na plzeňském nádraží podařilo skloubit současné moderní a funkční požadavky na železniční dopravu s historickou noblesou a monumentálností.

Celý článek zde

Optimalizace traťového úseku „Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část“ pokračuje, aktuálně se nejvíce mění železniční stanice Vršovice

Publikováno: 1.7.2019

Od poslední zprávy o dění na stavbě v současnosti největší pražské železniční zakázky již uplynulo pár měsíců, co se tedy během jara vybudovalo a kde se nyní odehrává největší stavební ruch?

Celý článek zde

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu; osazení NOK nad ul. Prvního pluku

Publikováno: 28.6.2019

Rekonstrukce druhého nejstaršího mostu v Praze probíhá od 25. 4. 2017, kdy bylo zhotovitelem stavby převzato staveniště. Nepřetržitá výluka na mostě byla zahájena na začátku července 2017.

Celý článek zde

Nová trať přispěje ke zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Českými Budějovicemi

Publikováno: 28.6.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala zhotovitele modernizace dalšího úseku čtvrtého železničního koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Zakázku za téměř 3,9 miliardy Kč bez DPH bude realizovat sdružení firem Soběslav – Doubí, které tvoří společnosti STRABAG Rail, EUROVIA CS a Metrostav. Zahájení stavebních prací se předpokládá v září letošního roku, do dubna 2023 vznikne místo původní trati téměř v celém úseku novostavba vedená v souběhu s dálnicí D3.

Celý článek zde

CHVALIS: nejen nové projekty, ale i modernizace, opravy a údržba hydraulických systémů, pomocných i trakčních pohonů kolejových vozidel

Publikováno: 27.6.2019

Oblast oprav, modernizací a údržby je kromě výroby nových systémů jednou z klíčových aktivit, které se v oblasti aplikací pro železnice intenzivně věnujeme od roku 2001. Startem v tomto odvětví pro nás bylo projektové zadání našeho klíčového českého výrobce na modernizaci 30kusové série legendární československé dieselelektrické lokomotivy z předlistopadové éry závodu ČKD, tzv. „Brejlovec“. Na lokomotivě jsme řešili modernizaci hydraulického systému pohonu vrtulí chlazení spalovacího motoru a zcela nově jsme navrhli a realizovali kompaktní hydraulický pohon lamelového kompresoru pro výrobu stlačeného vzduchu, který je klíčový pro ovládání a řízení lokomotivy a připojených vagónů nebo osobních vozů s bezpečnostní funkcí.

Celý článek zde

Projekt S-CODE: Revoluční koncepty výhybek

Publikováno: 26.6.2019

Výzkumný projekt „Switches and Crossings Optimal Design and Evaluation“ (Optimální návrh a hodnocení výhybek a výhybkových konstrukcí, S-CODE), podporovaný společným podnikem Shift2Rail v rámci výzkumného evropského programu Horizon2020, je zaměřen na technologické vize pro budoucí generace výhybek. Předmětem výzkumu a vývoje je celková architektura konstrukce výhybek, zařízení pro diagnostiku, ovládání a zabezpečení, konstrukce kolejové jízdní dráhy a technologických postupů. V článku je prezentována malá část řešení projektu, a to jen nové koncepty výhybek, hodnocení těchto konceptů pomocí SWOT analýzy a jejich možný budoucí vývoj.

Celý článek zde

V rámci modernizace trati do Lysé nad Labem se postaví nový most přes Labe

Publikováno: 26.6.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahajuje další velký projekt v okolí Prahy. Jde o optimalizaci mezistaničního úseku Lysá nad Labem – Čelákovice, jehož dominantní součástí je výstavba nového železničního mostu přes Labe nedaleko Čelákovic. Stavební práce provedou společnosti EUROVIA CS, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha. Plánovaná investice dosáhne výše 1,47 miliardy Kč bez DPH, s financováním stavby pomůže Evropská unie prostřednictvím programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy).

Celý článek zde

Vliv koroze předpínací výztuže na její vlastnosti a možnosti sanace takto vyztužených betonových konstrukcí

Publikováno: 25.6.2019

Předpínací výztuž byla široce používána k vyztužení předem i dodatečně předpjatých betonových konstrukcí. Nedávné poruchy některých předpínaných mostních konstrukcí, způsobené korozí výztuže, vyvolaly velký zájem inženýrů o problém koroze předpínací výztuže a její protikorozní ochrany. Článek prezentuje naše zkušenosti z diagnostiky zkorodovaných předpjatých konstrukcí v návaznosti na možnosti jejich sanace.

Celý článek zde

Začíná revitalizace a elektrizace trati z Oldřichova u Duchcova do Litvínova

Publikováno: 24.6.2019

Celkovou přestavbou projde v následujících dvou letech další trať v Ústeckém kraji. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v těchto dnech zahájila revitalizaci a elektrizaci úseku z Oldřichova u Duchcova do Litvínova. Celkové investiční náklady dosahují 1,1 miliardy korun.

Celý článek zde

„Zběsilé tempo mi dělá dobře“

Publikováno: 24.6.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Marián Šroba, který je na divizi 4 Metrostavu odpovědný za veškeré zemní práce. První a zároveň stěžejní zkušenosti sbíral na stavbě S7 v Gdaňsku, aktuálně řídí zemní práce na 13 menších či větších projektech v rámci Metrostavu.

Celý článek zde

Strojní závod je nejrychleji rostoucí částí Swietelsky Rail CZ. „Cítíme velký tlak na rychlost oprav a zkrácení výluk,“ říká jeho ředitel Lukáš Vostrý.

Publikováno: 24.6.2019

Po moderních strojích a technologiích, zrychlujících železniční stavby, je poptávka. Díky tomu je také Závod stroje a mechanizace nejrychleji rostoucí částí společnosti Swietelsky Rail CZ. Během necelých tří let závod své tržby posunul z nuly na zhruba 50 milionů korun a počet zaměstnanců na 17. Jejich jádro tvoří strojníci a svářeči. Sama firma, působící na trhu teprve čtvrtým rokem, letošní hospodářský rok ukončila s tržbami 1,7 miliardy korun a poprvé zdolala miliardovou hranici.

Celý článek zde

Modernizace stanice metra Jiřího z Poděbrad

Publikováno: 21.6.2019

Stanice metra Jiřího z Poděbrad byla uvedena do provozu v roce 1980 v rámci výstavby části úseku trasy II.A. Jedná se o raženou trojlodní stanici s jedním eskalátorovým tunelem a jedním podpovrchovým vestibulem. Po cca 38 letech provozu vznikl požadavek na celkovou rekonstrukci stanice a současně na vybudování bezbariérového zpřístupnění vlastní stanice.

Celý článek zde

Mulčovače Seppi BMS F 150 vč. uchycení T620 pomáhají při údržbě železničních tratí a vleček

Publikováno: 20.6.2019

Ing. Tomáš Živný je vedoucí střediska železničních staveb společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. Zeptali jsme se ho na nově pořízený mulčovač Seppi BMS F 150, který Firesta zařadila do svého strojového vybavení. Má pomoci kvalitněji pomáhat při údržbě tratí SŽDC.

Celý článek zde

Cenu Grand Prix soutěže Stavba Moravskoslezského kraje ovládlo Vodní dílo Šance v Ostravici

Publikováno: 19.6.2019

V industriálních prostorách Kompresorovny areálu Landek Park byly ve čtvrtek 13. června 2019 slavnostně vyhlášeny výsledky XIII. ročníku soutěže Stavba Moravskoslezského kraje. Vyhlašovateli soutěže, která se každoročně koná pod záštitou hejtmana kraje Ivo Vondráka a letos také pod záštitou ministra průmyslu a obchodu, jsou Svaz podnikatelů ve stavebnictví, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků, Obec architektů a Moravskoslezský kraj. V letošním ročníku bylo oproti několika minulým ročníkům přihlášeno větší množství staveb do kategorie Průmyslové stavby a kategorie Dopravní, inženýrské a vodohospodářské stavby. Mediálním partnerem této prestižní akce byly i časopisy Konstrukce a Silnice Železnice.

Celý článek zde

Výstavba druhé koleje vilniuského obchvatu Vaidotai (Pušynas) – Paneriai IXB. koridoru v Litvě

Publikováno: 19.6.2019

V prosinci 2018 skončil železniční projekt v Litvě s názvem „Výstavba druhé koleje vilniuského obchvatu Vaidotai (Pušynas) – Paneriai IXB. koridoru“. Hlavním úkolem tohoto projektu bylo změnit uspořádání železniční trati Vilnius – Kaunas a vilniuského obchvatu. Díky tomu, že dodavatel postavil dvoukolejnou trať namísto dřívější jednokolejné, již probíhá tranzitní nákladní doprava ve směru Kaunas a Klaipeda mnohem rychleji a hladčeji.

Celý článek zde

Začaly práce na proměně historického zdymadla Hořín na Vltavě

Publikováno: 18.6.2019

Symbolickým poklepáním na ocelové pachole pro vyvazování lodí dnes byla zahájena velká proměna památkově chráněného zdymadla Hořín na Vltavě u Mělníka. Kameníci začali rozebírat zdivo z roku 1905, aby se vjezd do plavební komory rozšířil a nově jim propluly i moderní vysoké lodě. Za rok se tyto kameny vrátí zpět na unikátní novou konstrukci zdvižného mostu, který zachová původní památkově chráněný vzhled zdymadla. Tento projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF zajistí zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy. 

Celý článek zde

„Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská“ – výstavba nástupišť

Publikováno: 18.6.2019

Společnost REMEX CZ a. s. realizovala v období srpen 2017 až prosinec 2018 jako dodavatel společnosti OHL ŽS a. s. výstavbu tří nástupišť v rámci stavby „Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská“. Předmětem díla bylo dokončení 3. nástupiště, částečně zrealizovaného již v 1. stavbě a dále kompletní rekonstrukce nástupišť č. 5 a 6.

Celý článek zde

ČD Cargo se podílí na modernizaci pražského uzlu

Publikováno: 17.6.2019

V létě 2018 byla zahájena jedna z nejvýznamnějších železničních staveb v Praze – přestavba traťového úseku Praha-Hostivař – Praha‑Vršovice. Během této stavební akce v hodnotě zhruba 4,4 miliardy korun se celý tento úsek změní skutečně k nepoznání. Zanikne původní dvojkolejná trať přes zastávku Praha-Strašnice a zcela nová čtyřkolejná trať povede přes někdejší seřaďovací stanici Praha-Vršovice.

Celý článek zde

Kabely v metru odolají ohni i ledu

Publikováno: 17.6.2019

Metro v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP. Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci.

Celý článek zde

DC/DC převodníky pro použití v železniční dopravě

Publikováno: 14.6.2019

DC/DC převodníky jsou v železničních zařízeních používané hlavně pro převod stejnosměrného napětí z baterií směrem dolů k napájení různých řídících a silových obvodů. Důvodem je hlavně to, že v železničních dopravních prostředcích se distribuce stejnosměrného napětí řeší zejména použitím bateriových zdrojů, které udržují zařízení v činnosti i při výpadku napájení z generátorů nebo v případě jejich selhání.

Celý článek zde

„V úseku Votice – České Budějovice zvažujeme zavedení rychlosti 200 km/h“

Publikováno: 13.6.2019

říká Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC. „Vzhledem k tomu, že velká část tratě již byla nebo bude realizována mimo stopu stávající jednokolejky, jedná se o ideální a dostatečně dlouhý úsek,“ uvedl v rozhovoru pro Silnice železnice. Hovořili jsme s ním rovněž o dalším rozvoji železniční infrastruktury i budoucnosti nádraží, jejichž správu SŽDC převzala od Českých drah v roce 2016.

Celý článek zde

Visegrádská čtyřka se chystá na vysokorychlostní železnici

Publikováno: 12.6.2019

Příprava dalšího financování dopravních staveb z evropských peněz po roce 2020, lepší výběr dlužného mýtného a příprava vysokorychlostní tratě propojující Polsko, Česko, Slovensko a Maďarsko. Taková byla témata jednání ministrů dopravy a zástupců Visegrádské čtyřky v Bratislavě.

Celý článek zde

České vysokorychlostní vlaky budou jezdit podle norem francouzského TGV!

Publikováno: 12.6.2019

V Dřítči u Pardubic se v půli dubna konala Železniční konference, kterou organizuji již pátým rokem. Jedním z mých politických témat, kterému se intenzivně věnuji, je vybudování sítě vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Není tak překvapující, že hlavní témata diskuze byla zaměřena na českou železnici a její rozvoj. Společně s vrcholnými politiky a předními odborníky jsme během dvoudenní konference jednali o financování výstavby dopravní infrastruktury a o plánování vysokorychlostních tratí. Vrcholem celé konference byl podpis smlouvy mezi Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a francouzskou SNCF Mobilités o tvorbě technických standardů pro projektování VRT v České republice a o spolupráci na přípravě výstavby vysokorychlostních tratí.

Celý článek zde

Silničáři v Pardubickém kraji se vzpamatovávají po náročné zimě

Publikováno: 11.6.2019

Správa a údržba silnic Pardubického kraje zajišťuje sjízdnost silnic v zimním období na téměř třech tisících dvou stech kilometrech. Jedná se o silnice II. a III. třídy, které jsou ve vlastnictví Pardubického kraje. Právě končící zima pro ně byla jednou z nejnáročnějších od rekordního roku 2005. Například jen lednové náklady na zimní údržbu byly dvojnásobně vyšší než v předchozím roce 2018.

Celý článek zde

Na sympozium Mosty se sjelo 700 odborníků

Publikováno: 10.6.2019

Více než 700 specialistů v oboru mostního stavitelství se sešlo na 24. ročníku Mezinárodního sympozia Mosty 2019 v Brně. Rekordní účast podpořilo i několik zástupců ze zahraničí a i díky tomu lze o této akci hovořit jako o jedné z největších mezinárodních akcí svého druhu v Evropě. Na programu sympozia, které se konalo ve dnech 25. a 26. dubna v prostorách Hotelu International Brno, bylo 70 přednášek ve 4 tematických okruzích. Sympozium tradičně pořádá společnost SEKURKON s. r. o. ve spolupráci s přípravných výborem, jehož členy jsou zástupci mostařské veřejnosti. Záštitu převzalo Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa železniční dopravní cesty, s. o. a Asociace krajů ČR.

Celý článek zde

V mnoha směrech rekordní Bauma 2019

Publikováno: 10.6.2019

Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší stavební veletrh (a vlastně zřejmě i největší veletrh světa) obecně letos do Německa přilákal ve dnech 8. až 14. dubna více než 620 tisíc lidí a bylo se nač koukat. Přečtěte si, co jsme vše zažili my, zástupci skupiny Com4in – konkrétně výkonný ředitel Michal Sirovátka, obchodní ředitel Marek Janda a moje maličkost (autor článku). Jako vydavatelé časopisů Silnice Železnice, Konstrukce a All for Power a organizátoři desítek konferencí a seminářů, jsme se na beznadějně vyprodaném setkání stavařů sice neprezentovali, spíše jsme hodlali navštívit pár svých známých, obchodních partnerů a kamarádů, či načerpat „energii ze strojů“.

Celý článek zde

Moderní projektování konstrukcí infrastruktury

Publikováno: 7.6.2019

Projekční činnost spojená s infrastrukturou se čím dál více digitalizuje. Je kladen velký důraz na inovace a na produktivitu, to vše za rostoucího tlaku spojeného s požadavky na snížení ceny, zkrácení termínů a udržitelnost. Building Information Modeling (BIM) se stává rozšířenou platformou mezi projektanty a ostatními účastníky výroby a výstavby. Zvyšuje se tak úroveň projektů a informací, které jsou dostupné pro všechny členy zapojené do stavebního procesu. Následně je možné všechny tyto informace doručit například správě nemovitosti pro další použití v budoucnu. Nyní se objevuje sourozenec této platformy zaměřující se na liniové stavby známý jako BrIM (Bridge Information Modeling) a hledá využití v oblasti mostních konstrukcí.

Celý článek zde

Monolitické žlaby MEA DM1500 odvodňují plochy s vysokou zátěží areálu v Plzeňském kraji

Publikováno: 6.6.2019

Při rozšíření výrobního závodu pro automobilový průmysl v Holýšově v Plzeňském kraji bylo třeba pro odvodnění zpevněných ploch zvolit únosný systém s dostatečnou hydraulickou kapacitou. Náročným požadavkům vyhověl celopolymerický monolitický žlab MEA DM1500, který je navržen pro odolnost na vysoké zatížení D400-F900 kN. Je tak dostatečně dimenzovaný vůči očekávané zátěži a současně nabízí i tichý provoz. Celková délka odvodnění v této etapě je cca. 1100 bm.

Celý článek zde

Datový sklad stavby – jednotný zdroj dat a informací vašeho projektu

Publikováno: 5.6.2019

Obor stavebnictví je jedním z největších a nejstarších oblastí lidské činnosti. Jedná se o odvětví, které tvoří 9 % HDP EU a zaměstnává okolo 18 milionů lidí [1]. Ačkoliv by se mohlo zdát, že za celou dobu existence tohoto odvětví budou mít zavedené procesy tendenci blížit se k pomyslnému absolutnímu vrcholu efektivity, realita je zcela opačná. Znepokojujícím faktem je, že obor stavebnictví je na tom podle analýzy McKinsey Global Institute z roku 2016 z hlediska digitalizace v porovnání s ostatními obory velmi špatně. Hůře je na tom už jen lesnictví a rybolov. Neexistuje však v dnešní digitální době, založené na všudypřítomném internetu a chytrých mobilních zařízeních, nějaké východisko této neutěšené situace? Možná ano, BIM a CDE.

Celý článek zde

Komfort obyvatel zajišťuje v Sedlci u Prahy unikátní protihluková stěna

Publikováno: 3.6.2019

V dnešní zrychlující se době neustále rostou i nároky na rychlost a hustotu dopravy. Ta však přináší do okolí dopravních staveb i stoupající hladinu hluku a je nutno neustále hledat nová řešení tohoto problému.

Celý článek zde

Vytížený silniční průtah u Domažlic odvodněn obrubníkovým systémem MEA KERB

Publikováno: 31.5.2019

Právě dokončovaná rekonstrukce vozovky na průtahu silnice I. třídy/22 u Domažlic je odvodněna téměř 500 m dlouhým obrubníkovým odvodněním MEA KERB. Nepříznivé spádové a podzemní podmínky a také intenzivní provoz neumožňovaly bezproblémové použití klasických silničních vpustí. Byly zde proto navrženy a instalovány obrubníkové žlaby v celkové délce 470 metrů tak, aby dešťová voda byla svedena ihned mimo vozovku a poté odtékala plynule uvnitř žlabu do nejbližší gule, obvykle umístěné v chodníkové části. Na vozovce se tak nevytváří nesouvislé kaluže a také nepřekáží žádné vtokové mříže. Konečná dodávka proběhla na stavbu přímo z MEA výrobního závodu v Plzni.

Celý článek zde

Most ev. č. 3082-1 Svinary přes řeku Orlici – skruž a betonová mostovka

Publikováno: 31.5.2019

Společnost Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. se od dubna 2018 jako vedoucí účastník sdružení společně s firmou Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. podílí na realizaci díla: Most ev. č. 3082-1 Svinary. Jedná se jednopolový most s rozpětím 75,0 m. Nosná konstrukce je tvořená podélně předepnutou betonovou mostovkou vyztuženou ocelovým obloukem (tzv. Langrův nosník). Most bude převádět komunikaci III. třídy, chodník a inženýrské sítě. Společnost Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. v rámci sdružení zajišťovala kompletní odstranění stávající konstrukce mostu, založení a realizaci spodní stavby, výstavbu betonové mostovky, komunikace a veškeré práce spojené s napojením mostu na stávající komunikace.

Celý článek zde

Tažírna oceli testuje provoz automatického skladového zakladače

Publikováno: 31.5.2019

Nový automatický skladový zakladač pro ocelové tažené tyče uvedli do zkušebního provozu v Tažírně oceli Třineckých železáren ve Starém Městě. Jde o první část rozsáhlé investice v celkové výši 600 milionů korun, která povede k zefektivnění výroby a zvýšení kapacity produkce tažených tyčí.

Celý článek zde

Výstavba protipovodňové ochrany Olomouce jede podle harmonogramu, v Komenského ulici roste nový most

Publikováno: 29.5.2019

Sdružení Morava pod vedením společnosti SILNICE GROUP pokračuje ve stavebním koncertu v centru Olomouce. Před zraky místních roste nový most v Komenského ulici. Stavbaři dokončili pilíře spodní stavby a nyní budují podpěrnou konstrukci mostovky. Souběžně realizují přeložku inženýrských sítí včetně kanalizačního sběrače. Činí se však také archeologové – v místě budoucí náplavky na pravém břehu řeky Moravy objevili základy středověkých domů. 

Celý článek zde

Ejpovické tunely – průběh výstavby

Publikováno: 29.5.2019

V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn jižní tunel, kterým v 16:20 projel vůbec první nákladní vlak. Severní tunel se svého zprovoznění dočkal o necelý měsíc později, konkrétně 7. prosince 2018. Síť železničních drah SŽDC se tak rozrostla o dva tunelové tubusy délky v součtu přesahující 8 000 m; nejdelších železničních tunelů na území ČR. V následujícím článku se však vrátíme v čase zpět. Do doby, kdy železniční trať v úseku mezi Rokycany a Plzní vedla oklikou přes obec Chrást a kdy oba ejpovické tunely existovaly pouze v projektech. A přiblížíme, jakým způsobem probíhala výstavba obou tunelů.

Celý článek zde

Candela 2019 - interiér, exteriér a rušivé světlo v obci

Publikováno: 28.5.2019

Konference Candela 2019 – Interiér, exteriér a rušivé světlo v obci, která se bude konat 6. 6. 21019, se bude věnovat aktuálním tématům interiérového (školy, školky, kanceláře) a exteriérového (sportoviště, parkoviště, průmyslových oblasti či sklady na území obce) osvětlení veřejných prostor (I. Blok). Předmětem zájmu bude i osvětlování významných budov, objektů či náměstí. Účastníci akce získají informace i o tom, jak pracovat se světlem jako s marketingovým nástrojem. Přednášky budou postaveny na příkladech z praxe.  Součástí konference budou i veřejné zakázky a úspory energie. 

Celý článek zde

Nízkouhlíkové technologie zažívají nevídané úspěchy

Publikováno: 28.5.2019

Silničáři se už několik desetiletí snaží přijít na co nejefektivnější opravu vozovek silnic II. a III. třídy. Nyní jsou na dobré cestě. Ideální stavba je taková, ze které se neodveze žádný odpad. V Pardubickém kraji připadá velká část silniční infrastruktury na silnice II. a III. třídy, které se od šedesátých let minulého století v každém desetiletí modernizovaly novými technologiemi.

Celý článek zde

Historie a současnost odvodnění mostů

Publikováno: 27.5.2019

Vážným nepřítelem mostního objektu je voda! Neprofesionálně a nedostatečně provedené odvodnění mostního objektu, bývá častou příčinou jeho havárie a krátké životnosti, jak často zaznívá na konferencích, školeních a odborných přednáškách s mostní tematikou.

Celý článek zde

SaM – silnice a mosty na Vašich cestách V.

Publikováno: 24.5.2019

Skupina SAM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 11 ocenění Mostní dílo roku. Má zavedený a certifikovaný integrovaný systém řízení dle ČSN EN ISO 9001, ČSN EN ISO 14001 a ČSN OHSAS 18001. Má certifikovány výrobky – čerstvý beton, obalované asfaltové směsi, ocelové mostní zábradlí a zábradelní mostní svodidlo ZSSAM/H2.

Celý článek zde

II/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci Davle

Publikováno: 22.5.2019

Most v Davli, který ležící na soutoku řeky Vltavy a Sázavy, byl v letech 2017 – 2018 komplexně rekonstruován. Převádí komunikaci II/104 přes silnici II/102, dvakrát místní komunikaci (ul. Jílovská), řeku Vltavu a železniční trať spojuje obec Jílové u Prahy s Městysem Davle. Rozsah rekonstrukce byl stanoven na základě mimořádné prohlídky v roce 2014. Spodní stavba byla hodnocena stupněm IV – tedy jako špatná – a nosná konstrukce stupněm VI – tedy jako velmi špatná.

Celý článek zde

„Když budeme pokračovat v nastoleném tempu, na cíle, které jsme si dali, dosáhneme,“

Publikováno: 21.5.2019

říká Michal Blahovič, výrobní ředitel závodu Mosty Swietelsky stavební.

Celý článek zde

Výstavba mostů na I/53 Lechovice, obchvat

Publikováno: 20.5.2019

Silnice I/53 je v oblasti jižní Moravy důležitým dopravním tahem, který zajišťuje silniční spojení sídelních útvarů regionálního významu. Nadregionální význam této komunikace se projevuje v souvislosti s napojením na silnici E 59 (Vídeň – Znojmo – Jihlava) ve Znojmě a na E 461 (Vídeň – Mikulov – Brno – Svitavy) u Pohořelic. Na úseku Znojmo – Pohořelice je obec Lechovice jedinou průjezdnou obcí. Směrový a výškový průběh silnice v intravilánu obce tvoří výraznou dopravní závadu, která je zejména v zimních měsících zdrojem četných dopravních kolapsů a vážných nehod se smrtelnými následky.

Celý článek zde

Nová sušicí pec pro zinkovnu ostravské huti za 6 milionů korun sníží spotřebu elektrické energie při výrobě svodidel

Publikováno: 17.5.2019

Ostravská huť uvedla do provozu novou sušicí pec, která slouží k vysoušení svodidel po mokré chemické předúpravě před ponorem do zinkové lázně. Pec s novým systémem ohřevu vzduchu a cirkulací za 6 milionů korun uspoří elektrickou energii, čímž ušetří neobnovitelné zdroje.

Celý článek zde

Výstavba Hlávkova kolektoru. „Největší přítoky vody jsme paradoxně neřešili pod Vltavou, ale ve zvětralých horninách,“

Publikováno: 17.5.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Václav Dohnálek, vedoucí projektu ze společnosti Subterra, která se pražským kolektorům dlouhodobě věnuje.

Celý článek zde

Metrostavu vzrostl konsolidovaný hospodářský výsledek o 172 %, už devátým rokem je jedničkou na českém stavebním trhu

Publikováno: 16.5.2019

Skupina Metrostav zůstala i letos, již podeváté, jedničkou na českém stavebním trhu. V roce 2018 dosáhly celkové provozní výnosy hodnoty 35 092 mil. Kč, což představuje meziroční nárůst o 12,5 %. Téměř tři pětiny obratu vytvořily společnosti Skupiny Metrostav v čele s mateřskou společností Metrostav a.s. na českém trhu, zbývající dvě pětiny pak na zahraničních projektech, zejména na Slovensku, v Německu, Polsku a ve Skandinávii, ale také například ve Velké Británii, USA nebo Kanadě. Konsolidovaný hospodářský výsledek před zdaněním činil 913,2 mil, což představuje meziroční nárůst o 172 %.

Celý článek zde

Obrubníkové mostní odvodnění v praxi

Publikováno: 16.5.2019

V posledních letech proběhlo několik úspěšných realizací odvodnění mostní vozovky pomocí obrubníkových mostních odvodňovacích prvků MEA DECK z recyklovaného kompozitu. Pro krátkou rekapitulaci můžeme uvést několik zásadních důvodů, proč použít právě takové řešení.

Celý článek zde

II/272 Lysá nad Labem, rekonstrukce mostu ev. č. 272-006

Publikováno: 14.5.2019

Most převádí silnici druhé třídy přes komunikační síť města Lysá nad Labem a přes železniční trať SŽDC. Jedná se o část celostátní dráhy zařazené do sítě TEN-T (trať 231 Praha – Čelákovice – Lysá nad Labem – Nymburk – Poděbrady – Kolín, trať 072 Lysá nad Labem – Mělník – Litoměřice – Ústí nad Labem) a regionální dráhu (trať 232 Lysá nad Labem – Milovice). Délka mostu je 210,42 m, celková délka přemostění spolu s přístupovými rampami činí 421 m (obr. 3).

Celý článek zde

Mladí svářeči opět soutěžili v dovednostech svařování

Publikováno: 13.5.2019

Ve Frýdku-Místku se konal již 23. ročník soutěže ve svařování „Zlatý pohár Linde“. Ten letošní se uskutečnil 16. a 17. dubna 2019 na místní Střední odborné škole a mimo nejlepších českých mladých svářečů, nechyběli zástupci Slovenska, Německa, Ukrajiny a Bulharska. Díky štědrosti partnerů bylo opravdu oč soutěžit. Jedním z partnerů byla i společnost ESAB Vamberk. Na úvodním snímku předává jednu z cen marketingový zástupce firmy Aleš Plíhal. Cenu za mediální skupinu Com4In a mediální partnery akce předal šéfredaktor časopisu KONSTRUKCE Stanislav Cieslar, a to nejmladšímu účastníkovi soutěže mladých svářečů. Těch do Beskyd přijelo téměř 200.

Celý článek zde

„Chceme být prospěšní okolí, proto stavíme mosty za milion i 150 milionů korun“

Publikováno: 13.5.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Pavel Hrdina, který představuje divizi Mosty společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice, která poprvé překročila regionální stavařinu po povodních v roce 2002. Aktuálně se mostaři podílí mj. na rekonstrukci přivaděče k D1 u Jihlavy a na řadě dalších zakázkách silniční a železniční infrastruktury.

Celý článek zde

SUDOP PRAHA otevřel ve svém sídle prestižní mezinárodní digitální akademii

Publikováno: 9.5.2019

Za účasti vrcholných představitelů státní správy, zástupců stavebních firem i státních správců dopravní infrastruktury otevřel pan Tomáš Slavíček, generální ředitel společnosti SUDOP PRAHA a prezident společnosti Bentley Systems, pan Alan Lamont, první pobočku mezinárodní digitální Bentley akademie v Evropě. Tento prestižní vzdělávací institut, který dosud funguje jen na několika málo místech světa, bude nově sídlit i na pražském Žižkově, v sídle SUDOPU PRAHA, jedné z největších českých projekčních kanceláří. Ta se již více než 65 let zaměřuje především na oblast dopravní infrastruktury.

Celý článek zde

Most přes řeku Orlici v městské části Hradec Králové – Svinary

Publikováno: 9.5.2019

V průběhu tohoto roku měla společnost Firesta – Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. možnost spolupracovat na přemostění řeky Orlice v městské části Hradec Králové – Svinary. Část, kterou jsme měli na starosti, byla výroba, montáž, realizační a výrobní dokumentace ocelové nosné části nového mostu.

Celý článek zde

Mosty Pražského Semmeringu

Publikováno: 7.5.2019

Jedná se o dvojici kamenných mostů převádějící trať Praha Smíchov – Hostivice přes Prokopské údolí, které přemosťují Dalejský potok, ulici Hlubočepskou, Na Srpečku a jednokolejnou trať Praha Smíchov – Rudná – Beroun. Mosty jsou součástí souboru památkově chráněných objektů Buštěhradské dráhy tzv. Pražský Semmering a oba jsou zapsány jako nemovitá kulturní památka, tudíž jsou památkově chráněné. Nosnou konstrukci mostů tvoří v jednom případě kamenné půlkruhové klenby a v druhém pak kombinované kamenno-cihlové půlkruhové klenby. V poli č. 5 jednoho z mostů je nosná konstrukce tvořena ocelovou konstrukcí. Mosty byly postaveny v letech 1870 – 1872 a následně uvedeny do provozu. V průběhu let na nich proběhlo několik oprav během životnosti mostů včetně výměny ocelové konstrukce v r. 1923.

Celý článek zde

Sázka na nový závod Mosty společnosti Swietelsky stavební vychází

Publikováno: 6.5.2019

Dálniční a silniční mosty, zárubní zdi i lávka na místní komunikaci tvoří hlavní letošní zakázky závodu Mosty společnosti Swietelsky stavební, založeného loni v dubnu. Dohromady jde o práce za více než 200 milionů korun bez DPH. Firma tak postupně naplňuje podnikatelský záměr vybudovat silný „mostařský“ závod, který si získá pevnou pozici na českém stavebním trhu.

Celý článek zde

Sanace za nepříznivých podmínek

Publikováno: 3.5.2019

Na německé dálnici A8 vedoucí skrz Sársko byla v blízkosti obce Merzig nutná sanace stavebního objektu mostu. Na základě vysokého časového tlaku byly při utěsnění říms a desky mostovky použity dva speciální produkty společnosti MC.

Celý článek zde

Obnovení silnice III/2565 Most – Mariánské Radčice: SO 201 Most přes kolejiště ČD a řeku Bílinu

Publikováno: 2.5.2019

Předmětem článku je popis technického řešení silničního mostu SO 201 přes kolejiště ČD a řeku Bílinu navrženého v rámci obnovy komunikačního spojení města Mostu s okolními obcemi ležícími severně od města Most, tj. Mariánské Radčice a Braňany. Návrh mostu je silně ovlivněn bývalou těžbou hnědého uhlí v místě mostu, kde se nacházejí mohutné výsypky. Současně navržený most řeší požadavek na překlenutí velkého rozpětí přes kolejiště tramvajových a železničních tratí v prvním poli.

Celý článek zde

„Výluky jsou čím dál kratší, proto potřebujeme co nejkvalitnější vybavení na železničních strojích“

Publikováno: 30.4.2019

říká Tomáš Exnar ze společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice, která investovala do nových přídavných zařízení na dvoucestných rypadlech.

Celý článek zde

Historie hydroizolací mostů

Publikováno: 29.4.2019

Příspěvek se zabývá hydroizolacemi mostů na území České republiky od minulosti po současnost. Zvláštní důraz je kladen na hydroizolace betonových mostů z asfaltových pásů. Ukazuje stručně vývoj a přináší přehled hydroizolací z hlediska materiálu a technologie na tomto typu mostu. Příspěvek rozšiřuje a aktualizuje příspěvek z roku 2014 [1].

Celý článek zde

Oprava mostu ev. č. 602-043, Brněnský most v Jihlavě

Publikováno: 26.4.2019

Tento příspěvek popisuje rekonstrukci mostu ev. č. 602–043 v Jihlavě na silnici II. třídy č. 602, procházející celým městem. Před výstavbou dálnice D1 byl objekt na hlavní komunikaci Praha-Brno. Proto je most také označován názvem Brněnský most. Objekt převádí silnici II/602 přes řeku Jihlávku, místní komunikaci, soukromý průmyslový areál a hluboké údolí, v kterém leží blízká Jihlavská ZOO. Most je v majetku Kraje Vysočiny a ve správě Krajské správy a údržby silnic Vysočiny.

Celý článek zde

Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova SO 02-19-05 – Most v km 40,672

Publikováno: 25.4.2019

Jak z nadpisu vyplývá, mostní objekt se nachází na železnici mezi stanicemi Řikonín – Vlkov u Tišnova, a sice v km 40,672 trati č. 250 Brno – Havlíčkův Brod. Původní konstrukce dvoukolejného mostního objektu pochází z roku 1941. Disponuje celkem 14 železobetonovými klenbami se světlým rozpětím přibližně 12 m, díky čemuž jeho celková délka činí 210 m. Směrově je pak objekt situován do oblouku o poloměru cca 600 m. Mostní objekt překlenuje údolí, s místní účelovou komunikací a trvalou vodotečí – řeka Libochůvka, mezi obcemi Řikonín a Kutiny. Pilíře i opěry jsou provedeny z monolitického betonu, opatřeny kamennou obezdívkou v podobě řádkového zdiva až pod úroveň monolitických betonových bloků, plnících funkci opěr klenebních oblouků. Do paměti veřejnosti se viadukt vepsal mimo jiné nešťastnou událostní, při níž v prosinci roku 1970 došlo k vykolejení, a dokonce zřícení dvou vozů mezinárodního expresu Pannonia. Při této tragické nehodě zemřelo celkem 31 osob.

Celý článek zde

Konference Dopravní infrastruktura 2019 - stojí za to přijet

Publikováno: 24.4.2019

Historie konference Dopravní infrastruktura sahá do roku 2006, kdy se v Masarykově koleji v Dejvicích konal její první ročník pod taktovkou společnosti AF-CityPlan pod původním názvem Bezpečná dopravní infrastruktura.

Celý článek zde

Mostní dílo roku 2017

Publikováno: 24.4.2019

Každý rok na jaře se koná mezinárodní sympozium Mosty. Letošní sympozium MOSTY 2019 bude již 24. v pořadí a bude se konat ve dnech 25. – 26. dubna 2019 v hotelu International v Brně. Součástí letošního sympozia je soutěž o Mostní dílo roku 2017, do které se mohly přihlásit mosty, které byly uvedeny do provozu v roce 2017, případně dříve, a které se již osvědčily v provozu po dobu minimálně jednoho roku. Přípravnému výboru sympozia bylo předloženo 6 návrhů, z toho 2 v kategorii novostavba a 4 v kategorii přestavba nebo oprava. Přípravný výbor doporučil ministrovi dopravy k ocenění celkem 3 mosty. Ocenění budou předána projektantům a zhotovitelům mostů v úvodu sympozia za účasti vrcholných představitelů resortu dopravy.

Celý článek zde

Tři roky v německé buňce

Publikováno: 24.4.2019

Tak by se dala s nadsázkou popsat práce šestadvacetiletého Jakuba Mareše, který se intenzivně připravuje na projekt divize 4 Metrostavu v německé Pirně. Na obchvatu města kousek za českou hranicí vyroste nový kilometrový semi-integrovaný most, na němž se podílí i ocelářská divize Metrostavu. Pro mladého přípraváře a stavbyvedoucího nejde o první stavbu v Německu. Podílel se také na výstavbě dvou dálničních mostů v Dortmundu na dálnici A1 Bremen – Köln.

Celý článek zde

AŽD Praha získala další zakázky v Bělorusku

Publikováno: 23.4.2019

Další dva významné kontrakty s Běloruskou železnicí uzavřel český výrobce a dodavatel řídicích a zabezpečovacích technologií, společnost AŽD Praha. V rámci modernizace železniční tratě Žlobin – Kalinkoviči – Slověčno dodá v počáteční etapě zabezpečovací zařízení za 20 mil. Kč a pro železniční uzel Kalinkoviči technologie v hodnotě 270 mil. Kč.

Celý článek zde

TOTAL ČR: Naše cesta k speciálním asfaltům

Publikováno: 23.4.2019

TOTAL ČESKÁ REPUBLIKA s. r. o. je tradičním dodavatelem asfaltových pojiv a na tuzemském trhu působí již od roku 1993. Asfalty dováží převážně z německé rafinérie Leuna (která produkuje produkty špičkové kvality) přímo z vakuové destilační jednotky bez následné hloubkové konverze. Dále také z rafinérie Brunsbüttel, která je jako jedna z mála v Evropě specializovaná na výrobu asfaltů a asfaltových výrobků, a z dalších rafinérií skupiny TOTAL. Společnost TOTAL ČR se zaměřuje zejména na speciální asfaltové produkty s vyšší přidanou hodnotou.

Celý článek zde

ŘSD zahájilo výstavbu dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy

Publikováno: 23.4.2019

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo ve čtvrtek 14. března výstavbu dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy. Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou a po dokončení bude s celkovou délkou přes 200 kilometrů druhou nejdelší dálnici v ČR. D35 je také v celé svojí délce součástí globální sítě TEN-T evropských dopravních koridorů.

Celý článek zde

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo modernizaci D1 na dalších dvou úsecích

Publikováno: 22.4.2019

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo modernizaci na dalších dvou úsecích dálnice D1. Jedná se o Velké Meziříčí, západ (EXIT 141) – Velké Meziříčí, východ (EXIT 146) a Velký Beranov (EXIT 119) – Měřín (EXIT 134).

Celý článek zde

Bankovní záruky po odstoupení od smlouvy o dílo dle smluvních podmínek FIDIC

Publikováno: 22.4.2019

Výstavba pozemních komunikací v České republice je po právní stránce řešena v režimu smluv o dílo, které vycházejí ze zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku (dále jen „obč. zák.“). Nicméně z převažující části je zákonná úprava doplňována vzorovými smluvními podmínkami FIDIC. Výstavba pozemních komunikací jako jsou dálnice a silnice I. tříd je v současné době prováděna z převážné části dle obecných smluvních podmínek pro výstavbu pozemních inženýrských staveb projektovaných objednatelem (tzv. Conditions of Contract for Construction, používaná zkratka CONS nebo i Red Book/Červená kniha; dále jen „obecné podmínky CONS“) 1. Tyto obecné podmínky CONS jsou doplněny, měněny a rozšiřovány zvláštními podmínkami, které vydalo Ministerstvo dopravy ČR (dále jen „zvláštní podmínky“ nebo též „ZP“) 2.

Celý článek zde

SŽDC zahajuje kompletní rekonstrukci stanice Letohrad za miliardu korun

Publikováno: 21.4.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes slavnostně zahájila rekonstrukci stanice Letohrad v Pardubickém kraji, která spočívá v kompletní přestavbě kolejiště a nástupišť. Stavební práce zajistí Společnost Rekonstrukce žst. Letohrad, jejími společníky jsou firmy Chládek a Tintěra Pardubice a Elektrizace železnic Praha.

Celý článek zde

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu dálnice D3 v úseku Hodějovice – Třebonín

Publikováno: 20.4.2019

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu dálnice D3 v úseku Hodějovice – Třebonín. Spolu s úsekem mezi Úsilným a Hodějovicemi bude tato stavba tvořit obchvat Českých Budějovic, který odvede z města veškerou tranzitní dopravu.

Celý článek zde

SŽDC zahajuje druhou etapu rekonstrukce uzlu Přerov za více než tři miliardy korun

Publikováno: 19.4.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) uzavřela smlouvu na realizaci druhé etapy rekonstrukce uzlu Přerov, která obsahuje přestavbu výhybny Dluhonice a navazujících mezistaničních úseků. Za 3,22 miliardy korun bez DPH budou stavební práce provádět společnosti EUROVIA CS, Subterra, STRABAG Rail a GJW Praha. Hotovo má být do konce roku 2021. S financováním stavby pomůže Evropská unie prostřednictvím programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy).

Celý článek zde

Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová

Publikováno: 19.4.2019

Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová. Dálnice D1 je důležitou dopravní spojnicí od Bratislavy údolím Váhu do oblasti Vysokých Tater a dále přes Prešov a Košice do nejvýchodnější části Slovenska. Předmětný úsek dálnice navazuje na připravovaný úsek Turany – Hubová na západní straně a připojuje se na již provozovaný úsek při odpočívadle Ivachnová na východní straně. V současnosti je celá doprava vedena po silnici I/18, která svojí kapacitou, technickými parametry a stavem v některých úsecích současnému dopravnímu zatížení cesty nevyhovuje a navíc prochází intravilánem města Ružomberok. Stavba je realizována podle smluvních podmínek FIDIC – žlutá kniha. Tento článek popisuje zásadní změnu stavby v průběhu výstavby spočívající v úpravě trasování cca 5 km dálnice včetně tunelu Čebrať, kterému se věnuje podrobněji.

Celý článek zde

Začíná rekonstrukce železniční stanice Řetenice

Publikováno: 18.4.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahajuje rekonstrukci železniční stanice Řetenice na trati z Ústí nad Labem do Chomutova. Vedle přestavby samotné stanice řeší i úpravu navazujících mezistaničních úseků směrem na Teplice v Čechách, Oldřichov u Duchcova a Úpořiny. Stavba přinese kromě zkrácení jízdní dob také zvýšení bezpečnosti cestujících vybudováním mimoúrovňových nástupišť s bezbariérovým přístupem.

Celý článek zde

Inovativní materiál pro hydroizolaci a ochranu železobetonových mostních konstrukcí II.

Publikováno: 18.4.2019

Společnost BASF Stavební hmoty Česká republika s. r. o. představuje inovativní jednosložkovou hydroizolační a ochrannou membránu na cementové bázi MasterSeal 6100 FX. Mezi hlavní přednosti tohoto materiálu patří použití lehkých plniv v kombinaci s vybranými pojivy a speciálními polymery v práškové podobě, čímž je možné dosáhnout požadované ochranné vrstvy s polovičním množstvím materiálu ve srovnání s tradičními dvousložkovými cementovými izolacemi. Zároveň však není kompromitována elasticita materiálu (tj. schopnost překlenovat trhliny) a odolnost vůči agresivnímu prostředí (mráz, chloridy, vysoká vlhkost atd.). Deklarované vlastnosti a odolnosti byly ověřeny na řadě silně exponovaných referenčních staveb napříč odvětvími: od vodohospodářských staveb (vodní kanály, akvadukty, přehrady, čistírny odpadních vod), přes průmyslové stavby (výrobní haly, zásobní sila, technologické nádrže) až po dopravní stavby (mosty, tunely, lávky). Produkt je certifikovaný dle ČSN EN 1504-2 pro následující principy a metody: ochrana proti průsaku, kontrola vlhkosti a zvýšení fyzikální odolnosti.

Celý článek zde

Workshop představil pilotní projekty a klíčové prvky BIM

Publikováno: 18.4.2019

V pořadí již deváté pokračování úspěšného workshopu Budoucnost zadávání a realizace stavebních zakázek, pořádaného analytickou společností CEEC Research a společností Graitec, proběhlo ve čtvrtek 28. března v budově Ministerstva dopravy a potvrdilo velký a stále rostoucí zájem odborníků i novinářů o téma digitalizace ve stavebnictví a využívání informačního modelu budov BIM.

Celý článek zde

Veřejní investoři říkají, že stát neposkytuje potřebnou podporu pro digitalizaci stavebnictví. Klíčové je financování pilotních projektů

Publikováno: 17.4.2019

Společnost CEEC Research zpracovala mezi veřejnými investory průzkum věnovaný digitalizaci stavebnictví, ze kterého mimo jiné vyplynulo, že 84 % z nich nepociťuje ze strany státu dostatečnou podporu pro vzdělávání v efektivním uplatňování metody BIM. Od roku 2022 přitom stát ukládá těmto investorům povinnost využívat metodu BIM u všech nadlimitních stavebních zakázek. Vyvstává tak otázka, zda bude Česko včas připraveno na digitalizaci stavebnictví.

Celý článek zde

AŽD Praha dodá diagnostiku pro Izraelské železnice

Publikováno: 17.4.2019

V návaznosti na úspěch ve výběrovém řízení byla podepsána rámcová smlouva mezi českou společností AŽD Praha a Israel Railways Ltd. (Izraelskými železnicemi) o dodávkách neinvazivní diagnostiky výhybkových přestavníků v rámci sítě Izraelských železnic.

Celý článek zde

Škoda Transtech prodala třetí tramvaj do německého Schöneiche

Publikováno: 17.4.2019

Společnost Škoda Transtech ze skupiny Škoda Transportation dodá třetí tramvaj ForCity Smart Artic X34 do německého města Schöneiche. Celková hodnota kontraktu činí zhruba 3 miliony EUR. Tramvaj bude vyrobena ve finském závodě v Kajaani a do Německa bude dodána na jaře 2020. 

Celý článek zde

Architektonicko-konstrukční soutěž „Dvorecký most“

Publikováno: 17.4.2019

V uplynulém roce jsem se ve spolupráci s Ing. arch. Martinem Smržem spolu s kolegy Lukášem Molcarem a Danou Wangler zúčastnil dvoukolové mezinárodní otevřené architektonicko-konstrukční soutěže „DVORECKÝ MOST“. Přestože v prvním kole bylo podáno celkem 45 soutěžních návrhů, podařilo se nám s naším návrhem postoupit do druhé fáze, kde jsme se nakonec umístili na šestém místě. To lze zajisté vnímat jako velmi úspěšný výsledek, zvláště s přihlédnutím k tomu, že námi navržená konstrukce je bezpečně realizovatelná a dle našeho názoru tvoří i velmi zdařilý architektonický prvek respektující umístění mostu.

Celý článek zde