Home  >  RSS čtečka  >  www.silnice-zeleznice.cz

RSS kanál - Časopis SILNICE ŽELEZNICE

Začíná revitalizace a elektrizace trati z Oldřichova u Duchcova do Litvínova

Publikováno: 24.6.2019

Celkovou přestavbou projde v následujících dvou letech další trať v Ústeckém kraji. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v těchto dnech zahájila revitalizaci a elektrizaci úseku z Oldřichova u Duchcova do Litvínova. Celkové investiční náklady dosahují 1,1 miliardy korun.

Celý článek zde

„Zběsilé tempo mi dělá dobře“

Publikováno: 24.6.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Marián Šroba, který je na divizi 4 Metrostavu odpovědný za veškeré zemní práce. První a zároveň stěžejní zkušenosti sbíral na stavbě S7 v Gdaňsku, aktuálně řídí zemní práce na 13 menších či větších projektech v rámci Metrostavu.

Celý článek zde

Strojní závod je nejrychleji rostoucí částí Swietelsky Rail CZ. „Cítíme velký tlak na rychlost oprav a zkrácení výluk,“ říká jeho ředitel Lukáš Vostrý.

Publikováno: 24.6.2019

Po moderních strojích a technologiích, zrychlujících železniční stavby, je poptávka. Díky tomu je také Závod stroje a mechanizace nejrychleji rostoucí částí společnosti Swietelsky Rail CZ. Během necelých tří let závod své tržby posunul z nuly na zhruba 50 milionů korun a počet zaměstnanců na 17. Jejich jádro tvoří strojníci a svářeči. Sama firma, působící na trhu teprve čtvrtým rokem, letošní hospodářský rok ukončila s tržbami 1,7 miliardy korun a poprvé zdolala miliardovou hranici.

Celý článek zde

Modernizace stanice metra Jiřího z Poděbrad

Publikováno: 21.6.2019

Stanice metra Jiřího z Poděbrad byla uvedena do provozu v roce 1980 v rámci výstavby části úseku trasy II.A. Jedná se o raženou trojlodní stanici s jedním eskalátorovým tunelem a jedním podpovrchovým vestibulem. Po cca 38 letech provozu vznikl požadavek na celkovou rekonstrukci stanice a současně na vybudování bezbariérového zpřístupnění vlastní stanice.

Celý článek zde

Mulčovače Seppi BMS F 150 vč. uchycení T620 pomáhají při údržbě železničních tratí a vleček

Publikováno: 20.6.2019

Ing. Tomáš Živný je vedoucí střediska železničních staveb společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. Zeptali jsme se ho na nově pořízený mulčovač Seppi BMS F 150, který Firesta zařadila do svého strojového vybavení. Má pomoci kvalitněji pomáhat při údržbě tratí SŽDC.

Celý článek zde

Cenu Grand Prix soutěže Stavba Moravskoslezského kraje ovládlo Vodní dílo Šance v Ostravici

Publikováno: 19.6.2019

V industriálních prostorách Kompresorovny areálu Landek Park byly ve čtvrtek 13. června 2019 slavnostně vyhlášeny výsledky XIII. ročníku soutěže Stavba Moravskoslezského kraje. Vyhlašovateli soutěže, která se každoročně koná pod záštitou hejtmana kraje Ivo Vondráka a letos také pod záštitou ministra průmyslu a obchodu, jsou Svaz podnikatelů ve stavebnictví, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků, Obec architektů a Moravskoslezský kraj. V letošním ročníku bylo oproti několika minulým ročníkům přihlášeno větší množství staveb do kategorie Průmyslové stavby a kategorie Dopravní, inženýrské a vodohospodářské stavby. Mediálním partnerem této prestižní akce byly i časopisy Konstrukce a Silnice Železnice.

Celý článek zde

Výstavba druhé koleje vilniuského obchvatu Vaidotai (Pušynas) – Paneriai IXB. koridoru v Litvě

Publikováno: 19.6.2019

V prosinci 2018 skončil železniční projekt v Litvě s názvem „Výstavba druhé koleje vilniuského obchvatu Vaidotai (Pušynas) – Paneriai IXB. koridoru“. Hlavním úkolem tohoto projektu bylo změnit uspořádání železniční trati Vilnius – Kaunas a vilniuského obchvatu. Díky tomu, že dodavatel postavil dvoukolejnou trať namísto dřívější jednokolejné, již probíhá tranzitní nákladní doprava ve směru Kaunas a Klaipeda mnohem rychleji a hladčeji.

Celý článek zde

„Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská“ – výstavba nástupišť

Publikováno: 18.6.2019

Společnost REMEX CZ a. s. realizovala v období srpen 2017 až prosinec 2018 jako dodavatel společnosti OHL ŽS a. s. výstavbu tří nástupišť v rámci stavby „Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská“. Předmětem díla bylo dokončení 3. nástupiště, částečně zrealizovaného již v 1. stavbě a dále kompletní rekonstrukce nástupišť č. 5 a 6.

Celý článek zde

ČD Cargo se podílí na modernizaci pražského uzlu

Publikováno: 17.6.2019

V létě 2018 byla zahájena jedna z nejvýznamnějších železničních staveb v Praze – přestavba traťového úseku Praha-Hostivař – Praha‑Vršovice. Během této stavební akce v hodnotě zhruba 4,4 miliardy korun se celý tento úsek změní skutečně k nepoznání. Zanikne původní dvojkolejná trať přes zastávku Praha-Strašnice a zcela nová čtyřkolejná trať povede přes někdejší seřaďovací stanici Praha-Vršovice.

Celý článek zde

Kabely v metru odolají ohni i ledu

Publikováno: 17.6.2019

Metro v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP. Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci.

Celý článek zde

DC/DC převodníky pro použití v železniční dopravě

Publikováno: 14.6.2019

DC/DC převodníky jsou v železničních zařízeních používané hlavně pro převod stejnosměrného napětí z baterií směrem dolů k napájení různých řídících a silových obvodů. Důvodem je hlavně to, že v železničních dopravních prostředcích se distribuce stejnosměrného napětí řeší zejména použitím bateriových zdrojů, které udržují zařízení v činnosti i při výpadku napájení z generátorů nebo v případě jejich selhání.

Celý článek zde

„V úseku Votice – České Budějovice zvažujeme zavedení rychlosti 200 km/h“

Publikováno: 13.6.2019

říká Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC. „Vzhledem k tomu, že velká část tratě již byla nebo bude realizována mimo stopu stávající jednokolejky, jedná se o ideální a dostatečně dlouhý úsek,“ uvedl v rozhovoru pro Silnice železnice. Hovořili jsme s ním rovněž o dalším rozvoji železniční infrastruktury i budoucnosti nádraží, jejichž správu SŽDC převzala od Českých drah v roce 2016.

Celý článek zde

Visegrádská čtyřka se chystá na vysokorychlostní železnici

Publikováno: 12.6.2019

Příprava dalšího financování dopravních staveb z evropských peněz po roce 2020, lepší výběr dlužného mýtného a příprava vysokorychlostní tratě propojující Polsko, Česko, Slovensko a Maďarsko. Taková byla témata jednání ministrů dopravy a zástupců Visegrádské čtyřky v Bratislavě.

Celý článek zde

České vysokorychlostní vlaky budou jezdit podle norem francouzského TGV!

Publikováno: 12.6.2019

V Dřítči u Pardubic se v půli dubna konala Železniční konference, kterou organizuji již pátým rokem. Jedním z mých politických témat, kterému se intenzivně věnuji, je vybudování sítě vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Není tak překvapující, že hlavní témata diskuze byla zaměřena na českou železnici a její rozvoj. Společně s vrcholnými politiky a předními odborníky jsme během dvoudenní konference jednali o financování výstavby dopravní infrastruktury a o plánování vysokorychlostních tratí. Vrcholem celé konference byl podpis smlouvy mezi Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a francouzskou SNCF Mobilités o tvorbě technických standardů pro projektování VRT v České republice a o spolupráci na přípravě výstavby vysokorychlostních tratí.

Celý článek zde

Silničáři v Pardubickém kraji se vzpamatovávají po náročné zimě

Publikováno: 11.6.2019

Správa a údržba silnic Pardubického kraje zajišťuje sjízdnost silnic v zimním období na téměř třech tisících dvou stech kilometrech. Jedná se o silnice II. a III. třídy, které jsou ve vlastnictví Pardubického kraje. Právě končící zima pro ně byla jednou z nejnáročnějších od rekordního roku 2005. Například jen lednové náklady na zimní údržbu byly dvojnásobně vyšší než v předchozím roce 2018.

Celý článek zde

Na sympozium Mosty se sjelo 700 odborníků

Publikováno: 10.6.2019

Více než 700 specialistů v oboru mostního stavitelství se sešlo na 24. ročníku Mezinárodního sympozia Mosty 2019 v Brně. Rekordní účast podpořilo i několik zástupců ze zahraničí a i díky tomu lze o této akci hovořit jako o jedné z největších mezinárodních akcí svého druhu v Evropě. Na programu sympozia, které se konalo ve dnech 25. a 26. dubna v prostorách Hotelu International Brno, bylo 70 přednášek ve 4 tematických okruzích. Sympozium tradičně pořádá společnost SEKURKON s. r. o. ve spolupráci s přípravných výborem, jehož členy jsou zástupci mostařské veřejnosti. Záštitu převzalo Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa železniční dopravní cesty, s. o. a Asociace krajů ČR.

Celý článek zde

V mnoha směrech rekordní Bauma 2019

Publikováno: 10.6.2019

Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší stavební veletrh (a vlastně zřejmě i největší veletrh světa) obecně letos do Německa přilákal ve dnech 8. až 14. dubna více než 620 tisíc lidí a bylo se nač koukat. Přečtěte si, co jsme vše zažili my, zástupci skupiny Com4in – konkrétně výkonný ředitel Michal Sirovátka, obchodní ředitel Marek Janda a moje maličkost (autor článku). Jako vydavatelé časopisů Silnice Železnice, Konstrukce a All for Power a organizátoři desítek konferencí a seminářů, jsme se na beznadějně vyprodaném setkání stavařů sice neprezentovali, spíše jsme hodlali navštívit pár svých známých, obchodních partnerů a kamarádů, či načerpat „energii ze strojů“.

Celý článek zde

Moderní projektování konstrukcí infrastruktury

Publikováno: 7.6.2019

Projekční činnost spojená s infrastrukturou se čím dál více digitalizuje. Je kladen velký důraz na inovace a na produktivitu, to vše za rostoucího tlaku spojeného s požadavky na snížení ceny, zkrácení termínů a udržitelnost. Building Information Modeling (BIM) se stává rozšířenou platformou mezi projektanty a ostatními účastníky výroby a výstavby. Zvyšuje se tak úroveň projektů a informací, které jsou dostupné pro všechny členy zapojené do stavebního procesu. Následně je možné všechny tyto informace doručit například správě nemovitosti pro další použití v budoucnu. Nyní se objevuje sourozenec této platformy zaměřující se na liniové stavby známý jako BrIM (Bridge Information Modeling) a hledá využití v oblasti mostních konstrukcí.

Celý článek zde

Monolitické žlaby MEA DM1500 odvodňují plochy s vysokou zátěží areálu v Plzeňském kraji

Publikováno: 6.6.2019

Při rozšíření výrobního závodu pro automobilový průmysl v Holýšově v Plzeňském kraji bylo třeba pro odvodnění zpevněných ploch zvolit únosný systém s dostatečnou hydraulickou kapacitou. Náročným požadavkům vyhověl celopolymerický monolitický žlab MEA DM1500, který je navržen pro odolnost na vysoké zatížení D400-F900 kN. Je tak dostatečně dimenzovaný vůči očekávané zátěži a současně nabízí i tichý provoz. Celková délka odvodnění v této etapě je cca. 1100 bm.

Celý článek zde

Datový sklad stavby – jednotný zdroj dat a informací vašeho projektu

Publikováno: 5.6.2019

Obor stavebnictví je jedním z největších a nejstarších oblastí lidské činnosti. Jedná se o odvětví, které tvoří 9 % HDP EU a zaměstnává okolo 18 milionů lidí [1]. Ačkoliv by se mohlo zdát, že za celou dobu existence tohoto odvětví budou mít zavedené procesy tendenci blížit se k pomyslnému absolutnímu vrcholu efektivity, realita je zcela opačná. Znepokojujícím faktem je, že obor stavebnictví je na tom podle analýzy McKinsey Global Institute z roku 2016 z hlediska digitalizace v porovnání s ostatními obory velmi špatně. Hůře je na tom už jen lesnictví a rybolov. Neexistuje však v dnešní digitální době, založené na všudypřítomném internetu a chytrých mobilních zařízeních, nějaké východisko této neutěšené situace? Možná ano, BIM a CDE.

Celý článek zde

Komfort obyvatel zajišťuje v Sedlci u Prahy unikátní protihluková stěna

Publikováno: 3.6.2019

V dnešní zrychlující se době neustále rostou i nároky na rychlost a hustotu dopravy. Ta však přináší do okolí dopravních staveb i stoupající hladinu hluku a je nutno neustále hledat nová řešení tohoto problému.

Celý článek zde

Vytížený silniční průtah u Domažlic odvodněn obrubníkovým systémem MEA KERB

Publikováno: 31.5.2019

Právě dokončovaná rekonstrukce vozovky na průtahu silnice I. třídy/22 u Domažlic je odvodněna téměř 500 m dlouhým obrubníkovým odvodněním MEA KERB. Nepříznivé spádové a podzemní podmínky a také intenzivní provoz neumožňovaly bezproblémové použití klasických silničních vpustí. Byly zde proto navrženy a instalovány obrubníkové žlaby v celkové délce 470 metrů tak, aby dešťová voda byla svedena ihned mimo vozovku a poté odtékala plynule uvnitř žlabu do nejbližší gule, obvykle umístěné v chodníkové části. Na vozovce se tak nevytváří nesouvislé kaluže a také nepřekáží žádné vtokové mříže. Konečná dodávka proběhla na stavbu přímo z MEA výrobního závodu v Plzni.

Celý článek zde

Most ev. č. 3082-1 Svinary přes řeku Orlici – skruž a betonová mostovka

Publikováno: 31.5.2019

Společnost Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. se od dubna 2018 jako vedoucí účastník sdružení společně s firmou Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. podílí na realizaci díla: Most ev. č. 3082-1 Svinary. Jedná se jednopolový most s rozpětím 75,0 m. Nosná konstrukce je tvořená podélně předepnutou betonovou mostovkou vyztuženou ocelovým obloukem (tzv. Langrův nosník). Most bude převádět komunikaci III. třídy, chodník a inženýrské sítě. Společnost Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. v rámci sdružení zajišťovala kompletní odstranění stávající konstrukce mostu, založení a realizaci spodní stavby, výstavbu betonové mostovky, komunikace a veškeré práce spojené s napojením mostu na stávající komunikace.

Celý článek zde

Tažírna oceli testuje provoz automatického skladového zakladače

Publikováno: 31.5.2019

Nový automatický skladový zakladač pro ocelové tažené tyče uvedli do zkušebního provozu v Tažírně oceli Třineckých železáren ve Starém Městě. Jde o první část rozsáhlé investice v celkové výši 600 milionů korun, která povede k zefektivnění výroby a zvýšení kapacity produkce tažených tyčí.

Celý článek zde

Výstavba protipovodňové ochrany Olomouce jede podle harmonogramu, v Komenského ulici roste nový most

Publikováno: 29.5.2019

Sdružení Morava pod vedením společnosti SILNICE GROUP pokračuje ve stavebním koncertu v centru Olomouce. Před zraky místních roste nový most v Komenského ulici. Stavbaři dokončili pilíře spodní stavby a nyní budují podpěrnou konstrukci mostovky. Souběžně realizují přeložku inženýrských sítí včetně kanalizačního sběrače. Činí se však také archeologové – v místě budoucí náplavky na pravém břehu řeky Moravy objevili základy středověkých domů. 

Celý článek zde

Ejpovické tunely – průběh výstavby

Publikováno: 29.5.2019

V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn jižní tunel, kterým v 16:20 projel vůbec první nákladní vlak. Severní tunel se svého zprovoznění dočkal o necelý měsíc později, konkrétně 7. prosince 2018. Síť železničních drah SŽDC se tak rozrostla o dva tunelové tubusy délky v součtu přesahující 8 000 m; nejdelších železničních tunelů na území ČR. V následujícím článku se však vrátíme v čase zpět. Do doby, kdy železniční trať v úseku mezi Rokycany a Plzní vedla oklikou přes obec Chrást a kdy oba ejpovické tunely existovaly pouze v projektech. A přiblížíme, jakým způsobem probíhala výstavba obou tunelů.

Celý článek zde

Candela 2019 - interiér, exteriér a rušivé světlo v obci

Publikováno: 28.5.2019

Konference Candela 2019 – Interiér, exteriér a rušivé světlo v obci, která se bude konat 6. 6. 21019, se bude věnovat aktuálním tématům interiérového (školy, školky, kanceláře) a exteriérového (sportoviště, parkoviště, průmyslových oblasti či sklady na území obce) osvětlení veřejných prostor (I. Blok). Předmětem zájmu bude i osvětlování významných budov, objektů či náměstí. Účastníci akce získají informace i o tom, jak pracovat se světlem jako s marketingovým nástrojem. Přednášky budou postaveny na příkladech z praxe.  Součástí konference budou i veřejné zakázky a úspory energie. 

Celý článek zde

Nízkouhlíkové technologie zažívají nevídané úspěchy

Publikováno: 28.5.2019

Silničáři se už několik desetiletí snaží přijít na co nejefektivnější opravu vozovek silnic II. a III. třídy. Nyní jsou na dobré cestě. Ideální stavba je taková, ze které se neodveze žádný odpad. V Pardubickém kraji připadá velká část silniční infrastruktury na silnice II. a III. třídy, které se od šedesátých let minulého století v každém desetiletí modernizovaly novými technologiemi.

Celý článek zde

Historie a současnost odvodnění mostů

Publikováno: 27.5.2019

Vážným nepřítelem mostního objektu je voda! Neprofesionálně a nedostatečně provedené odvodnění mostního objektu, bývá častou příčinou jeho havárie a krátké životnosti, jak často zaznívá na konferencích, školeních a odborných přednáškách s mostní tematikou.

Celý článek zde

SaM – silnice a mosty na Vašich cestách V.

Publikováno: 24.5.2019

Skupina SAM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 11 ocenění Mostní dílo roku. Má zavedený a certifikovaný integrovaný systém řízení dle ČSN EN ISO 9001, ČSN EN ISO 14001 a ČSN OHSAS 18001. Má certifikovány výrobky – čerstvý beton, obalované asfaltové směsi, ocelové mostní zábradlí a zábradelní mostní svodidlo ZSSAM/H2.

Celý článek zde

II/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci Davle

Publikováno: 22.5.2019

Most v Davli, který ležící na soutoku řeky Vltavy a Sázavy, byl v letech 2017 – 2018 komplexně rekonstruován. Převádí komunikaci II/104 přes silnici II/102, dvakrát místní komunikaci (ul. Jílovská), řeku Vltavu a železniční trať spojuje obec Jílové u Prahy s Městysem Davle. Rozsah rekonstrukce byl stanoven na základě mimořádné prohlídky v roce 2014. Spodní stavba byla hodnocena stupněm IV – tedy jako špatná – a nosná konstrukce stupněm VI – tedy jako velmi špatná.

Celý článek zde

„Když budeme pokračovat v nastoleném tempu, na cíle, které jsme si dali, dosáhneme,“

Publikováno: 21.5.2019

říká Michal Blahovič, výrobní ředitel závodu Mosty Swietelsky stavební.

Celý článek zde

Výstavba mostů na I/53 Lechovice, obchvat

Publikováno: 20.5.2019

Silnice I/53 je v oblasti jižní Moravy důležitým dopravním tahem, který zajišťuje silniční spojení sídelních útvarů regionálního významu. Nadregionální význam této komunikace se projevuje v souvislosti s napojením na silnici E 59 (Vídeň – Znojmo – Jihlava) ve Znojmě a na E 461 (Vídeň – Mikulov – Brno – Svitavy) u Pohořelic. Na úseku Znojmo – Pohořelice je obec Lechovice jedinou průjezdnou obcí. Směrový a výškový průběh silnice v intravilánu obce tvoří výraznou dopravní závadu, která je zejména v zimních měsících zdrojem četných dopravních kolapsů a vážných nehod se smrtelnými následky.

Celý článek zde

Nová sušicí pec pro zinkovnu ostravské huti za 6 milionů korun sníží spotřebu elektrické energie při výrobě svodidel

Publikováno: 17.5.2019

Ostravská huť uvedla do provozu novou sušicí pec, která slouží k vysoušení svodidel po mokré chemické předúpravě před ponorem do zinkové lázně. Pec s novým systémem ohřevu vzduchu a cirkulací za 6 milionů korun uspoří elektrickou energii, čímž ušetří neobnovitelné zdroje.

Celý článek zde

Výstavba Hlávkova kolektoru. „Největší přítoky vody jsme paradoxně neřešili pod Vltavou, ale ve zvětralých horninách,“

Publikováno: 17.5.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Václav Dohnálek, vedoucí projektu ze společnosti Subterra, která se pražským kolektorům dlouhodobě věnuje.

Celý článek zde

Metrostavu vzrostl konsolidovaný hospodářský výsledek o 172 %, už devátým rokem je jedničkou na českém stavebním trhu

Publikováno: 16.5.2019

Skupina Metrostav zůstala i letos, již podeváté, jedničkou na českém stavebním trhu. V roce 2018 dosáhly celkové provozní výnosy hodnoty 35 092 mil. Kč, což představuje meziroční nárůst o 12,5 %. Téměř tři pětiny obratu vytvořily společnosti Skupiny Metrostav v čele s mateřskou společností Metrostav a.s. na českém trhu, zbývající dvě pětiny pak na zahraničních projektech, zejména na Slovensku, v Německu, Polsku a ve Skandinávii, ale také například ve Velké Británii, USA nebo Kanadě. Konsolidovaný hospodářský výsledek před zdaněním činil 913,2 mil, což představuje meziroční nárůst o 172 %.

Celý článek zde

Obrubníkové mostní odvodnění v praxi

Publikováno: 16.5.2019

V posledních letech proběhlo několik úspěšných realizací odvodnění mostní vozovky pomocí obrubníkových mostních odvodňovacích prvků MEA DECK z recyklovaného kompozitu. Pro krátkou rekapitulaci můžeme uvést několik zásadních důvodů, proč použít právě takové řešení.

Celý článek zde

II/272 Lysá nad Labem, rekonstrukce mostu ev. č. 272-006

Publikováno: 14.5.2019

Most převádí silnici druhé třídy přes komunikační síť města Lysá nad Labem a přes železniční trať SŽDC. Jedná se o část celostátní dráhy zařazené do sítě TEN-T (trať 231 Praha – Čelákovice – Lysá nad Labem – Nymburk – Poděbrady – Kolín, trať 072 Lysá nad Labem – Mělník – Litoměřice – Ústí nad Labem) a regionální dráhu (trať 232 Lysá nad Labem – Milovice). Délka mostu je 210,42 m, celková délka přemostění spolu s přístupovými rampami činí 421 m (obr. 3).

Celý článek zde

Mladí svářeči opět soutěžili v dovednostech svařování

Publikováno: 13.5.2019

Ve Frýdku-Místku se konal již 23. ročník soutěže ve svařování „Zlatý pohár Linde“. Ten letošní se uskutečnil 16. a 17. dubna 2019 na místní Střední odborné škole a mimo nejlepších českých mladých svářečů, nechyběli zástupci Slovenska, Německa, Ukrajiny a Bulharska. Díky štědrosti partnerů bylo opravdu oč soutěžit. Jedním z partnerů byla i společnost ESAB Vamberk. Na úvodním snímku předává jednu z cen marketingový zástupce firmy Aleš Plíhal. Cenu za mediální skupinu Com4In a mediální partnery akce předal šéfredaktor časopisu KONSTRUKCE Stanislav Cieslar, a to nejmladšímu účastníkovi soutěže mladých svářečů. Těch do Beskyd přijelo téměř 200.

Celý článek zde

„Chceme být prospěšní okolí, proto stavíme mosty za milion i 150 milionů korun“

Publikováno: 13.5.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Pavel Hrdina, který představuje divizi Mosty společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice, která poprvé překročila regionální stavařinu po povodních v roce 2002. Aktuálně se mostaři podílí mj. na rekonstrukci přivaděče k D1 u Jihlavy a na řadě dalších zakázkách silniční a železniční infrastruktury.

Celý článek zde

SUDOP PRAHA otevřel ve svém sídle prestižní mezinárodní digitální akademii

Publikováno: 9.5.2019

Za účasti vrcholných představitelů státní správy, zástupců stavebních firem i státních správců dopravní infrastruktury otevřel pan Tomáš Slavíček, generální ředitel společnosti SUDOP PRAHA a prezident společnosti Bentley Systems, pan Alan Lamont, první pobočku mezinárodní digitální Bentley akademie v Evropě. Tento prestižní vzdělávací institut, který dosud funguje jen na několika málo místech světa, bude nově sídlit i na pražském Žižkově, v sídle SUDOPU PRAHA, jedné z největších českých projekčních kanceláří. Ta se již více než 65 let zaměřuje především na oblast dopravní infrastruktury.

Celý článek zde

Most přes řeku Orlici v městské části Hradec Králové – Svinary

Publikováno: 9.5.2019

V průběhu tohoto roku měla společnost Firesta – Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. možnost spolupracovat na přemostění řeky Orlice v městské části Hradec Králové – Svinary. Část, kterou jsme měli na starosti, byla výroba, montáž, realizační a výrobní dokumentace ocelové nosné části nového mostu.

Celý článek zde

Mosty Pražského Semmeringu

Publikováno: 7.5.2019

Jedná se o dvojici kamenných mostů převádějící trať Praha Smíchov – Hostivice přes Prokopské údolí, které přemosťují Dalejský potok, ulici Hlubočepskou, Na Srpečku a jednokolejnou trať Praha Smíchov – Rudná – Beroun. Mosty jsou součástí souboru památkově chráněných objektů Buštěhradské dráhy tzv. Pražský Semmering a oba jsou zapsány jako nemovitá kulturní památka, tudíž jsou památkově chráněné. Nosnou konstrukci mostů tvoří v jednom případě kamenné půlkruhové klenby a v druhém pak kombinované kamenno-cihlové půlkruhové klenby. V poli č. 5 jednoho z mostů je nosná konstrukce tvořena ocelovou konstrukcí. Mosty byly postaveny v letech 1870 – 1872 a následně uvedeny do provozu. V průběhu let na nich proběhlo několik oprav během životnosti mostů včetně výměny ocelové konstrukce v r. 1923.

Celý článek zde

Sázka na nový závod Mosty společnosti Swietelsky stavební vychází

Publikováno: 6.5.2019

Dálniční a silniční mosty, zárubní zdi i lávka na místní komunikaci tvoří hlavní letošní zakázky závodu Mosty společnosti Swietelsky stavební, založeného loni v dubnu. Dohromady jde o práce za více než 200 milionů korun bez DPH. Firma tak postupně naplňuje podnikatelský záměr vybudovat silný „mostařský“ závod, který si získá pevnou pozici na českém stavebním trhu.

Celý článek zde

Sanace za nepříznivých podmínek

Publikováno: 3.5.2019

Na německé dálnici A8 vedoucí skrz Sársko byla v blízkosti obce Merzig nutná sanace stavebního objektu mostu. Na základě vysokého časového tlaku byly při utěsnění říms a desky mostovky použity dva speciální produkty společnosti MC.

Celý článek zde

Obnovení silnice III/2565 Most – Mariánské Radčice: SO 201 Most přes kolejiště ČD a řeku Bílinu

Publikováno: 2.5.2019

Předmětem článku je popis technického řešení silničního mostu SO 201 přes kolejiště ČD a řeku Bílinu navrženého v rámci obnovy komunikačního spojení města Mostu s okolními obcemi ležícími severně od města Most, tj. Mariánské Radčice a Braňany. Návrh mostu je silně ovlivněn bývalou těžbou hnědého uhlí v místě mostu, kde se nacházejí mohutné výsypky. Současně navržený most řeší požadavek na překlenutí velkého rozpětí přes kolejiště tramvajových a železničních tratí v prvním poli.

Celý článek zde

„Výluky jsou čím dál kratší, proto potřebujeme co nejkvalitnější vybavení na železničních strojích“

Publikováno: 30.4.2019

říká Tomáš Exnar ze společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice, která investovala do nových přídavných zařízení na dvoucestných rypadlech.

Celý článek zde

Historie hydroizolací mostů

Publikováno: 29.4.2019

Příspěvek se zabývá hydroizolacemi mostů na území České republiky od minulosti po současnost. Zvláštní důraz je kladen na hydroizolace betonových mostů z asfaltových pásů. Ukazuje stručně vývoj a přináší přehled hydroizolací z hlediska materiálu a technologie na tomto typu mostu. Příspěvek rozšiřuje a aktualizuje příspěvek z roku 2014 [1].

Celý článek zde

Oprava mostu ev. č. 602-043, Brněnský most v Jihlavě

Publikováno: 26.4.2019

Tento příspěvek popisuje rekonstrukci mostu ev. č. 602–043 v Jihlavě na silnici II. třídy č. 602, procházející celým městem. Před výstavbou dálnice D1 byl objekt na hlavní komunikaci Praha-Brno. Proto je most také označován názvem Brněnský most. Objekt převádí silnici II/602 přes řeku Jihlávku, místní komunikaci, soukromý průmyslový areál a hluboké údolí, v kterém leží blízká Jihlavská ZOO. Most je v majetku Kraje Vysočiny a ve správě Krajské správy a údržby silnic Vysočiny.

Celý článek zde

Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova SO 02-19-05 – Most v km 40,672

Publikováno: 25.4.2019

Jak z nadpisu vyplývá, mostní objekt se nachází na železnici mezi stanicemi Řikonín – Vlkov u Tišnova, a sice v km 40,672 trati č. 250 Brno – Havlíčkův Brod. Původní konstrukce dvoukolejného mostního objektu pochází z roku 1941. Disponuje celkem 14 železobetonovými klenbami se světlým rozpětím přibližně 12 m, díky čemuž jeho celková délka činí 210 m. Směrově je pak objekt situován do oblouku o poloměru cca 600 m. Mostní objekt překlenuje údolí, s místní účelovou komunikací a trvalou vodotečí – řeka Libochůvka, mezi obcemi Řikonín a Kutiny. Pilíře i opěry jsou provedeny z monolitického betonu, opatřeny kamennou obezdívkou v podobě řádkového zdiva až pod úroveň monolitických betonových bloků, plnících funkci opěr klenebních oblouků. Do paměti veřejnosti se viadukt vepsal mimo jiné nešťastnou událostní, při níž v prosinci roku 1970 došlo k vykolejení, a dokonce zřícení dvou vozů mezinárodního expresu Pannonia. Při této tragické nehodě zemřelo celkem 31 osob.

Celý článek zde

Konference Dopravní infrastruktura 2019 - stojí za to přijet

Publikováno: 24.4.2019

Historie konference Dopravní infrastruktura sahá do roku 2006, kdy se v Masarykově koleji v Dejvicích konal její první ročník pod taktovkou společnosti AF-CityPlan pod původním názvem Bezpečná dopravní infrastruktura.

Celý článek zde

Mostní dílo roku 2017

Publikováno: 24.4.2019

Každý rok na jaře se koná mezinárodní sympozium Mosty. Letošní sympozium MOSTY 2019 bude již 24. v pořadí a bude se konat ve dnech 25. – 26. dubna 2019 v hotelu International v Brně. Součástí letošního sympozia je soutěž o Mostní dílo roku 2017, do které se mohly přihlásit mosty, které byly uvedeny do provozu v roce 2017, případně dříve, a které se již osvědčily v provozu po dobu minimálně jednoho roku. Přípravnému výboru sympozia bylo předloženo 6 návrhů, z toho 2 v kategorii novostavba a 4 v kategorii přestavba nebo oprava. Přípravný výbor doporučil ministrovi dopravy k ocenění celkem 3 mosty. Ocenění budou předána projektantům a zhotovitelům mostů v úvodu sympozia za účasti vrcholných představitelů resortu dopravy.

Celý článek zde

Tři roky v německé buňce

Publikováno: 24.4.2019

Tak by se dala s nadsázkou popsat práce šestadvacetiletého Jakuba Mareše, který se intenzivně připravuje na projekt divize 4 Metrostavu v německé Pirně. Na obchvatu města kousek za českou hranicí vyroste nový kilometrový semi-integrovaný most, na němž se podílí i ocelářská divize Metrostavu. Pro mladého přípraváře a stavbyvedoucího nejde o první stavbu v Německu. Podílel se také na výstavbě dvou dálničních mostů v Dortmundu na dálnici A1 Bremen – Köln.

Celý článek zde

AŽD Praha získala další zakázky v Bělorusku

Publikováno: 23.4.2019

Další dva významné kontrakty s Běloruskou železnicí uzavřel český výrobce a dodavatel řídicích a zabezpečovacích technologií, společnost AŽD Praha. V rámci modernizace železniční tratě Žlobin – Kalinkoviči – Slověčno dodá v počáteční etapě zabezpečovací zařízení za 20 mil. Kč a pro železniční uzel Kalinkoviči technologie v hodnotě 270 mil. Kč.

Celý článek zde

TOTAL ČR: Naše cesta k speciálním asfaltům

Publikováno: 23.4.2019

TOTAL ČESKÁ REPUBLIKA s. r. o. je tradičním dodavatelem asfaltových pojiv a na tuzemském trhu působí již od roku 1993. Asfalty dováží převážně z německé rafinérie Leuna (která produkuje produkty špičkové kvality) přímo z vakuové destilační jednotky bez následné hloubkové konverze. Dále také z rafinérie Brunsbüttel, která je jako jedna z mála v Evropě specializovaná na výrobu asfaltů a asfaltových výrobků, a z dalších rafinérií skupiny TOTAL. Společnost TOTAL ČR se zaměřuje zejména na speciální asfaltové produkty s vyšší přidanou hodnotou.

Celý článek zde

ŘSD zahájilo výstavbu dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy

Publikováno: 23.4.2019

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo ve čtvrtek 14. března výstavbu dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy. Dálnice D35 je plánována v trase Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou a po dokončení bude s celkovou délkou přes 200 kilometrů druhou nejdelší dálnici v ČR. D35 je také v celé svojí délce součástí globální sítě TEN-T evropských dopravních koridorů.

Celý článek zde

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo modernizaci D1 na dalších dvou úsecích

Publikováno: 22.4.2019

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo modernizaci na dalších dvou úsecích dálnice D1. Jedná se o Velké Meziříčí, západ (EXIT 141) – Velké Meziříčí, východ (EXIT 146) a Velký Beranov (EXIT 119) – Měřín (EXIT 134).

Celý článek zde

Bankovní záruky po odstoupení od smlouvy o dílo dle smluvních podmínek FIDIC

Publikováno: 22.4.2019

Výstavba pozemních komunikací v České republice je po právní stránce řešena v režimu smluv o dílo, které vycházejí ze zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku (dále jen „obč. zák.“). Nicméně z převažující části je zákonná úprava doplňována vzorovými smluvními podmínkami FIDIC. Výstavba pozemních komunikací jako jsou dálnice a silnice I. tříd je v současné době prováděna z převážné části dle obecných smluvních podmínek pro výstavbu pozemních inženýrských staveb projektovaných objednatelem (tzv. Conditions of Contract for Construction, používaná zkratka CONS nebo i Red Book/Červená kniha; dále jen „obecné podmínky CONS“) 1. Tyto obecné podmínky CONS jsou doplněny, měněny a rozšiřovány zvláštními podmínkami, které vydalo Ministerstvo dopravy ČR (dále jen „zvláštní podmínky“ nebo též „ZP“) 2.

Celý článek zde

SŽDC zahajuje kompletní rekonstrukci stanice Letohrad za miliardu korun

Publikováno: 21.4.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes slavnostně zahájila rekonstrukci stanice Letohrad v Pardubickém kraji, která spočívá v kompletní přestavbě kolejiště a nástupišť. Stavební práce zajistí Společnost Rekonstrukce žst. Letohrad, jejími společníky jsou firmy Chládek a Tintěra Pardubice a Elektrizace železnic Praha.

Celý článek zde

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu dálnice D3 v úseku Hodějovice – Třebonín

Publikováno: 20.4.2019

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu dálnice D3 v úseku Hodějovice – Třebonín. Spolu s úsekem mezi Úsilným a Hodějovicemi bude tato stavba tvořit obchvat Českých Budějovic, který odvede z města veškerou tranzitní dopravu.

Celý článek zde

SŽDC zahajuje druhou etapu rekonstrukce uzlu Přerov za více než tři miliardy korun

Publikováno: 19.4.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) uzavřela smlouvu na realizaci druhé etapy rekonstrukce uzlu Přerov, která obsahuje přestavbu výhybny Dluhonice a navazujících mezistaničních úseků. Za 3,22 miliardy korun bez DPH budou stavební práce provádět společnosti EUROVIA CS, Subterra, STRABAG Rail a GJW Praha. Hotovo má být do konce roku 2021. S financováním stavby pomůže Evropská unie prostřednictvím programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy).

Celý článek zde

Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová

Publikováno: 19.4.2019

Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová. Dálnice D1 je důležitou dopravní spojnicí od Bratislavy údolím Váhu do oblasti Vysokých Tater a dále přes Prešov a Košice do nejvýchodnější části Slovenska. Předmětný úsek dálnice navazuje na připravovaný úsek Turany – Hubová na západní straně a připojuje se na již provozovaný úsek při odpočívadle Ivachnová na východní straně. V současnosti je celá doprava vedena po silnici I/18, která svojí kapacitou, technickými parametry a stavem v některých úsecích současnému dopravnímu zatížení cesty nevyhovuje a navíc prochází intravilánem města Ružomberok. Stavba je realizována podle smluvních podmínek FIDIC – žlutá kniha. Tento článek popisuje zásadní změnu stavby v průběhu výstavby spočívající v úpravě trasování cca 5 km dálnice včetně tunelu Čebrať, kterému se věnuje podrobněji.

Celý článek zde

Začíná rekonstrukce železniční stanice Řetenice

Publikováno: 18.4.2019

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahajuje rekonstrukci železniční stanice Řetenice na trati z Ústí nad Labem do Chomutova. Vedle přestavby samotné stanice řeší i úpravu navazujících mezistaničních úseků směrem na Teplice v Čechách, Oldřichov u Duchcova a Úpořiny. Stavba přinese kromě zkrácení jízdní dob také zvýšení bezpečnosti cestujících vybudováním mimoúrovňových nástupišť s bezbariérovým přístupem.

Celý článek zde

Inovativní materiál pro hydroizolaci a ochranu železobetonových mostních konstrukcí II.

Publikováno: 18.4.2019

Společnost BASF Stavební hmoty Česká republika s. r. o. představuje inovativní jednosložkovou hydroizolační a ochrannou membránu na cementové bázi MasterSeal 6100 FX. Mezi hlavní přednosti tohoto materiálu patří použití lehkých plniv v kombinaci s vybranými pojivy a speciálními polymery v práškové podobě, čímž je možné dosáhnout požadované ochranné vrstvy s polovičním množstvím materiálu ve srovnání s tradičními dvousložkovými cementovými izolacemi. Zároveň však není kompromitována elasticita materiálu (tj. schopnost překlenovat trhliny) a odolnost vůči agresivnímu prostředí (mráz, chloridy, vysoká vlhkost atd.). Deklarované vlastnosti a odolnosti byly ověřeny na řadě silně exponovaných referenčních staveb napříč odvětvími: od vodohospodářských staveb (vodní kanály, akvadukty, přehrady, čistírny odpadních vod), přes průmyslové stavby (výrobní haly, zásobní sila, technologické nádrže) až po dopravní stavby (mosty, tunely, lávky). Produkt je certifikovaný dle ČSN EN 1504-2 pro následující principy a metody: ochrana proti průsaku, kontrola vlhkosti a zvýšení fyzikální odolnosti.

Celý článek zde

Workshop představil pilotní projekty a klíčové prvky BIM

Publikováno: 18.4.2019

V pořadí již deváté pokračování úspěšného workshopu Budoucnost zadávání a realizace stavebních zakázek, pořádaného analytickou společností CEEC Research a společností Graitec, proběhlo ve čtvrtek 28. března v budově Ministerstva dopravy a potvrdilo velký a stále rostoucí zájem odborníků i novinářů o téma digitalizace ve stavebnictví a využívání informačního modelu budov BIM.

Celý článek zde

Veřejní investoři říkají, že stát neposkytuje potřebnou podporu pro digitalizaci stavebnictví. Klíčové je financování pilotních projektů

Publikováno: 17.4.2019

Společnost CEEC Research zpracovala mezi veřejnými investory průzkum věnovaný digitalizaci stavebnictví, ze kterého mimo jiné vyplynulo, že 84 % z nich nepociťuje ze strany státu dostatečnou podporu pro vzdělávání v efektivním uplatňování metody BIM. Od roku 2022 přitom stát ukládá těmto investorům povinnost využívat metodu BIM u všech nadlimitních stavebních zakázek. Vyvstává tak otázka, zda bude Česko včas připraveno na digitalizaci stavebnictví.

Celý článek zde

AŽD Praha dodá diagnostiku pro Izraelské železnice

Publikováno: 17.4.2019

V návaznosti na úspěch ve výběrovém řízení byla podepsána rámcová smlouva mezi českou společností AŽD Praha a Israel Railways Ltd. (Izraelskými železnicemi) o dodávkách neinvazivní diagnostiky výhybkových přestavníků v rámci sítě Izraelských železnic.

Celý článek zde

Škoda Transtech prodala třetí tramvaj do německého Schöneiche

Publikováno: 17.4.2019

Společnost Škoda Transtech ze skupiny Škoda Transportation dodá třetí tramvaj ForCity Smart Artic X34 do německého města Schöneiche. Celková hodnota kontraktu činí zhruba 3 miliony EUR. Tramvaj bude vyrobena ve finském závodě v Kajaani a do Německa bude dodána na jaře 2020. 

Celý článek zde

Architektonicko-konstrukční soutěž „Dvorecký most“

Publikováno: 17.4.2019

V uplynulém roce jsem se ve spolupráci s Ing. arch. Martinem Smržem spolu s kolegy Lukášem Molcarem a Danou Wangler zúčastnil dvoukolové mezinárodní otevřené architektonicko-konstrukční soutěže „DVORECKÝ MOST“. Přestože v prvním kole bylo podáno celkem 45 soutěžních návrhů, podařilo se nám s naším návrhem postoupit do druhé fáze, kde jsme se nakonec umístili na šestém místě. To lze zajisté vnímat jako velmi úspěšný výsledek, zvláště s přihlédnutím k tomu, že námi navržená konstrukce je bezpečně realizovatelná a dle našeho názoru tvoří i velmi zdařilý architektonický prvek respektující umístění mostu.

Celý článek zde

Lávka přes řeku Lubinu v Příboře

Publikováno: 16.4.2019

Od května do listopadu 2018 realizovala společnost STRABAG a. s. ve městě Příbor výstavbu lávky, jejíž konstrukce převádí pěší stezku přes koryto řeky Lubiny. Lávka spojuje ulici „Rudoarmějců“ s ulicí „Smetanova“ na levém břehu, kde je pěší stezka napojena na komunikaci a přejezd přes železniční trať. Lávka se nachází na území ochranného pásma Městské památkové rezervace Příbor a nahradila staré kovové přemostění. Na tuto mimořádně tenkostěnnou konstrukci lávky byl použit speciální typ betonu, který má oproti normálnímu betonu vynikající mechanické vlastnosti. Ultra-vysokohodnotný beton, ze kterého je lávka vyrobena, má zhruba čtyřikrát či pětkrát vyšší tlakovou pevnost a vyšší tahové pevnosti. Disponuje tak vyšší trvanlivostí, což umožnilo nechat jako pochozí vrstvu lávky jen betonovou desku nosné konstrukce bez další úpravy. Nemusely tak být aplikovány žádné asfaltové kryty a nátěry. Životnost betonu se uvádí až 100 let.

Celý článek zde

Silnice II/272 Lysá nad Labem, rekonstrukce mostu ev. č. 272-006

Publikováno: 15.4.2019

Silnice II/272, procházející městem Lysá nad Labem, propojuje v severojižním směru dálnice D10 a D11 a je jednou z páteřních komunikací Středočeského kraje. Na své trase poplatné historickému vývoji prochází silnice II/272 přímo městem Lysá n. L. Součástí průtahu městem je i výškově komplikované přemostění zhlaví nádraží. Silnice je zde převedena po mostě a přístupových rampách přes rozsáhlé kolejiště nádraží Lysá. Dopravní zatížení převáděné komunikace II. třídy je vysoké – jedná se o cca 10 000 vozů/den včetně značného podílu nákladní kamionové dopravy.

Celý článek zde

3D projektování mostů

Publikováno: 12.4.2019

3D modelování konstrukcí infrastrukturních staveb souvisí s požadavky na BIM model. BIM představuje nový přístup k tvorbě, nakládání a využívání dat, které vznikají v projektu a mají být využitelné pro všechny účastníky projektu, tedy i investora během provozu po dobu životnosti konstrukce. 3D model je jedna z možností prezentace projektované stavby a jde o důležitou (ne jedinou) součást BIM modelu.

Celý článek zde

„Stavebnictví pomůže jen legislativní revoluce“

Publikováno: 11.4.2019

je přesvědčený obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf. V rozhovoru pro Silnice železnice rozebírá, jak je Metrostav připravený na soutěž o výstavbu nové linky metra, proč by měl stát tlačit na snadnější zaměstnávání cizinců a upozorňuje, že cenové odhady investorů zhusta neodpovídají reálným cenám stavebních prací. Dotkli jsme se rovněž aktuálních kauz „Geosan na D1“ a co vedlo sdružení firem k odstoupení od smlouvy na stavbě dálnice D11.

Celý článek zde

Konference dozorování – Brno 2019

Publikováno: 10.4.2019

Autor tohoto textu se domnívá, že téměř každý, kdo se pohybuje v oboru dopravních staveb v českém prostředí, by s jistou mírou oborové sebereflexe musel uznat, že v oblasti investorského projektového řízení mají dopravní stavby prostor k rozvoji. Protože jsou si této skutečnosti vědomy i konzultační společnosti, které se v oboru pohybují, s podporou České asociace konzultačních inženýrů (CACE) vznikla v roce 2018 Konference dozorování. Tato konference do pojmu „dozorování“ zahrnuje projektové řízení a správu zakázky na investorské úrovni, a proto se mezi tématy neobjevují jen ryze praktické problémy novel předpisů a zkušeností ze staveb, ale hovoří se i o koncepcích, metodikách a budoucnosti.

Celý článek zde

Horizon Grand Prix, 17. – 18. 4. 2019

Publikováno: 9.4.2019

Pátý ročník národního finále závodů autíček na vodíkový pohon v Ostravě bude výjimečný počtem závodních týmů a atraktivním programem pro návštěvníky všech věkových kategorií. Dva dny dramatických závodů Horizon Grand Prix představí 17. – 18. 4. 2019 v Trojhalí v Ostravě energii budoucnosti – vodík a nadějné technické talenty ze středních škol České republiky.

Celý článek zde

Začínáme vylepšovat stav silnic, soutěžení na nejnižší cenu ale přináší státu ekonomické ztráty

Publikováno: 5.4.2019

Navzdory velikým problémům způsobeným především nevyhovující legislativou a vyhodnocováním zakázek na základě nejnižší ceny setrval v roce 2018 pozitivní trend ve výrobě rozhodujících materiálů pro stavbu silnic. Mohl by se tak začít zlepšovat jejich roky zanedbaný stav. V loňském roce se objem vyrobených asfaltových směsí blížil 8 milionům tun. Jedná se tak o jeden z nejlepších roků v historii. Důvodem je především zvýšení objemu financí v rozpočtu ŘSD ČR určených na opravy a rekonstrukce, a to jak dálnic, tak silnic I. třídy, a financí v rozpočtu krajů.

Celý článek zde

Nákladní vozy Mercedes-Benz pro stavbu

Publikováno: 2.4.2019

Nákladní vozidla Mercedes-Benz jsou velmi oblíbená pro svou robustnost, spolehlivost, dlouhou životnost, vysokou užitnou hodnotu a širokou nabídku doprovodných služeb. To jsou hlavní důvody, proč Mercedes-Benz v roce 2018 obsadil již po sedmnácté v řadě první pozici v prodeji nákladních vozidel nad 6t celkové hmotnosti v České republice. Značka je zároveň za rok 2018 i evropským leadrem v prodeji nákladních vozidel. Podívejme se nyní na jednotlivé typové řady, které Mercedes-Benz nabízí.

Celý článek zde

Zeppelin na veletrhu Bauma 2019

Publikováno: 2.4.2019

Po třech letech je tu opět stavební veletrh Bauma. A Zeppelin se svou prezentací stavební techniky Caterpillar patří opět mezi největší vystavovatele.

Celý článek zde

Stavebnictví jede nadoraz, letos ještě čeká růst zakázek

Publikováno: 22.3.2019

Stavebnictví v loňském roce rostlo nejrychleji za posledních 14 let. Ještě více než jiné obory se ale potýká s nedostatkem pracovníků, problémy s obsazováním volných míst hlásí 95 % firem. Budou i v letošním roce stavební firmy nucené kvůli nedostatku kapacit odmítat zakázky?  

Celý článek zde

Defektoskopie u Správy železniční dopravní cesty

Publikováno: 19.3.2019

1. Úvod Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (dále jen SŽDC) v rámci zvyšování technické úrovně diagnostiky železniční dopravní cesty, v loňském roce dokončila přípravu nového systému defektoskopie kolejnic. V rámci tohoto záměru byla u SŽDC pořízena diagnostická jednotka pro nedestruktivní kontrolu kolejnic (dále jen DJ NDT), měřicí vozík systému vířivých proudů a další technické prostředky lokální diagnostiky kolejnic. Všechny tyto měřicí systémy jsou provozovány Technickou ústřednou dopravní cesty v Hlavním defektoskopickém středisku SŽDC se sídlem v Pardubicích. V průběhu roku 2018 došlo k zahájení plného provozu jednotky DJ NDT a následně i ke změně v systému defektoskopické kontroly kolejnic na všech úrovních jejího zajištění.

Celý článek zde

Přehled metod používaných při hodnocení stavu pozemních komunikací

Publikováno: 12.3.2019

Jen stěží se najde řidič motorového vozidla, který by se nikdy nevyjadřoval ke stavu té či oné pozemní komunikace. Nejčastěji si pak všímáme množství a velikosti výtluků na vozovce. Ač se to možná někomu nezdá, pravidelné kontroly stavu vozovek zabezpečuje i vlastník nebo správce dotčené komunikace a o jejím výsledku vede záznam. Tyto prohlídky mají většinou charakter vizuální kontroly a podle rozsahu se dělí do čtyř kategorií. Nejkratší interval mají běžné prohlídky, na dálnicích se provádí každý pracovní den, na silnicích I. třídy 2x týdně, na silnicích nižších tříd již méně často. Běžnou prohlídkou se zjišťuje hlavně správná funkce dopravního značení, bezpečnostního zařízení a závady ve sjízdnosti. Naopak podrobnější diagnostický průzkum zpravidla předchází plánované opravě či rekonstrukci vozovky a slouží jako podklad pro přípravu projektové dokumentace. Některá měření se také provádí před uvedením nové vozovky do provozu. K tradičním zkoumaným parametrům patří měření protismykových vlastností vozovky, měření průhybů a hodnocení únosnosti prostřednictvím rázového zařízení FWD, či odběr jádrových vývrtů a jejich analýza v laboratoři. Mezi novější metody lze zařadit georadar, s jehož pomocí je možné stanovit tloušťky vrstev vozovky. Laserové skenování umožňuje měřit proměnné parametry, jako je příčná a podélná nerovnost a díky termokameře lze mimo jiné určit teplotu asfaltové směsi při pokládce vrstev asfaltových vozovek.

Celý článek zde

EUROVIA CS zahajuje práce na modernizaci dálnice D1 v úseku Mirošovice - Hvězdonice

Publikováno: 7.3.2019

Na začátku března začínají práce na dálnici D1 v úseku Mirošovice – Hvězdnice. V pátek 8. března se zahájí realizace dopravního opatření, aby pracovníci mohli pracovat v pravém odstavném pruhu a připravit ho na plné zatížení z převedené dopravy. O víkendu 16. -17. března pak dojde k demolici mostu přes dálnici u Mirošovic. Práce provádí EUROVIA CS pro ŘSD do roku 2021.

Celý článek zde

EUROVIA CS zahajuje modernizaci dálnice D1 v úseku Soutice - Loket

Publikováno: 7.3.2019

Na začátku března začínají práce na modernizaci dálnice D1 v úseku Soutice – Loket. Práce provede EUROVIA CS pro ŘSD ČR do roku 2020.

Celý článek zde

Začátek roku 2019 zaznamenal mírný pokles počtu i objemu vypisovaných veřejných investic

Publikováno: 7.3.2019

V prvním měsíci roku 2019 bylo vypsáno 625 veřejných investic v celkové hodnotě 21 miliard korun, což v meziročním srovnání představuje mírný čtyřprocentní, respektive devítiprocentní pokles. V oblasti ukončování výběrových řízení začátek roku zaznamenal zvýšenou aktivitu investorů a konkrétním dodavatelům bylo zadáno o polovinu více zakázek než v loňském roce. Vyplývá to z nejnovější analýzy zpracované analytickou společností CEEC Research na základě dat uveřejněných ve Věstníku veřejných zakázek na konci ledna 2019.

Celý článek zde

STAVBA ROKU 2019 otevřela přihlášky. Uzávěrka je do 10. června!

Publikováno: 7.3.2019

Nadace ABF – Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství vypisuje již 27. ročník tradiční prestižní soutěžní přehlídky toho nejlepšího co se událo ve stavebnictví a architektuře. Vypisovateli jako každoročně jsou kromě Nadace ABF, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě a Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Přihlášky do soutěží STAVBA ROKU 2019 a ZAHRANIČNÍ STAVBA ROKU 2019 jsou otevřené do 10. června 2019. Přihlášky najdete na www.stavbaroku.cz. 

Celý článek zde

Zimní podmínky prověřily odolnost obrubníkového odvodnění MEA KERB

Publikováno: 7.3.2019

V obci Pila (550 m n.m.) na pomezí Slavkovského lesa byly na podzim 2018 nainstalovány obrubníky MEA KERB, které odvádí dešťovou vodu z nedostatečně spádované vozovky. Systém MEA KERB z polymerického betonu byl pečlivě vybrán po dohodě s projektantem a konzultacích se stavební firmou. Ve vyšších polohách musí odolávat nejen mrazům, ale je také vystaven vyšším rázovým účinkům při zimní údržbě (pro zatížení A15-D400 kN). Díky systému pero-drážka bylo možné žlaby skládat bez problémů do oblouku a zároveň nezasahovaly do vozovky. I letošní náročná zima prověřila odolnost a pevnost zvoleného materiálu žlabu – polymerického betonu. 

Celý článek zde

Metodika pro termografické měření objektů dopravní infrastruktury

Publikováno: 6.3.2019

V roce 2016 byla v Centru dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) vytvořena metodika pro termografické měření objektů dopravní infrastruktury. Metodika popisuje použití termografické metody při diagnostice mostů, pozemních komunikací a tunelů. V případě mostů se měření provádí standartní ruční termokamerou, u vyšších nebo špatně přístupných staveb ji lze osadit na dron. Při termografickém snímání pozemních komunikací a tunelů je výhodné připevnit termokameru na měřicí vozidlo. Termografie jako nedestruktivní diagnostická metoda mimo jiné umožňuje odhalit skryté vady pod povrchem konstrukce. Odlišné teploty na povrchu konstrukce mohou být důsledkem poškození pod povrchem a zobrazují se jako teplotní anomálie na zaznamenaném termosnímku. Tuto technologii lze využít k určení oblastí, na které je potřeba zacílit podrobnou (lokální) diagnostiku. Hlavní výhodou této metody je její rychlost a jednoduchost, kdy lze měření provádět i bez přímého přístupu ke konstrukci a bez nutnosti vyloučení provozu. Naopak některé druhy měření je možné provádět pouze za určitého počasí a denní doby. Metodika definuje nejvhodnější podmínky pro měření. V neposlední řadě se metodika pokouší varovat před možnými chybami, kterých se lze dopustit špatným postupem při měření nebo nevhodnou obsluhou termokamery.

Celý článek zde

Obnova železničního náspu v traťovém úseku Hájek – Dalovice

Publikováno: 4.3.2019

Nestává se každým dnem, aby došlo k rozsáhlému sesuvu na frekventované železniční trati, proto bychom rádi uvedli několik technických údajů a zajímavostí ohledně mediálně propírané situace po kolapsu náspu na trati poblíž Dalovic.

Celý článek zde

Na dálnici D8 u Prahy se vracejí práce a dopravní omezení

Publikováno: 1.3.2019

Na začátku března se na dálnici D8 u Prahy vracejí pracovníci EUROVIA CS, aby dokončili opravy na 7km úseku dálnice, konkrétně provedli výměnu druhého dálničního mostu u Zdib. Od 1. března budou realizována dopravní opatření v místě a v pondělí 4. března začnou práce, které provádí EUROVIA CS pro ŘSD ČR.

Celý článek zde

„Nejhorší je nedostatek času, ale při dobré organizaci se dají zvládnout i tři stavby najednou“

Publikováno: 1.3.2019

říká Ing. Jiří Zapadlo z divize 4 Metrostavu, mj. hlavní stavbyvedoucí opravy cementobetonové (CB) vozovky na dálnici D5. Desetikilometrový úsek má být hotový za 105 dní včetně bourání cementobetonového krytu, instalace svodidel a dalších technologických prací.

Celý článek zde

Smart Construction od Komatsu - systém budoucnosti je k dispozici už dnes

Publikováno: 27.2.2019

Rychlejší provedení projektu s efektivní úsporou pohonných hmot, významné ušetření vrstvených materiálů, to vše s menším počtem lidí a tedy s výrazně vyšší bezpečností na pracovišti - to jsou hlavní výhody, které zákazníkovi přináší systém Smart Construction. Zrodil se před čtyřmi lety v Japonsku u tamního výrobce stavebních strojů Komatsu, dnes je značka registrovaná po celém světě včetně České republiky a otevírá cestu pro budoucí chytré technologie ve stavebnictví.

Celý článek zde

peTAG? Chytré řešení, usnadňující revize vázacích a kotevních řetězových prostředků

Publikováno: 27.2.2019

Každého bezpečnostního technika a vedoucího provozu zatěžuje „papírová“ administrativa spojená s pravidelnou bezpečnostní kontrolou vázacích prostředků. Ta je nutná a nevyhnutelná. Jde přeci o zdraví obsluhy a bezpečnost při manipulaci s produkty a materiálem. Už žádné dohledávání certifikátů a revizních zpráv pro auditory. Vše na jednom místě a vždy on-line. 

Celý článek zde

Modernizace spádoviště v žst. Praha-Libeň včetně protihlukových opatření

Publikováno: 25.2.2019

Účelem stavby bylo vyřešit snížení nadlimitní hladiny hluku vznikající na libeňském spádovišti. Hluk je způsoben zejména vlakotvornými pracemi ve spojení s provozem kolejových brzd. Tento rušivý zvuk, který je způsobený dobrzďováním jednotlivých odvěsů při rozřaďování nákladních vlaků, je od roku 2008 předmětem stížností obyvatel přilehlých bytových domů. Za účelem boje proti překračování hygienických limitů hluku vzniklo i sdružení Tichá Libeň. Od uvedené doby byla opakovaně prováděna akustická měření a rovněž probíhala jednání mezi provozovatelem spádoviště Správou železniční dopravní cesty (dále jen SŽDC) a Hygienickou stanicí hlavního města Prahy (dále jen HS HMP) na řešení nastolené situace. Po opakovaném vydání časově omezených povolení provozu zdroje nadměrného hluku ze strany HS HMP vyústila celá situace v roce 2013 příslibem SŽDC provést technická opatření na snížení hladiny hluku – impulsem bylo neudělení dalšího časově omezeného povolení.

Celý článek zde

Na hostivařské trati Swietelsky Rail o dva měsíce zkrátil technologickou přestávku. Bude víc času na komplikovaný most v Zahradním Městě

Publikováno: 22.2.2019

Náročná optimalizace pražského traťového úseku z Hostivaře na hlavní nádraží má za sebou první půlrok a s novou stavební sezonou vstoupila do další fáze.

Celý článek zde

Skanska zahájila rekonstrukci železničního spojení mezi Kadaní a Kadaní-Prunéřovem

Publikováno: 22.2.2019

Do roku 2021 opraví také kadaňské nádraží a postaví novou zastávku, která zajistí obsluhu místní části Bystřice.

Celý článek zde

Mladí za volantem často nadávají, každý desátý Čech už v životě nenahlásil škodu

Publikováno: 22.2.2019

Okřídlený vtip o tom, jaké auto by si přála blondýnka, zná zřejmě každý. Jenže realita, podle které lidé dbají v první řadě na barvu, není tak vzdálená. Podle průzkumu, který si nechaly zpracovat společnosti ČSOB Pojišťovna a ČSOB Leasing, nemá vysněnou barvu vozidla pouze 23 % Čechů. Z výsledných dat rovněž plyne, že téměř polovina (45 %) Čechů za volantem telefonuje, nutno ale dodat, že naprostá většina tak činí s handsfree příslušenstvím.

Celý článek zde

„Sudoměřice – Votice završují naše působení na jihočeské železnici“

Publikováno: 20.2.2019

říká v rozhovoru pro Silnice železnice Lumír Pyszko, ředitel stavby téměř dvacetikilometrového úseku trati Sudoměřice – Votice na IV. tranzitním železničním koridoru, která letos odstartovala přípravnými pracemi.

Celý článek zde

Analýza vybraných vlastností asfaltových pásů pro izolaci betonových mostovek ve Slovenské republice mezi lety 2013 – 2016; složení asfaltových pásů

Publikováno: 18.2.2019

Příspěvek analyzuje, kde se pohybují skutečné hodnoty množství asfaltové hmoty a jaké je množství plniv v asfaltových pásech, které se používaly pro izolaci betonových mostovek [1], [2] v Slovenské republice v letech 2013 – 2016. Vzhledem k tomu, že legislativně není stanoven žádný požadavek na množství asfaltu a plniv v asfaltové hmotě a tím v asfaltových pásech, je cílem tohoto příspěvek ukázat, kde se v současné době nachází obvyklé množství asfaltu v asfaltových pásech a jaké je množství plniv v asfaltové hmotě. Získané výsledky jsou dále porovnány s asfaltovými pásy, které se používaly v letech 2011 – 2012. Dalším cílem je tak ukázat, k jaké změně došlo v dosažených hodnotách v porovnání s lety 2011 – 2012. Tento příspěvek tak přímo navazuje na články zveřejněné v roce 2012 – 2017 [3], [4], [5].

Celý článek zde

Rypadlo R 950T na výstavbě tunelu u slovenského Ružomberku

Publikováno: 15.2.2019

Pro výstavbu nového tunelu pod místním kopcem Čebrať u Ružomberku zakoupila společnost OHL ŽS, a. s. nové speciální rypadlo Liebherr R 950T. Tento model byl vyvinut speciálně pro stavby tunelů, stejně jako jeho předchůdce R 944 C. Vyznačuje se kompaktními rozměry, vysokou produktivitou a komfortem. Ražba tunelu byla spuštěna v září 2018 a nasazení bude trvat přibližně 18 měsíců.

Celý článek zde